André skrev:logaritmen skrev:Hej!
Nu är vi inne på rätt tänkande när det gäller pelletseldning.
Jodå det enda jag inte höll med dej om va att brännaren går köra på högre effekt än pannan klarar.. :wink:
Du verkar ha mycket bra kopplat.. :D
Det är bra André!! Du har mycket kloka inlägg.
Beträffande min koppling Panna/Acktank fungerar detta perfekt.
Värmde upp mina tankar i fredags fortfarande 75 Grader i tanktoppen 47 grader i mitten 30 i botten.Klarar nog en till två dagar till!!
2*750 Acktank Liter Baxi Solo+30.Nack delen med Baxi är Vatten volymen i pannan 150Liter.
Dom flästa pannor klarar nog av dom vanligaste pelletsbrännarna.
De jag medade var att märkeffekt skylten på pannorna säger inte mig så mycket.
Jag har en kompis som har en gammal norrahammar gjutjärnspanna (kökspanna) Märkeffekt på den pannan är 12-15Kw enligt skylten.
Han kör en P-X 21 brännare på full effekt 18-20Kw kanske mer mot 1500 L tank ,samma kopplat som jag. Den pannan fungerar bättre än min i alla fall vid pelletseldning.Här kommer vatten volymerna på olika pannor in i bilden.
Nu i påsk tid när det inte är så kallt,startar hans brännare var annan dag.
Enl. honom själv när brännaren startar tar det ca:10min för denna panna att komma upp i temp 80grader för att börja ladda tanken.Sedan tar det ungefär 4 till fem timmar att ladda tanken.Sedan 2 till 3 dagar för brännaren att vänta på,innan nästa start.
I sommar får brännaren tyvärr vänta, nästan en hel vecka mellan starterna.
Jag tycker att även gammla pannor fungerar alldeles utmärkt för pellets.
Speciellt gjutjärns pannor som du har skrivit om tidigare.
Går denna panna sönder är det bara att byta panna.Allting finns redan i acktanken. 2st rör. En laddningsledning samt en returledning.Enkelt...
Jag är helt övertygad om att detta är den bästa lösningen för att elda med pellets.
Sedan kan man ju alltid diskutera Acktanksstorlekarna.
Skall man ha 500 liter , 750 liter eller kanske som jag 1500 L ??????? Till pelletseldning.Beror på hur många start och stopp man vill ha.
Man väljer själv detta...
Nu eldar jag i och för sig med ved.Men min acktankskoppling har jag testat,den fungerar bra på alla typer av bränslen. Olja/Pellets/Ved/El.
Nu är det tur att polarns panna är placerad i ett pannrum inte i köket.
Ha det!!!