Installationen av min nya Effectapanna rullar på med ecotec-brännare, 750lites ack-tank och sol. Allt har gått enligt plan tills de bilat upp skorstenen för anslutningen och hittat rör. Tydligen har de på 70-talet lagt i ett kopparrör på 100mm med en krök på vägen i samband med att man bytte till olja som går nerifrån och hela vägen upp.
Installatören tog dit en skorstensrenoveringsfirma som tycker att röret skall bort och så skall den rektangulära pipan renoveras för att få igenom tillräckligt mycket. Installatören berättar att de har installerat pannor på 90 och en gång på ett 80mm-rör, men då har det varit rakare pipor och att anläggningen med 80mm larmar med jämna mellanrum. Han säger att det är upp till mig, det kan fungera, men att han inte tror det.
Skorstenen är ganska exakt tio meter.
Han menar att med en del andra brännare kan man ställa ner effekten till kanske runt 9kW - och jag behöver knappast mer eftersom jag har acktank vilket förmodligen gör att den skulle kunna hålla lägre effekt och köra längre pass istället. Med lägre effekt borde det bli mindre rök/luft som skall ut. Å andra sidan vill man ju hellre ha en ecotec när jag i övrigt har en nästan-automatisk panna...
Man vill ju inte lägga 10 000 + moms som renoveringen skulle kosta.

Jag måste bestämma mig ikväll....
-----
Effecta pelletspanna 220, Ecotec BioLine 20 brännare, Sfinx Solpaket med 60 heatpipe vacuumrör, 750BBS Ackumulatortank, Laddomat 21.