Snart är det sommar

Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

apersson850 skrev:För att kunna mäta hur mycket ström du gör av med måste effektvakten ha givare inkopplade. Dessa utgörs av strömtransformatorer, som sätts utanpå inkommande fasledare. När strömmen flyter genom ledarna transformeras den om till en mindre ström, som skickas till effektvakten, så att den vet läget, så att säga.
Utanpå? Låter ju inte så komplicerat, om det handlar om induktionsström som generas genom att sätta något utanför kablarna så borde det väl inte vara så svårt att koppla in? Jag har mina huvudsäkringar i pannrummet och elcentralen sitter bara några meter utanför pannrummet i källarkorridoren.

Jaja... Förmodligen är det väl lika bra att koppla in elpatronen när man ändå håller på. Vi får väl se... Ska dock avvakta lite och elda ved/briketter så länge i den gamla pannan tills jag bestämt mig vad jag skall sätta in. Dock lutar det mycket starkt åt en Joker eller Star + Viking Bio.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Oj vad den här tråden drog iväg :o
Utanpå? Låter ju inte så komplicerat,
Det innebär att du i de allra flesta fall är tvungen att lossa inkommande faser för att kunna trä dessa genom induktionsspolarna. Detta i sin tur brukar betyda att man måste bryta elbolagets plomberingar på elmätaren, det brukar inte uppskattas av elbolagen :twisted: :twisted: :twisted: om du skulle komma på att göra det själv (vilket i sin tur är olagligt :roll: ) Du skall nog ha bra koll på vad du bör och skall göra innan du hämtar skruvmejseln själv. :wink:
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Tarnbrant skrev:Oj vad den här tråden drog iväg :o
Utanpå? Låter ju inte så komplicerat,
Det innebär att du i de allra flesta fall är tvungen att lossa inkommande faser för att kunna trä dessa genom induktionsspolarna. Detta i sin tur brukar betyda att man måste bryta elbolagets plomberingar på elmätaren, det brukar inte uppskattas av elbolagen :twisted: :twisted: :twisted: om du skulle komma på att göra det själv (vilket i sin tur är olagligt :roll: ) Du skall nog ha bra koll på vad du bör och skall göra innan du hämtar skruvmejseln själv. :wink:
Jo... fick den tryckta broshyren fån VB häromdagen och visst är det så. Där fanns bilder på belastningsvakter och jag insåg att faserna skall träs igenom. Inga konstigheter visserligen att lossa tre kablar och koppla in igen men plombering och sånt är det väl bäst att inte pilla på.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Vanligtvis monterar man inte strömtransformatorerna i mätarskåpet, utan i den första centralen som strömmen kommer till efter mätarskåpet. Med lite tur sitter den bättre till, i förhållande till pannrummet, men sån tur har man förstås inte alltid.
Hursomhelst, i den centralen kan man göra inkopplingen utan att förvirra elbolagets plomberingar.

Vid något tillfälle har jag monterat dem på ett sådant sätt att jag fick klippa plomberingen, men för en behörig elfirma går det ju bra. I regel har man goda kontakter med elleverantören, och ringer helt enkelt och berättar att man klippt plomberingen, så sticker de inom och sätter dit en ny när de åker där förbi.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

apersson850 skrev:Vanligtvis monterar man inte strömtransformatorerna i mätarskåpet, utan i den första centralen som strömmen kommer till efter mätarskåpet. Med lite tur sitter den bättre till, i förhållande till pannrummet, men sån tur har man förstås inte alltid.
Hursomhelst, i den centralen kan man göra inkopplingen utan att förvirra elbolagets plomberingar.

Vid något tillfälle har jag monterat dem på ett sådant sätt att jag fick klippa plomberingen, men för en behörig elfirma går det ju bra. I regel har man goda kontakter med elleverantören, och ringer helt enkelt och berättar att man klippt plomberingen, så sticker de inom och sätter dit en ny när de åker där förbi.
Jag har mina huvudsäkringar i pannrummet medan elcentralen sitter ca: 3 meter utanför i korridoren. Det idealiska för mig vore att mäta efter huvudsäkringarna men det är förmodligen rejält med tabu att mixtra innan elmätaren.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Är det så lättillgängligt fixar ju en elektriker det på kort tid = inte så hysteriskt dyrt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
mrslade
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av mrslade »

sätt VVB efter att vattnet går ut från acktank om du har det... för då har du ju ständigt varmt vatten o han drar ju inget om du redan får varmt vatten från pannan...
Skriv svar