Vattenmantlad liten pelletskamin

Skriv svar
gäst
Gallringsobjekt

Vattenmantlad liten pelletskamin

Inlägg av gäst »

Hej, är det någon som vet om det finns små vattenmantlade pelletskaminer (gärna helautomatiska) som man även kan elda med ved i, helst bara max typ 5-7 kW (inga stora as på 25-30 kw som jag sett)?
Skall helst kunna placeras i vardagsrum och inte direktstråla värme allt för mycket.
Vattenmantlingen skulle jag vilja använda för att koppla in mig på mitt vattenburna (lågtemperaturs, max 60 gr) enrörssystem och bara låta cirkulationspumpen gå med elpatronerna frånkopplade såklart. :D
Mina vattenradiatorer har individuell termostat.
I första hand för att spara när elpriserna drar i väg.

I dagsläget är det inte aktuellt att värma varmvatten med den då jag har en fungerande elpanna utan sol/annan slinga. Men om man i framtiden även skulle använda den för varmvattenprod, kan man då seriekoppla sitt enrörssytem enligt beskrivningen ovan (om det nu gick) rätt in i en framtida "solslinga" i ackumulatortanken?

Om allt detta finns och kan fås att fungera, skulle man kunna få någon ekonomi i att modifiera befintlig acktank (skära upp, lägga in slinga, svetsa ihop)? Och är det tekniskt möjligt?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Shuntas inte enrörssystem? I så fall är temperaturen oftast för låg för att värma varmvatten med.

Befintliga ackumulatortankar som ska konverteras för solvärme brukar man förse med en utvändig plattvärmeväxlare. Det är mycket enklare än att pillra in en slinga i efterhand.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
gäst
Gallringsobjekt

Inlägg av gäst »

Hej Anders, och alla andra. Jag tror inte att det är några märkvärdigheter. Det är väl enklast möjligt, i dagsläget värmer en elpatron i x-antal effektsteg (som sätts av en utegivare tillsammans med några inställbara manuella parameterar, lutning, sänkning och parallellförskj.) upp "ettrörsslingan" som går från element till element. Termostaten på varje element avgör om vattnet skall "ta omvägen" genom elementet (kallt i rummet) för att värmas upp eller om det redan är tillräckligt varmt.
Så "shuntningen" görs väl till elementet av termostaterna för resp element från den varma till heta "slingan" som jag uppfattat det.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Vad händer om man eldar i en vattenmatlad kamin utan att ha cirkulation på vattnet. Borde inte det blir lite övertryck i kaminen så småningom.

/Eric
gäst
Gallringsobjekt

Inlägg av gäst »

Ja du, det låter rimligt. Då får väl övertrycksventilen utlösa.
Samma problem blir det ju om det blir fel så att elpatronerna inte lägger av.

Jag lägger in mina ursprungsfrågor igen:

Hej, är det någon som vet om det finns små vattenmantlade pelletskaminer (gärna helautomatiska) som man även kan elda med ved i, helst bara max typ 5-7 kW (inga stora as på 25-30 kw som jag sett)?
Skall helst kunna placeras i vardagsrum och inte direktstråla värme allt för mycket.
Vattenmantlingen skulle jag vilja använda för att koppla in mig på mitt vattenburna (lågtemperaturs, max 60 gr) enrörssystem och bara låta cirkulationspumpen gå med elpatronerna frånkopplade såklart.
Mina vattenradiatorer har individuell termostat.
I första hand för att spara när elpriserna drar i väg.

I dagsläget är det inte aktuellt att värma varmvatten med den då jag har en fungerande elpanna utan sol/annan slinga. Men om man i framtiden även skulle använda den för varmvattenprod, kan man då seriekoppla sitt enrörssytem enligt beskrivningen ovan (om det nu gick) rätt in i en framtida "solslinga" i ackumulatortanken?

Om allt detta finns och kan fås att fungera, skulle man kunna få någon ekonomi i att modifiera befintlig acktank (skära upp, lägga in slinga, svetsa ihop)? Och är det tekniskt möjligt?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

OK. Men då är det ju i alla fall så att ettrörsslingan inte blir speciellt varm om det är hyfsad temperatur ute. Alltså kan man inte använda den till varmvattnet mer än om det är (svin)kallt ute.

Såvida du inte vänder på steken och alltid kör runt full värme i slingan till elementen. Men det är ju något som alla förståsigpåare hävdar är vanvettigt, på grund av oönskad uppvärmning (alltså förluster) där slingan passerar.

Solfrågan har jag redan gett ett svar på.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
gäst
Gallringsobjekt

Inlägg av gäst »

apersson850 skrev: 1 OK. Men då är det ju i alla fall så att ettrörsslingan inte blir speciellt varm om det är hyfsad temperatur ute. Alltså kan man inte använda den till varmvattnet mer än om det är (svin)kallt ute.

2 Såvida du inte vänder på steken och alltid kör runt full värme i slingan till elementen. Men det är ju något som alla förståsigpåare hävdar är vanvettigt, på grund av oönskad uppvärmning (alltså förluster) där slingan passerar.

3 Solfrågan har jag redan gett ett svar på.

Tack för dina svar Anders. Jag vill ändå utveckla det lite ytterligare.

1. Ja så är det (inte speciellt varm vid värme ute).

2. Men visst kan man väl använda den även om det inte är svinkallt, dock med högre "förluster" om man bara skulle värma varmvatten, det skall jag dock inte, så förlusterna tillförs huset i huvudsak. Men i sak rätt, kaminen skall naturligtvis användas när det är kallt ute.
Och om det är som vissa befarar, att alternativets energipriser (el, olja etc) skenar, så blir det t.o.m acceptabelt med vissa eventuella ej önskvärda förluster, om pelletsalternativet skulle vara prisvärt i relation till dessa, och speciellt om man kan köra gratis ved parallellt i samma panna. Vid höga förluster får man väl vädra? 8)

3. Min frågeställning gällde om det är tekniskt genomförbart / ekonomisk försvarbart vad gäller modifiering avseende befintlig tank? Fast egentligen handlar det om både "pelletsslinga" som skall placeras högre i tanken, och solslinga för lägre placering om man ändå håller på (skär, svetsar och har sig) :D Alltså en fullständig modifiering. Det kan väl inte vara möjligt att alla bara gått och slängt sina (kanske i många fall rel. nya) fullt fungerande tankar och köpt nya med slingor?

Mina krav/önskemål vad gäller en pelletskamin är följande:

Automatik vad gäller pelletskörning i åtminstone 12-24 timmar.
Möjlighet att köra ved.
Vattenmantling för koppling till vattenburet enligt min beskrivning tidigare.
Den får inte dra ström, undantaget cirkpumpen.
Lagom effekt för att slippa tokvärme i rummet den står, huvudsaklig effekt skall tillföras vattenmanteln.

Finns denna redan idag?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej!
Noterade att Kaminexperten (www.kaminexperten.com) har en ny pelletskamin på 6 kW, utan krav på elanslutning. Går tydligen att få vattenmantlad utan extra kostnad... (!?). Dock osäker på om den kan eldas med ved...

Vi har köpt en braskamin från dem som vi är mycket nöjda med.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
gäst
Gallringsobjekt

Inlägg av gäst »

Hej, ja det är ju för j-t! Hwam Elements tycks ju uppfylla alla mina krav, utom möjlighet till vedeldning.
Inte ens ström drar den, där har man verkligen tänkt rätt! Nu stiger förtroendet rejält för Danmark.

Över 90% verkningsgrad, vattenmantlad, tycks vara Plug&Play till befintligt radiatorsystem enligt bild och seriekoppling till slinga i tank om jag inte missuppfattar ritningen. Faktiskt precis enligt min egen tanke (som ren nybörjare på området).
Men ingen vedeldningsmöjlighet. :evil:

Detta ger jag inte avkall på, möjlighet till vedeldning måste ju finnas om man skall ha pjäsen i finrummet! Skall maila dom för att fråga om det kommer något i framtiden. Blir till att vänta tills någon löser detta. Eller köpa något billigt för några tusen så länge bara för myset.
Eller finns detta på någon annan marknad?

Och finns det någon som skurit upp en befintlig tank för att sätta in pellets/vp/solslingor, och fått det att fungera?
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

gäst skrev: Och finns det någon som skurit upp en befintlig tank för att sätta in pellets/vp/solslingor, och fått det att fungera?
Borde bli billigare med en extern värmeväxlare för detta.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
KJE
Ungskog

Inlägg av KJE »

Det finns en pelletskamin som heter Combiheat som kan eldas med både pellets och ved och tydligen också ska kunna förses med vattenmantel. Länk här: http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm.
gäst
Gallringsobjekt

Inlägg av gäst »

Ja, tack för det. Jag har mailat dom för lite utförligare info, kanske att den är för "stor"?
KJE
Ungskog

Inlägg av KJE »

Jag tror den finns i olika storlekar, en mindre och en större, den är dock ganska dyr, tror den ligger på ungefär 40 tusen med vattenmantel.
KJE
Ungskog

Inlägg av KJE »

Har kollat upp det material jag fick när jag frågade efter information om Combikaminen. Enligt detta så finns den i två modeller, en som värmer cirka 100 kvm och kostar 35'000 kr samt en som värmer 150 kvm och kostar 38,750 kr, vattenmantel finns tydligen till båda två och kostar enligt broschyren 2500 kr. Vet tyvärr inget om effekt eller ljudnivå på kaminen.
Skriv svar