Förbrukning (igen)

JohanKD
Entusiast!

Förbrukning (igen)

Inlägg av JohanKD »

Hej pelletsvänner,
Nu har jag ännu en fråga om min förbrukning. Jag har ju haft några frågor om den tidigare. Jag körde igång min pelletsbrännaren den 3/1-06. Efter lite startstrul så har det fungerat utmärkt. Efter att mixtrat med panntemperatur, tagit ur och senare satt tillbaka turbulatorer, testat olika effektlägen så verkar det nu fungera. Jag kör nu sedan några veckor med alla turbolatorer, effektläge 3 och en panntemperatur på 80 grader.

Men, den 18/1 hände ett par saker. Jag tror inte att de har ett samband, men man kan ju inte veta . Det som hände var att det blev kallare ute samt att min installatör var här och finjusterade brännaren. Innan denna justering låg min förbrukning på ca 35 kg/dygn med en uppskattad medeltemperatur ute på -2 grader. Efter detta datum ligger förbrukningen på 48 g/dygn med en uppskattad medeltemperatur ute på -8 grader.

Så till frågan: Kan en temperaturskillnad ute på ca 6 grader göra denna skillnad eller bör jag ”finjustera” brännaren en gång till?

Om någon har nytta eller glädje över mina värden på brännare och panna är de följande:

Rökgastemp: 238 grader
Co2: 9,3
CO/sottal: 253
Undertryck pa: 18
Verkningsgrad: 82
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

-8 och 200 kvm att värma tycker jag 48 kg/dygn är rimligt.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Förbrukning är mycket beroende av isolering av huset.Själv har jag ett standarhus byggt 79 på 150m2.Förbrukning är 16 kg/dygn vid 10-15 minusgrader.Då har jag Combifire pelletspanna med Iwabo brännare,och doserare.En jämn pelletsmatning är av stor betydelse för förbrukningen.Om din brännare/matarskruv slänger på en skvätt pellets då och då,så blir förgasningen/förbränningen lika ojämn.Om man har jämn matning (som med energifirmans doserare),så kommer man i ett helt annat läge!
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

wertok skrev:-8 och 200 kvm att värma tycker jag 48 kg/dygn är rimligt.
Det är kanske inte så myckat vad vet jag. Men jag får då en kg/m² & månad på 7,2, du har 2,8. Jag inser naturligtvis att det inte är -8 hos dig hela året men är skillnaden så stor mellan sommar och vinter att jag kan hämta in mitt "extremvärde"?

EDIT: Lekte lite med miniräknaren. Jag har ju räknat med ca 8 000 kg pellets på ett år. Enligt Fireans utmärkta excel-ark har jag kommit fram till att jag borde göra över med ca 1000 kg i januari. Nu verkar det som om jag drar över det lite men om vi bortser från det så verkar jag få ett årssnitt på 3,3 kg/m² & månad. Vi har ett hus från -25 som är tillbyggt -74. Vi har isolerat väggar och källare under 2000-talet. Finns några fönster att byta ut så småningom (17 st). Själv tycker jag att 3,3 låter högt men är kanske normalt.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Det har blivit en jäkla skillnad hos mig oxå när det krypit ner i grader+blåser mkt ute..

låg innan på ca;2 säckar om dan är nog oxå uppe på nästan 4 ibland :shock:

Kan tillägga att jag va uppe å kollade isoleringen på våran vind.. där va det 20grader varmt... ajajaj
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

spliffan skrev: Kan tillägga att jag va uppe å kollade isoleringen på våran vind.. där va det 20grader varmt... ajajaj
Låter ju skönt. Elda på lite mer så kan du ju ha bastun där :D
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Min förbrukning på 2,8 är i dagsläget ett antagande eftersom jag bara eldat pellets sen augusti. Men antagandet verkar hålla. I beräkningen har jag räknat med att jag värmer 60 kvm till 15 grader genom spill från pannan. Tänk på att januari står för ca 17% av årsförbrukningen inte 8%. Beräkninen är gjord efter den uträkning av normaliserad uppvärmning till 20 grader, jag hittar inte uträkningen nu men den finns på forumet nånstans.
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

wertok skrev:... jag hittar inte uträkningen nu men den finns på forumet nånstans....
Kanske det här du letar efter http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 2038246add
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Nej, jag tänker på den som tar hänsyn till vilken temp man har inne att det blir normaliserat till 20 grader. Hmm :?:
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

JohanKD skrev: ...Finns några fönster att byta ut så småningom (17 st). ...
Är fönstren så dåliga att dom måste bytas?? Gamla englas fönster med innanfönster är bättre(!) än moderna fula treglas! :shock:
Nån hade väl räknat på fönsterbyte, och det skulle ta 200 år att tjäna in den investeringen... Gamla fönster går att renovera!
Tänk också på att många hus blir för täta! Det kan ju vara bra med lite otäta fönster... Kallas visst för ventilation nu för tiden :)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Becker skrev: Nån hade väl räknat på fönsterbyte, och det skulle ta 200 år att tjäna in den investeringen... Gamla fönster går att renovera!
Tänk också på att många hus blir för täta! Det kan ju vara bra med lite otäta fönster... Kallas visst för ventilation nu för tiden :)
Du har en poäng där. Några fönster måste nog bytas/totalrenoveras.

Tack för alla svar men åter till min huvudfråga: Kan en temperaturskillnad ute på ca 6 grader göra denna skillnad eller bör jag ”finjustera” brännaren en gång till?

Om någon har nytta eller glädje över mina värden på brännare och panna är de följande:

Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Så till frågan: Kan en temperaturskillnad ute på ca 6 grader göra denna skillnad eller bör jag ”finjustera” brännaren en gång till?
Vänta ett par dagar och kolla förbrukningen igen. Min förbrukning gick upp med ca 20% under slutet av veckan när det blåste "småspik" ute. Tänk på att kallgrader + blåst ger en betydligt större kyleffekt än vad du ser på termometern.
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

JohanKD skrev:
Becker skrev: Nån hade väl räknat på fönsterbyte, och det skulle ta 200 år att tjäna in den investeringen... Gamla fönster går att renovera!
Du har en poäng där. Några fönster måste nog bytas/totalrenoveras.

Tack för alla svar men åter till min huvudfråga: Kan en temperaturskillnad ute på ca 6 grader göra denna skillnad eller bör jag ”finjustera” brännaren en gång till?

Spontant tyckte jag nog att ökningen av förbrukningen verkade stor.
Angående värdena på brännaren, så kunde nog CO2 varit högre, vilket hade ökat verkningsgraden. Runt 12 i CO2 är ett bra värde.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Becker skrev: Gamla englas fönster med innanfönster är bättre(!) än moderna fula treglas! :shock:
Det kan de säkert vara, men knappast när det gäller isolerförmågan, väl?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Allan skrev:
Becker skrev: Gamla englas fönster med innanfönster är bättre(!) än moderna fula treglas! :shock:
Det kan de säkert vara, men knappast när det gäller isolerförmågan, väl?
Jo! :shock: Både värme och ljud!
www.gysinge.nu
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar