apersson850 skrev: 1 OK. Men då är det ju i alla fall så att ettrörsslingan inte blir speciellt varm om det är hyfsad temperatur ute. Alltså kan man inte använda den till varmvattnet mer än om det är (svin)kallt ute.
2 Såvida du inte vänder på steken och alltid kör runt full värme i slingan till elementen. Men det är ju något som alla förståsigpåare hävdar är vanvettigt, på grund av oönskad uppvärmning (alltså förluster) där slingan passerar.
3 Solfrågan har jag redan gett ett svar på.
Tack för dina svar Anders. Jag vill ändå utveckla det lite ytterligare.
1. Ja så är det (inte speciellt varm vid värme ute).
2. Men visst kan man väl använda den även om det inte är svinkallt, dock med högre "förluster" om man bara skulle värma varmvatten, det skall jag dock inte, så förlusterna tillförs huset i huvudsak. Men i sak rätt, kaminen skall naturligtvis användas när det är kallt ute.
Och om det är som vissa befarar, att alternativets energipriser (el, olja etc) skenar, så blir det t.o.m acceptabelt med vissa eventuella ej önskvärda förluster, om pelletsalternativet skulle vara prisvärt i relation till dessa, och speciellt om man kan köra gratis ved parallellt i samma panna. Vid höga förluster får man väl vädra?
3. Min frågeställning gällde om det är tekniskt genomförbart / ekonomisk försvarbart vad gäller modifiering avseende befintlig tank? Fast egentligen handlar det om både "pelletsslinga" som skall placeras högre i tanken, och solslinga för lägre placering om man ändå håller på (skär, svetsar och har sig)

Alltså en fullständig modifiering. Det kan väl inte vara möjligt att alla bara gått och slängt sina (kanske i många fall rel. nya) fullt fungerande tankar och köpt nya med slingor?
Mina krav/önskemål vad gäller en pelletskamin är följande:
Automatik vad gäller pelletskörning i åtminstone 12-24 timmar.
Möjlighet att köra ved.
Vattenmantling för koppling till vattenburet enligt min beskrivning tidigare.
Den får inte dra ström, undantaget cirkpumpen.
Lagom effekt för att slippa tokvärme i rummet den står, huvudsaklig effekt skall tillföras vattenmanteln.
Finns denna redan idag?