Byte från ved till pellets

ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Byte från ved till pellets

Inlägg av ThomasLindgren »

Har långtgående funderingar på att byta från ved till pellets. Har just flyttat in i huset som vi håller på att rusta upp. Körde först på el (DYRT) och sen eldade vi upp oljan som fanns kvar i tankern (bekvämt), och kör nu på ved vilket inte funkar så jättebra, fast främst vad gäller bekvämligheten. Har ingen shuntautomatik eller nåt utan kör helt manuellt så det blir väldigt kallt på morgnarna och det är ett jäkla jobb med att elda.
Så därför hade vi tänkt skaffa en pelletsbrännare istället. Blir antagligen att köra vidare på vår gamla panna (från -82) ett tag till då den funkar och en investering i både pelletsbrännare och panna tillåter inte riktigt ekonomin nu när vi har så mycket annat att göra med huset.
Frågan är egentligen främst vad för pelletsbrännare vi bör satsa på, vad som rekommenderas, vad som behövs. Har tittat på Viking Bio som verkar juste men som saknas automatisk uraskning som jag gärna vill ha. Hittade just BioNordic Viking B16GL som låter som att den skulle passa utmärkt, vad har ni att säga om den eller andra liknande brännare?

Huset är i 1 ½ plan, källare och oinredd vind, så för tillfället bara en våning att värma upp, ca 100m2 boyta.
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

Automatisk uraskning gäller bara brännnaren, pannan måste ändå askas ur då och då.
Att aska ur brännaren tar inte många sekunder och gör samtidigt som pannan askas ur, så vida du inte har ett stor utrymme i pannan för aska, då kanske du måste aska urbrännaren först.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Fredrik Wizard skrev:Automatisk uraskning gäller bara brännnaren, pannan måste ändå askas ur då och då.
Att aska ur brännaren tar inte många sekunder och gör samtidigt som pannan askas ur, så vida du inte har ett stor utrymme i pannan för aska, då kanske du måste aska urbrännaren först.
Jojo men man kan ju göra det så bekvämt för sig som möjligt ändå, när det ändå finns brännare med automatisk urasking.
mackez
Entusiast!
Kontakt:

undermatad

Inlägg av mackez »

En undermatad brännare askar ur sig lika bra.
Skulle jag köpa brännare hade jag satsat på en sådan.
De klarar pellets med mer askhalt bättre, nackdelen är flera felkällor.
MVH
marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: undermatad

mackez skrev:En undermatad brännare askar ur sig lika bra.
MVH
marcus
Om vi bortser från några krav, och ser till mina behov istället då. Vilken brännare skulle ni satsa på till mitt hus och min panna?
Pannan kommer bytas ut så småningom men inte inom den närmaste framtiden.
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

ThomasLindgren skrev:
mackez skrev:En undermatad brännare askar ur sig lika bra.
MVH
marcus
Om vi bortser från några krav, och ser till mina behov istället då. Vilken brännare skulle ni satsa på till mitt hus och min panna?
Pannan kommer bytas ut så småningom men inte inom den närmaste framtiden.
Vad är det för panna du kör idag?
/MA
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

mackez skrev:Vad är det för panna du kör idag?
Jämä Kaksikko 224, Focus 324B, det är vad som står på pannan.
Tillverkingsår 1982.
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

tyvärr vet jag inget om den pannan alls.
Vad du bör kolla är avståndet mellan lbrännaren och närmsta yta innan du väljer brännare. Vissa brännare kräver mycket avstånd.
Då bör man satsa på en framåtbrinnade eller välja en brännare där det går att montera en flamriktare. motrycket i panna kan också ha en viss betydelse
Personligen tycker jag Blueflame verkar vara en intressant brännare.
Men jag är en person som älskar teknik mer än funktion :-)

/MA
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

mackez skrev:tyvärr vet jag inget om den pannan alls.
Vad du bör kolla är avståndet mellan lbrännaren och närmsta yta innan du väljer brännare. Vissa brännare kräver mycket avstånd.
Då bör man satsa på en framåtbrinnade eller välja en brännare där det går att montera en flamriktare. motrycket i panna kan också ha en viss betydelse
Personligen tycker jag Blueflame verkar vara en intressant brännare.
Men jag är en person som älskar teknik mer än funktion :-)

/MA
Jag är också teknikfreak. Var hittar jag info om Blueflame och prisläge?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

ThomasLindgren skrev:Jag är också teknikfreak. Var hittar jag info om Blueflame och prisläge?
HÄR hittar du adresser till de flesta brännarna. Jag hade valt en thermiabrännare och kompletterat med deras panna (eller annan vid pannbyte).

Har tittat lite på Blueflame men tycker inte den är värd det högre priset, ca 40 000. (Efter ditt inlägg antar jag att det begränsade resurser till dett nu vid inflyttning.) Hade jag haft ett dyrt hus på fina gatan och mycket slantar som jag inte visste vad jag skulle göra av med på så eventuellt. Kanske jag inte gett den tillräckllig chans men ingen har kunnat övertyga mig tillräckligt om dess fördelar än, ändå har jag haft deras representant på hembesök.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

Har en B16 GL sedan Oktober och är nöjd. Köpte den med installation och intrimning och den har bara tuffat och gått. Tryckluften håller rostret rent och fint utan några som helst sintringstendenser, beror säkert även på vilken pellets som används. Prismässigt borde den definitvt vara fördelaktig jmf. 40.000.- för Blueflame

/Clearsmoke
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Stugsittaren skrev:
ThomasLindgren skrev:Jag är också teknikfreak. Var hittar jag info om Blueflame och prisläge?
HÄR hittar du adresser till de flesta brännarna. Jag hade valt en thermiabrännare och kompletterat med deras panna (eller annan vid pannbyte).

Har tittat lite på Blueflame men tycker inte den är värd det högre priset, ca 40 000. (Efter ditt inlägg antar jag att det begränsade resurser till dett nu vid inflyttning.) Hade jag haft ett dyrt hus på fina gatan och mycket slantar som jag inte visste vad jag skulle göra av med på så eventuellt. Kanske jag inte gett den tillräckllig chans men ingen har kunnat övertyga mig tillräckligt om dess fördelar än, ändå har jag haft deras representant på hembesök.
Nej 40000:- för en brännare låter lite saftigt. Det intressanta här är att min svåger är återförsäljare för Thermia men ändå rekommenderade han att köra med en Viking Bio till vår panna.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

ThomasLindgren skrev: Nej 40000:- för en brännare låter lite saftigt. Det intressanta här är att min svåger är återförsäljare för Thermia men ändå rekommenderade han att köra med en Viking Bio till vår panna.
Då borde du ju kunna pressa honom på ett schyst pris på en Biomatic. :wink:
Thermia Biomatic 20+
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Köpa en shuntautomatik kanske 3500:-(jula tror jag) tämligen bra investering och den tjänar igen sig ganska fort...... blir mera komfort, man slipper elda åt kråkorna så mycke...
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Joachim A skrev:
ThomasLindgren skrev: Nej 40000:- för en brännare låter lite saftigt. Det intressanta här är att min svåger är återförsäljare för Thermia men ändå rekommenderade han att köra med en Viking Bio till vår panna.
Då borde du ju kunna pressa honom på ett schyst pris på en Biomatic. :wink:
Hehe, jo iofs, men det är nog fortfarande lite för mycket pengar för tillfället. Håller på med en totalrenovering av huset som måste gå före en ny panna. Vet att min kusin fick en panna och brännare installerat av honom ganska nyligen, och det slutade på runt 75000:-. Så även om man skulle få ett flertal tusenlappar i specialpris så hamnar det för högt nu. Men så småningom ska det givetvis in en ny panna också.
Skriv svar