Andreas hansson skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt..
Har elen ökat med max 10%..
Jag har 32öre per kwh i dag. Jag band det för 2 år sedan.
I dag skulle jag få betala 50 öre kwh.
På nordpool säljs en kwh för 75 öre. Hur länge tror ni el bolagen
kan sälja för 50 öre kwh? Man kan ju undra vart el priset hamnar om det
blir en kall vinter och nivån i vatten magasinen inte blir bättre...
För att man ska kunna räkna ut elpriset med en procentsats måste man se till hela priset. Man kan inte räkna på grundpriset för en Kwh. Du måste lägga på moms, elcertifikat, energiskatt.
Därifrån räknar du procentsatsen.
Då blir det ca: 10% per år.
Hos exempelvis Alingsås kommuns energibolag kan man binda sitt elpris till 2009-0731 för 51 öre / Kwh. Total 99.88 kr /Kwh
Det är väl en hyffsad garanti i 3 år i alla fall ?
Skulle man tycka att det är för kort tid för att beräkna hem en investering på en ny värmeanläggning så kan man binda i 5 år för 50.5 Öre /Kwh hos Borås elhandel. Ca: 99.40kr /Kwh totalt.
Testa att binda ditt pelletspris hos Såbi i tre månader ens.....
Jag skulle i dagsläget inte våga investera i en pelletsanläggning som kostar mer än att den betalar sig inom 12 - 18 månader. Det är ungefär så lång tid som man kan göra någon slags kalkyl på ett förmodat pris.
Således anser jag att brännare i befintlig panna är den enda investering man i dagsläget kan göra med någorlunda koll på kalkylen.
Billigaste och ekonomiskt minst risktagande sättet att minska sina uppvärmningskostnader är enligt min åsikt:
1. Öppen planlösning eller mindre hus = Luft/ luft värmepump Ca 16.000 kr installerat och klart för en kvalitetspump.
2. Ej vattenburet system = 1 eller 2 Luft / Luft pumpar Ca 16-32 tusen installlerat å klart
3. Stor tomt = markvärme med nedgrävd slang Ca: 45 - 100 tusen Installerat å klart.
4. Delad fjärdeplats ---- Går ej att gräva och luft/luft ej praktiskt, man orkar inte pellets å ved böket = Bergvärme Ca: 85 - 180 tusen borrat å klart.
4. Delad fjärdeplats ---- Luft/luft funkar ej pga planlösning, går ej å gräva, går ej borra, = luft /vatten värmepump Ca: 60-120 installerat å klart.
4. Delad fjärdeplats ---- Inget av ovanstående funkar eller man ogillar värmepumpar = pelletsanläggning eller vedanläggning. Ca: 70 - 130 installerat å klart.
Fördelen med Pumparna är man kan beräkna sina uppvärmningskostnader i ex. 5 år.
Med pellets är det svårare att göra en kalkyl.
Ved har jag för taskig koll på prisutvecklingen för att uttala mig om.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.