Går inte att komma in på "Pellets.info"

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Går inte att komma in på "Pellets.info"

Inlägg av Roli »

Min dator hemma har nu vägrat mig tillträde till detta forum i en vecka.
Den säger hela tiden att sidan inte finns/går att nå.......

Medans på jobbet är det inga som helst problem.

Någon som har något tips på vad som behöver göras/ändras/justeras/bytas eller vad det nu kan vara???

Värmesystem kan man numera en del om men datorer........ de skall bara fungera och när de inte gör det då.. :evil: :twisted: :cry: :x :?:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

det kan vara många saker som är problemet...
vad har du för operativsystem, windows, linux eller mac?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

kenhje skrev:det kan vara många saker som är problemet...
Windows ME
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Roli skrev:
kenhje skrev:det kan vara många saker som är problemet...
Windows ME
Den trodde jag de flesta hade skrotat vid det här laget 8), försämrad version av 98:an ju..., bättre köra 98:an i så fall men det är nog knappast problemet bakom DITT bekymmer.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

har glömt vissa saker om ME och tidigare versioner men börja med att kolla hur "hosts" filen ser ut.
"Hosts" ligger i windows katalogen.
Jag vet inte vad du har för kunskaper så...
klicka på "Start" välj "Kör" skriv "notepad c:\windows\hosts"

Det skall helst inte finnas någon rad som innehåller
www.pellets.info eller pellets.info, om det finns måste de se som
207.44.232.119 www.pellets.info
207.44.232.119 pellets.info

Bortse ifrån att forumet görom en del rader till länkar.

Det som jag inte kommer ihåg är hur DNSCache fungerar i ME men du kan testa och se om kommandot ipconfig fungerar.
Start - kör skriv "command". i dos fönstret skriv "ipconfig /all"
mot slutet skall det finnas en rad
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1 t.ex

hur ser den raden ut?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Fungerar andra sidor?

Prova skriv 207.44.232.119 i adressraden i Internet Explorer då ska du få upp en sida från cPanel som visar "There is no website configured at this address." om du får upp detta så är det din dns som strular, du kan dubbelkolla enligt nedan:
Prova starta ett dosfönster och skriv nslookup pellets.info följt av ENTER då bör du få upp :
Non-authoritative answer:
Name: pellets.info
Address: 207.44.232.119
Aliases: www.pellets.info

Får du inte upp något på address ska du prova byta dns prova då den jag har som kan slå upp pellets.info: 195.67.199.33
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Andra sidor/andra forum mm mm på internet fungerar utmärkt. Det är "bara" pellets.info som strular (som jag vet just nu).

Skall kolla förslagen enl. ovan om jag hinner ikväll, felsökningen tar lite tid när man måste vara på jobbet för att läsa vad ni tror kan vara felet och sedan gå hem för att kolla om man kan hitta det........

Ursäkta en "datanovis" men vad är dns?? Och om det nu är den som krånglar, hur byter man den??
Moderator
Calfactor
Prima virke

Inlägg av Calfactor »

Nästan alltid får jag detta felmedelade när jag närmar mig detta forum...
Olika tider, olika datorer, olika bredband, olika webläsare, olika op...
Ibland lyckas jag läsa några trådar sedan kommer det igen?

Service Temporarily Unavailable
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.
--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.33 Server at www.free.nu Port 80
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Dns är ett metod som gör att vi kan skriva i ett namn i webbläsarförstret för att få fram en sida. Vi slipper komma ihåg en massa siffror (som är den egentliga adressen till sidan) eftersom dns:en (dynamic host server) översätter detta åt oss. Tack för den tekniken :)

Jag får det felmeddelandet som Wertok pratar om i sitt inlägg (med den adress han anger), trots att min kommunikatin med pellets.info fungerar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jasså ngn annan "hann före" med att klaga.

Sitter jag hemma på modem är det lögn att få forumet att fungera om man loggar in eller försöker logga in. Både med firefox och explorer under XP. Har försökt med att rensa rubbet med cookies osv. . Lyckas man logga in så "glömmer" den inloggningen mellan sidorna, och oftast så får man "service un avalible...". (och jag får högt blodtryck). Skippar man inloggningen så går det oftast bra.

Nu provade jag på jobbet, allt gick bra tills jag loggade in. Då började det bli en massa "service unavailible".
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Erik skrev:Jasså ngn annan "hann före" med att klaga.

Nu provade jag på jobbet, allt gick bra tills jag loggade in. Då började det bli en massa "service unavailible".
Båda datorerna (hemma och på jobbet) har varit ständigt inloggade i över 1,5 år, ja sedan jag registrerade mig på forumet. Och det har inte varit några problem (nästan). Tills i tisdags i förra veckan då jag skulle logga in på kvällen för att läsa lite..... trodde jag. Sedan dess har datorn (hemma) vägrat släppa in mig på pellets.info sidorna...... men det fungerar utmärkt på andra internetsidor och forum.

Medans på jobbet går det fortfarande bra att utan problem komma in på pellets.info.
Moderator
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

DNS (Domain Name System) internets sätt att hålla reda på alla (nästan) datorer på internet. Istället för att kunna alla ip-adresser till alla intressanta websidor t.ex 192.168.1.1 skriver man www.pellets.info. Man kan säga att detta är internets telefonkatalog, slå upp namnet och få telefonnr och ring.

När man klickar på Gå till eller trycker Enter går en fråga, vad har www.pellets.info för ip?, till den DNS som man har konfigurerat i sin dator, om den inte vet svaret skickar den frågan vidare upp till sin DNS osv. Tillslut går frågan till ns53.ehostpros.com som då svara till den första DNSen -
www.pellets.info är ett alias namn för pellets.info som har ip 207.44.232.119. Webläsaren får ip-adressen av DNSen och kan ansluta till www.pellets.info

igår kväll gjorde jag en dnscheck på pellets.info och kunde konstatera att alla dnser som gäller för pellets.info ser bra ut.
Det enda lilla problemet var en pekare till en server men detta torde inte påverka någon.

Men den DNS hierarki som man själv är ansluten mot kan ha ett fel så -

Om någon har problem testa som föreslogs ovan med att ändra DNSen till 195.67.199.33 och kolla "Hosts" filen.

OBS. Detta gäller det problem som Roli tog upp.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tack för alla tips. Jag provade alla i går men inget gav något resultat, inte ens det som skulle komma upp enligt tipsen kom upp....... kanske skit bakom tangentbordet??

Någon "hosts"-fil gick inte at hitta på datorn.

I "ipconfig /all" fanns inga uppgifter om DNS-servar, men jag såg bara de sista raderna eftersom jag inte kom på hur jag skulle se starten på den filen i DOS fönstret.

Provar jag 207.44.232.119 i explorer så kommer meddelandet "sidan kan inte visas" upp. Provar jag samma sak på jobbet så kommer "there is no website configured at this address" upp och det skulle det ju inte göra för då var det ju fel i dns:en, men på jobbet där jag får detta meddelande så fungerar det. Men inte hemma.......

"nsloopup pellets.info" följt av enter ger endast "felaktigt kommando eller filnamn" som resultat??

Och provar man 195.67.199.33 så kommer "sidan kan inte visas" upp.....

Med andra ord blev jag inte klokare och det går fortfarande inte att komma åt pellets.info, inte heller pellets.net fungerar.......

Låter som om det snart blir kast med stationärdator som sysselsättning... :evil:
Moderator
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Roli skrev: Tack för alla tips.
1. Jag provade alla

2. Någon "hosts"-fil

3. I "ipconfig /all"

4. Provar jag 207.44.232.119

5. "nsloopup pellets.info" följt

6. Och provar man 195.67.199.33

7. Med andra ord blev jag inte

8. Låter som om det snart blir
1. ingen kommentar
2. öppna utforskaren och sök hosts obs stavningen om inte utforskaren hittar den får vi fixa en.
3. för att göra fönstret större, öppna dos fönster, i den övre blå namnraden "höger klicka", en meny kommer upp "vänster klicka" på egenskaper. nu öppnas ett fönster, på den 3:dje fliken, Layout, ändrar du
Skärmbuffertstorlek
Bredd 100
Höjd 1000

klicka OK, nu skall du kunna använda rullningslisten. skriv ipconfig /all

4. Eftersom webservrar inte ligger inom mitt intresse så lämnar jag ingen kommentar.
5. felaktig kommand eller filnamn tyder på att du stavade fel, skall vara nslookup pellets.info
6. detta är en dns så du kan inte köra detta i webläsaren, ursäkta om jag var otydlig.
klicka start - inställningar - kontrollpanelen ett fönster öppnar. här hoppas jag att du kan hitta något som heter "Nätverks- och fjärranslutningar" öppna den.
Beroende på om du har modem eller adsl så ser det lite olika ut men har du något som "Anslutning till lokalt nätverk" höger klicka och välj egenskaper.
ett fönster öppnas i mitten på detta finns en vit ruta och sista raden skall stå "Internet Protocoll(TCP/IP)" markera den och välj egenskaper. ett nytt fönster öppnas (tjatigt) längst ner finns "Använd följande DNS-serveradresser:" den första av de två kan du ändra till 195.67.199.33. klicka OK och stäng tills alla fönster stängts. Nu kan du testa att surfa.
7. Välkommen i gänget, programmerarna har datorvärlden i sitt våld, ibland kan man undra hur de tänker.
8. Om datorn iövrigt fungerar är det onödigt, gäller bara att hitta vad som är felet.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Roli,
nu har jag gjort en fil som du kan köra, den skapar en textfil som du kan maila till mig.

http://web.telia.com/~u47042369/roli.bat

textfilen heter roli.txt och ligger i rooten, c:\roli.txt.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar