Föravskiljarens funktion

Skriv svar
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Föravskiljarens funktion

Inlägg av wertok »

Tittade idag på asksug/föravskiljare för första gången på ÖB de hade en för 195 kr tror märket var Metatools(?) Nån som rent allmänt orkar förklara hur en sån fungerar? Såvitt ja kunde se var det en plåthink med två hål i.

Om jag suger aska med denna stannar det då i plåthinken?

Vad hindrar askan från att åka in i dammsugaren?

Nån som testat just detta märket?

Nått annat man bör tänka på? 195 kr är ju inga pengar men den ska gärna fylla nån funktion också...

Tack på förhand!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Med minsta möjliga händighet gör du en egen, av en spann, ett lock, en extra dammsugarslang och lite lim.

Principen bygger på att man suger genom spannen. Tunga föremål (askklumpar och sånt) som man inte vill ha in i dammsugaren, far in i spannen och landar på bottnen där. Eftersom man sedan suger ut luften ur spannen i toppen, blir det inte tillräckligt sug för att tunga saker på spannens botten ska lyftas upp och flyga in i dammsugaren. Uppvirvlat damm i spannen åker med, men det fyller inte mycket i dammsugaren.

Röret in i spannen bör gå längre ner än sugröret. Då får man dessutom automatisk indikering på när spannen måste tömmas, för då kommer skräpet upp till röret som går in i spannen, och det går inte att suga mer. Detta utan att all skit börjar flyga in i dammsugaren, alltså.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

På min hemgjorda har jag satt en sådan där halvrund sil av finmaskigt metallnät, som man brukar hitta i kökslådan där alla diversegrejor ligger! (Såssil?) Den sitter i locket, över öppningen till slangen till dammsugaren.
Dess uppgift är att (förhoppningsvis) släcka eventuella gnistor, så att de inte går in i dammsugaren.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

Ett litet tips kan vara att göra som på "GROVIS": sätta en tygpåse över sugröret i hinken. Där samlas en hel del finkornig aska som man inte vill ha i dammsugaren.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Förstår jag er rätt om att man måste va vaksam så att alla glöder är släckta innan man använder den? Det kan ju ta flera timmar efter man stängt som det finns glöd..
Jag har alltid trott att man hade vatten i asksugen eller nått :roll:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ett galler fungerar ju även som gnistsläckare.. men det har ju nackdelen att det korkar igen..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar