Hjälp med val av ny anläggning
Hjälp med val av ny anläggning
Är ny på detta forum, men har läst en hel del. Tyvärr tycker jag att ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag.
Jag skulle behöva lite hjäp att bestämma mig, jag vet att min fråga(or) inte är unik men hoppas ni orkar med den ändå.
Vi eldar olja nu och skall byta bort det, vi har kommit fram till att vi vill ha pellets. Vi har begärt in offerter på lite olika grejer och fått väldigt olika prisnivåer. Alla offerterna är med ny panna, brännare, veckoförråd och arbete.
AriTherm 87 000
EcoFlex 82 000
Focus Pe-20 + Iwabo 62 000
Min fråga är, är det motiverat att betala så mycket mer för de automatiska anläggningarna som AriTherm och EcoFlex? Är det stor skillnad i verkningsgrad?
Jag inbillar mig att en enkel brännare som Iwabo är mer driftsäker, är det så?
Vår skorsten är ca 9 meter, måste man sätta in ett rör i den, eller ska man mäta temperaturen i skorstenen när den nya anläggningen är i drift och ta ett beslut då?
Mvh
Magnus
Jag skulle behöva lite hjäp att bestämma mig, jag vet att min fråga(or) inte är unik men hoppas ni orkar med den ändå.
Vi eldar olja nu och skall byta bort det, vi har kommit fram till att vi vill ha pellets. Vi har begärt in offerter på lite olika grejer och fått väldigt olika prisnivåer. Alla offerterna är med ny panna, brännare, veckoförråd och arbete.
AriTherm 87 000
EcoFlex 82 000
Focus Pe-20 + Iwabo 62 000
Min fråga är, är det motiverat att betala så mycket mer för de automatiska anläggningarna som AriTherm och EcoFlex? Är det stor skillnad i verkningsgrad?
Jag inbillar mig att en enkel brännare som Iwabo är mer driftsäker, är det så?
Vår skorsten är ca 9 meter, måste man sätta in ett rör i den, eller ska man mäta temperaturen i skorstenen när den nya anläggningen är i drift och ta ett beslut då?
Mvh
Magnus
Vi har haft Focus Pe-20 + PellX (Gordic) i drift i 14 dagar nu och vi är mer än nöjda! Vi har inte fått fakturan än, så jag vet inte exakt vad slutsumman blir. Installatören fick bl.a dra en massa nya rör i krypgrunden och byta cirk.pump, så jag antar att vi hamnar en bit över 60.000:- som offerten var på... Vi har också 9m. skorsten som vi fick sätta insatsrör i, pga vittrade fogar. 9500:- för arbetskostnad och material kostade det. Visst, det är en stor investering, men prisskillnaden mellan olja och pellets är så stor att man snart har tjänat in den kostnaden.
Installatören mätte verkningsgraden till 90,4%, vilket jag tycker är bra. Sen är ju frågan om hur bekväm man vill vara. Focusen får väl sotas lite oftare, men är å andra sidan lättsotad framifrån.
Lycka till!
Installatören mätte verkningsgraden till 90,4%, vilket jag tycker är bra. Sen är ju frågan om hur bekväm man vill vara. Focusen får väl sotas lite oftare, men är å andra sidan lättsotad framifrån.
Lycka till!
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Måste du byta pannan? Jag kör min KMP PX21 i en gammal TMV kombipanna. Visst är de nya säkert smidigare att sköta, men du kan komma undan med en klart lägre investering om du bara konverterar din oljepanna till pellets.
Min TMV får nog hänga med ett tag till (hoppas jag...)
/NRG
Min TMV får nog hänga med ett tag till (hoppas jag...)
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Om ni har en frisk panna och kan leva med att aska ur den lite oftare så kan man spara mycket pengar på att bara byta brännaren och behålla pannan, men om pannan sjunger på sista versen så är det ju inte så mycket att göra åt det.
Ja, en ny pannan har lite högre verkningsgrad, men eftersom pannan kostar en del också så tar det nog ett par hundra år att tjäna in dom pengarna....
Ja, en ny pannan har lite högre verkningsgrad, men eftersom pannan kostar en del också så tar det nog ett par hundra år att tjäna in dom pengarna....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Jag vet inte vad säljarna tutat i dig men CTC Ecoflex och Aritherm (thermia) är inte ett dugg mer automatisk än en Focus Pe 20 med Iwabo.
Brännkoppen skall borstas ren på alla tre.
CTC och thermian är väldigt lika då det är samma brännare i dem.
De har en intern doseringsskruv som ger jämnare matning.
Om det skiljer så mycket i slutändan eller ej kan jag inte svara på.
Dessa två tillhör kategorin pannor som mer eller mindre kan kallas "av tillverkaren konverterade oljepannor".
Focusen skiljer sig på så vis att du kan elda Pizzakartonger och lite ved i den. Kan vara praktiskt och ekonomiskt ibland. Det är en avsevärt större och tyngre panna. Massor med stål för pengarna. Iwabobrännaren har rykte om sig att vara väldigt stabil och funktionssäker.
Den här kombinationen är garanterat den starkaste och tåligaste av de tre nämnda.
Focusen skulle kunna kallas "kombipanna" och påminner om de kombipannor som fanns på 70-80 talet.
Detta är ett val mellan CTC och Thermia som är tämligen likvärdiga och fulla av finesser och fräsiga displayer gentemot Focus och Iwabo som är 100% garanterat finessfria men kända för att tuffa och gå.
Gillar du Saab årsmodell -05 köp Thermia eller CTC - gillar du Volvo 245 årsm -91 köp Focus-iwabo. Observera att bränsleförbrukningen är likvärdig.
Det enda som mig veterligen är något mer automatisk än dessa tre är Janfire NoHands och den österrikiska 100 000 kr + klubben.
Jag vet inte vad säljarna tutat i dig men CTC Ecoflex och Aritherm (thermia) är inte ett dugg mer automatisk än en Focus Pe 20 med Iwabo.
Brännkoppen skall borstas ren på alla tre.
CTC och thermian är väldigt lika då det är samma brännare i dem.
De har en intern doseringsskruv som ger jämnare matning.
Om det skiljer så mycket i slutändan eller ej kan jag inte svara på.
Dessa två tillhör kategorin pannor som mer eller mindre kan kallas "av tillverkaren konverterade oljepannor".
Focusen skiljer sig på så vis att du kan elda Pizzakartonger och lite ved i den. Kan vara praktiskt och ekonomiskt ibland. Det är en avsevärt större och tyngre panna. Massor med stål för pengarna. Iwabobrännaren har rykte om sig att vara väldigt stabil och funktionssäker.
Den här kombinationen är garanterat den starkaste och tåligaste av de tre nämnda.
Focusen skulle kunna kallas "kombipanna" och påminner om de kombipannor som fanns på 70-80 talet.
Detta är ett val mellan CTC och Thermia som är tämligen likvärdiga och fulla av finesser och fräsiga displayer gentemot Focus och Iwabo som är 100% garanterat finessfria men kända för att tuffa och gå.
Gillar du Saab årsmodell -05 köp Thermia eller CTC - gillar du Volvo 245 årsm -91 köp Focus-iwabo. Observera att bränsleförbrukningen är likvärdig.
Det enda som mig veterligen är något mer automatisk än dessa tre är Janfire NoHands och den österrikiska 100 000 kr + klubben.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag känner inte dessa pannor och vill inte avråda eller tillråda, jag vill bara slå ett slag för att brännaren har el-start. Det kanske är så på alla tre och då är det bra men manuell tändning går i mitt tycke fetbort så mitt tips är att vara säker på att det är "automatisk" tändning alltså el-tändning av elden i pelletsen.
Jag tycker såklart att du ska välja ett annat märke (se min signatur
) men du är nog den bästa av oss två till att veta vad du behöver.
Hoppas att du får en välfungerande anläggning iaf.
Jag tycker såklart att du ska välja ett annat märke (se min signatur

Hoppas att du får en välfungerande anläggning iaf.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Hjälp med val av ny anläggning
Kul att du börjat skriva på forumet!hallhans skrev:Är det stor skillnad i verkningsgrad?
Jag råder dig att läsa några av testerna här så får du en uppfattning om vad man bör tänka på:
http://www.afabinfo.com/arkiv_doc/rapporter.htm
Ingår shuntstyrning i offertpriserna? Se till att styra på inomhustemperaturen.
Hur stor tvärsnittsarea har skorstenskanalen du tänkt använda?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ctc ecoflex har shuntstyrning med inne o utegivare som standard iaf så där ingår det...ABSO skrev:
Ingår shuntstyrning i offertpriserna? Se till att styra på inomhustemperaturen.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo shuntstyrning ingår i priserna, men tvärsnittsarean på skorstenen får jag kolla upp. Vad påverkar den?Ingår shuntstyrning i offertpriserna? Se till att styra på inomhustemperaturen.
Hur stor tvärsnittsarea har skorstenskanalen du tänkt använda?
/Magnus
Med stor area kyls rökgaserna mer innan de når toppen och du kan få problem med kondens. Dessutom får du onödigt mycket drag varvid du tappar verkningsgrad.hallhans skrev:men tvärsnittsarean på skorstenen får jag kolla upp. Vad påverkar den?
Ju större area du har desto mer troligt att du bör skaffa ett insatsrör.
Vedeldning kräver väl något större diameter på pipan, men exakt hur mycket vet jag inte.
Igår fick vi fakturan på Focus/PellX installationen: 61.000:- hamnade kalaset på. Mindre än vad jag hade väntat mig faktiskt!
Igår fick vi fakturan på Focus/PellX installationen: 61.000:- hamnade kalaset på. Mindre än vad jag hade väntat mig faktiskt!

Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Nu har jag fått pris på Nibe Pellux och Nibes brännare (gamla Iwabo). Har tittat på den pannan förut och tycker den verkar bra.
Han vill ha 60' för allt utom el jobbet. Verkar det vara ett vettigt system och pris?
Sen skorstenen igen, var upp och mätte pipan, den är ca 125 x 125 men visst borde man väl få i ett 90 rör i den. Dessutom är den snarare 11m än 9m.
Om vi går på detta alternativ får elda ved i en framtida braskamin istället.
/Magnus
Han vill ha 60' för allt utom el jobbet. Verkar det vara ett vettigt system och pris?
Sen skorstenen igen, var upp och mätte pipan, den är ca 125 x 125 men visst borde man väl få i ett 90 rör i den. Dessutom är den snarare 11m än 9m.
Om vi går på detta alternativ får elda ved i en framtida braskamin istället.
/Magnus