Max skillnad mellan framledningn och retur.
-
- Lärjunge!
Max skillnad mellan framledningn och retur.
Kan man ha för stor temp-skillnad mellan framledning och retur?
Och isf. vad får man för symptom då?
/E
Och isf. vad får man för symptom då?
/E
Här pratas det om temp-skillnad mellan framledning och retur
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2533
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2533
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
-
- Lärjunge!
Jag tittade där, men hittar inte riktigt svaret på min fråga.
Jag tänker mig att hus som kanske har en diff mellan fram och retur på 20 grader. finns det några nackdelar med det?
Det kanske inte ens är möjligt.
Vad jag hittar är att den bör vara runt 10. Har man acktank. skall man ha ett system där man kan shunta ut så låg temp som möjligt, för att kunna anvanda en laddning som "långt" som möjligt.
Jag tänker mig att hus som kanske har en diff mellan fram och retur på 20 grader. finns det några nackdelar med det?
Det kanske inte ens är möjligt.
Vad jag hittar är att den bör vara runt 10. Har man acktank. skall man ha ett system där man kan shunta ut så låg temp som möjligt, för att kunna anvanda en laddning som "långt" som möjligt.
Är det så viktigt? Frågan är menat ärligt, inte ironiskt.
Vad jag fått lära mig så kan inte energi försvinna, om inte rören till radiatorerna går på utsidan av huset vill säga. Egentligen borde framledningstemp och retur spela liten roll så länge man har varmt i huset. Är mitt resonemang fel?
Vad jag fått lära mig så kan inte energi försvinna, om inte rören till radiatorerna går på utsidan av huset vill säga. Egentligen borde framledningstemp och retur spela liten roll så länge man har varmt i huset. Är mitt resonemang fel?
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
-
- Lärjunge!
Hej Wertok!
Jag tror du träffar själva kärnan i min fråga.
. Jag kom inte på ngn bra förklaring till varför det skulle vara till ngn nytta. Har nämligen inte sett att det diskuterats innan. Vad jag förstår så vill man gärna ha så jämn returtemp som möjligt, speciellt om man har en shuntautomatik som vaktar returtempen.
Skillnaden i returtemp borde väl vara en funktion av flödeshastighet i system, framledningstemp och elementyta (och rumstemperatur).
(Till vilken nytta man har ngt sånt vet jag e...
)
Jag tror du träffar själva kärnan i min fråga.

Skillnaden i returtemp borde väl vara en funktion av flödeshastighet i system, framledningstemp och elementyta (och rumstemperatur).
(Till vilken nytta man har ngt sånt vet jag e...

-
- Pannrumstomte!
Tanken att det leder till större förluster med för hög framledningstemperatur ligger helt och hållet i att man tänker sig att radiatorerna sitter där man vill ha varmt, men det gör kanske inte rören. Om man då pumpar omkring hett vatten, som passerar utrymmen där man inte vill ha uppvärmning, blir det ju rent slöseri.
Om rören passerar där man vill ha varmt, men kanske inte precis i den del där värmen bäst tillförs (med tanke på kallras vid fönster etc.), kanske man inte får optimal komfort, även om det fortfarande blir varmt.
Om man har solvärme som komplement, vill man ha så låg returtemperatur som möjligt. Ju kallare vatten man har i tankbottnen, desto mer solvärme (som ibland är lågtempererad, om det är dåligt solsken) kan man utnyttja.
Om rören passerar där man vill ha varmt, men kanske inte precis i den del där värmen bäst tillförs (med tanke på kallras vid fönster etc.), kanske man inte får optimal komfort, även om det fortfarande blir varmt.
Om man har solvärme som komplement, vill man ha så låg returtemperatur som möjligt. Ju kallare vatten man har i tankbottnen, desto mer solvärme (som ibland är lågtempererad, om det är dåligt solsken) kan man utnyttja.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumstomte!