Ta bort skorstensrör???

peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Ta bort skorstensrör???

Inlägg av peoe »

HJÄLP!

Installationen av min nya Effectapanna rullar på med ecotec-brännare, 750lites ack-tank och sol. Allt har gått enligt plan tills de bilat upp skorstenen för anslutningen och hittat rör. Tydligen har de på 70-talet lagt i ett kopparrör på 100mm med en krök på vägen i samband med att man bytte till olja som går nerifrån och hela vägen upp.

Installatören tog dit en skorstensrenoveringsfirma som tycker att röret skall bort och så skall den rektangulära pipan renoveras för att få igenom tillräckligt mycket. Installatören berättar att de har installerat pannor på 90 och en gång på ett 80mm-rör, men då har det varit rakare pipor och att anläggningen med 80mm larmar med jämna mellanrum. Han säger att det är upp till mig, det kan fungera, men att han inte tror det.

Skorstenen är ganska exakt tio meter.

Han menar att med en del andra brännare kan man ställa ner effekten till kanske runt 9kW - och jag behöver knappast mer eftersom jag har acktank vilket förmodligen gör att den skulle kunna hålla lägre effekt och köra längre pass istället. Med lägre effekt borde det bli mindre rök/luft som skall ut. Å andra sidan vill man ju hellre ha en ecotec när jag i övrigt har en nästan-automatisk panna...

Man vill ju inte lägga 10 000 + moms som renoveringen skulle kosta. :cry: Dessutom borde det ju vara ett plus med röret om det funkar eftersom rökgastemperaturen kan hållas ned. Installatören pratade om en kondensfunktion som krävs om jag skall ha kvar röret och låga temperaturer. Fast en högre temperatur kanske krävs för att få igenom tillräckligt med luft? Å fjärde sidan kommer jag bara att köra brännaren när det inte är varmt ute - vilket ju borde öka hastigheten på luftflödet?

Jag måste bestämma mig ikväll....

-----
Effecta pelletspanna 220, Ecotec BioLine 20 brännare, Sfinx Solpaket med 60 heatpipe vacuumrör, 750BBS Ackumulatortank, Laddomat 21.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Ta bort skorstensrör???

Inlägg av BG »

peoe skrev:HJÄLP!

Installationen av min nya Effectapanna rullar på med ecotec-brännare, 750lites ack-tank och sol. Allt har gått enligt plan tills de bilat upp skorstenen för anslutningen och hittat rör. Tydligen har de på 70-talet lagt i ett kopparrör på 100mm med en krök på vägen i samband med att man bytte till olja som går nerifrån och hela vägen upp.

Installatören tog dit en skorstensrenoveringsfirma som tycker att röret skall bort och så skall den rektangulära pipan renoveras för att få igenom tillräckligt mycket. Installatören berättar att de har installerat pannor på 90 och en gång på ett 80mm-rör, men då har det varit rakare pipor och att anläggningen med 80mm larmar med jämna mellanrum. Han säger att det är upp till mig, det kan fungera, men att han inte tror det.

Skorstenen är ganska exakt tio meter.

Han menar att med en del andra brännare kan man ställa ner effekten till kanske runt 9kW - och jag behöver knappast mer eftersom jag har acktank vilket förmodligen gör att den skulle kunna hålla lägre effekt och köra längre pass istället. Med lägre effekt borde det bli mindre rök/luft som skall ut. Å andra sidan vill man ju hellre ha en ecotec när jag i övrigt har en nästan-automatisk panna...

Man vill ju inte lägga 10 000 + moms som renoveringen skulle kosta. :cry: Dessutom borde det ju vara ett plus med röret om det funkar eftersom rökgastemperaturen kan hållas ned. Installatören pratade om en kondensfunktion som krävs om jag skall ha kvar röret och låga temperaturer. Fast en högre temperatur kanske krävs för att få igenom tillräckligt med luft? Å fjärde sidan kommer jag bara att köra brännaren när det inte är varmt ute - vilket ju borde öka hastigheten på luftflödet?

Jag måste bestämma mig ikväll....

-----
Effecta pelletspanna 220, Ecotec BioLine 20 brännare, Sfinx Solpaket med 60 heatpipe vacuumrör, 750BBS Ackumulatortank, Laddomat 21.

Aj ajaj Vilket dilemma,,,, du verkar ju redan ha pratat med experter....
Men om du ska chansa med ditt 100mm rör så kanske lite beräkningar innan behövs göras för att tordas ....
Röret 100mm diameter = 1 dm ger 0,5*0,5*3 = 0,75 dm2 i yta
Vilket i sin tur betyder att den flödeshastighet som måste uppnås för rökgaserna blir......... Hmmmm
Om vi antar att flödeshastigheten i skorstenen skulle hålla 1 m /s så skulle skorstenen kunna ta hand om 7,5 dm3( liter) per sekund
Vilket skulle ge 450 liter rökgaser per minut...
Omvänt ger det att för 45 liter rökgaser som skall ut per minut så blir flödeshastigheten 0,1 m/s och ökar med 0,1m/s för varje 45 liter extra som skall ut.... :roll:
Den svåraste frågan är då således :!: :!: :!:
-----hur hög flödeshastighet blir det i pipan
( säkert lägre än i mitt exempel)
-----hur mycket rökgaser blir det som skall ut
Vilket jag inte har en aning om ... men gärna skulle vilja ha reda på :)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Min installatör hävdade någon annan gång när vi diskuterade att luftflödet kan vara 750L/minut - detta när vi diskuterade tilluft till pannrummet... Har dock ingen aning om det stämmer...
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Flödet som behövs borde vara ganska linjärt mot effekten vid förbränning (om man har optimal förbränning). Är det någon som har en aning??? :?:

Min installatör samt sotarn tyckte att det skulle räcka med 100mm rör om jag bara eldade med pellets. Jag tog ett 120mm iaf, (Jag har en gammal panna och man vet ju inte som komma skall...)
I mitt fall har jag 7m rak kanal och en PX21 med 20Kw (minst)

BTW: Klart att han som renoverar skorstenar tyckte det behövdes...
Han installerar säkert inte ens rör... :evil:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Jo, fast de som renoverar skorstenar har så mycket att göra att pelletsinstallatören som jag faktiskt litar ovanligt mycket på menar att de kanske nästan hellre slipper jobbet än tar det, mest eftersom mitt måste göras ganska snart för att pelletsinstallatören skall få betalt eftersom jag inte betalar förrän anläggningen är klar...

Så enklast för pelletsinstallatören borde vara om det klarade sig ändå. Och han får (enligt egen uppgift) inga pengar för att de fixar skorstenen...
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

10 meter är en lång skorsten då klarar man sig med relativt liten diameter.

Jag har ett 9 m långt 100 mm rör och det fungerar bara fint rent dragmässigt med Biomatic 20+. Och då har jag ändå för kalla rökgaser i toppen. (Förstår inte vad din installatör sa om kondens; risken för kondens minskar med mindre rör inte tvärtom.) Biomaticen kräver dock väldigt lite drag för att fungera; 0,5-2,5 mm vp.

Du har inte funderat på att installera pannan nu och sen renovera skorstenen i efterskott om det behövs? Blir det kris kan du alltid stoppa in en rökgasfläkt.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Till ABSOs inlägg kan jag foga lite information:

När jag på försommaren ringde runt lite till olika tillverkare för att få rekomendationer för min 10 meter höga skorsten så varierade rek. mellan 100 och 120 mmm.

Roligast av allt var att thermia rekomenderade 120 mm och CTC 100 mm för samma brännare. :D

Jag valde en 110 slang eftersom den garanterat gick ner.

Jag tycker att luftflödet verkar lite högt. För att förbränna 1 liter olja fullständigt med luft överskott går det åt typ 14 m^3, pellets kräver mer, men inte gärna så mycket mer. En liter olja ger effekten 10 kW om den förbränns under en timme. 20 kW medför 467 liter i minuten.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

peoe skrev:Min installatör hävdade någon annan gång när vi diskuterade att luftflödet kan vara 750L/minut - detta när vi diskuterade tilluft till pannrummet... Har dock ingen aning om det stämmer...
Då skulle det enligt tidiare uträkningsexempel innebära en flödeshastighet på knappt 1.7m/s eller typ (rask promenadtakt 6 km/h)

kan det vara rimligt för en skorsten??? Hmmm varför inte... eller e det lite mycket!!!
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Var röret 100 mm och skorstenen 10 m hög ?

Jag tycker det låter som ett optimalt förhållande !

Renoverat ett antal skorstenar med en polare som jobbar med kaminer.
Hans leverantör av insatsrör anser att det funkar med 90mm till pellets. Det blir dock oftast 110 eller 100.

Jag skulle snarare vilja påstå att du kan få problem i en pelletsanläggning om du har för stor kanal. Du får taskigt drag och rök i källaren.


Vad du däremot borde satsa på nu är en konstantdragslucka. (motdragslucka)

Du har väl en trevlig beslutsvånda framför dig antar jag.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Hej!

Motdragslucka följer med pannan, så skulle det bli för bra drag löser det sig.

Jag har bestämt mig för att chansa, men be installatören bygga en lösning för kondensvatten i röret (om han nu inte tänkt göra det själv...)

Vad skall jag be honom prioritera då - låga temperaturer på rökgaserna eller höga. Låga ger mer värme in i acktanken men mer problem i skorstenen och höga mer till kråkorna och mindre till mig...

Många val å lite vel...
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

peoe skrev:Hej!

Motdragslucka följer med pannan, så skulle det bli för bra drag löser det sig.

Jag har bestämt mig för att chansa, men be installatören bygga en lösning för kondensvatten i röret (om han nu inte tänkt göra det själv...)

Vad skall jag be honom prioritera då - låga temperaturer på rökgaserna eller höga. Låga ger mer värme in i acktanken men mer problem i skorstenen och höga mer till kråkorna och mindre till mig...

Många val å lite vel...
Någon lösning för kondensvatten skall du inte behöva. Skulle det kondensera lite i toppen av skorstenen där det är som kallast så hinner det torka "på vägen ner". Hur som helst, meningen är att pannan skall trimmas in på ett sådant sätt att den både går så effektivt som möjligt och att du inte får något kondensvatten.

Då gäller det att prova sig fram. Installatören ställer pannan för låga rökgastemperaturer och sen mäter ni temperaturen en meter ner i skorstenen, är den under 70 grader bör rökgastemperaturen höjas.

Denna injustering bör göras när pannan hunnit gå in sig och det är kallt ute. Men det där borde din installatör veta, för du har väl inte anlitat en oerfaren klåpare hoppas jag? :wink:
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Oroa dig inte för kondensen som sagts tidigare.
Bygg inga kondensfällor, det är bara dyrt och overkill.
Kondens med insatsrör ser man som svettpärlor översta metern eller så.
Således helt obetydligt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av peoe »

OK, har precis bett muraren som skall göra om skorstensanslutningen att bygga en kondensfälla, men då kanske jag skall ta tillbaks det.

Min installatör menar att om jag inte oroar mig för kondens kan han trimma rökgastemperaturen till drygt 100 grader ut ur pannan.

Har efter lite efterforskningar och egna tester hemma konstaterat att det är trögt för pannan att orka få igång draget, men när det väl har startat räcker det (mer än) väl.

En skorstensfläkt / rökgasfläkt blir lösningen, så jag har beställt en injekt http://www.stjarnas.se/rokgasflakt.html som jag hoppas kunna styra så att den startar när skruvmotorn startar och sedan kör under ett par minuter. Därefter skall den inte starta inom tre timmar igen...
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Anslutningsröret som kommer med pannan, är ju 13 x 6,5 cm i innerdiameter, så jag tycker det verkar skumt om de säger att man måste ha så himla stor pipa ....

Kolla en gång till..
Sen kondens....det har jag aldrig sett tecken till på min maskin...

/Bamyl
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Visst borde risken för kondens öka om man ser till att det bara lämnar 100 graders röktemp istället för 200? Men, är det som ni säger skiter jag helt enkelt i det...
Skriv svar