Ekonomiskt försvarbart att investera i ny pelletspanna?

kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

elvis skrev:Räknar de både kapitkostnad och driftskostnad ?
Då borde ju vedpannan vinna fett.
En vedanläggning ligger ju i ungefär samma härad som en pelletspanna med brännare och förråd.

Dessutom har de räkna med ett pelletspris på 2000 kr / ton och ett vedpris på 400 kr. Vem betalar 400 kr för ved ? Hur många vedeldare betalar 400 kr m3 ? Det lär ju vara björkved för braskamin.

Hur många kan köpa pellets för 2000 kr / ton ?
Dessutom har han mage att hävda att pelletspriset sjunkt från 2200 kr till 2000 det senaste året.....

Lattjar man med bränslepriserna så går det ju att komma fram till precis vad man vill.
Skall erkänna att jag inte läste artikeln så noga eftersom generella jämförelser ofta är rätt vilseledande. Antog att de räknar med kapitalkostnad eftersom man bör göra det samt att det måste vara det enda sättet att få pellets billigare än ved.

Även om insvesteringarna är likvärdiga så får du 30% tillbaks på pelletsanläggningen så den investeringen är avgjort lägre. Med deras bränslepriser är veden 2-3000:- billigare så det måste vara kapitalkostnaden inräknad.
Senast redigerad av kusteldaren den tis 29 aug, 2006 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nu hänger jag inte med riktigt..
Har elen ökat med max 10%..

Jag har 32öre per kwh i dag. Jag band det för 2 år sedan.
I dag skulle jag få betala 50 öre kwh.

På nordpool säljs en kwh för 75 öre. Hur länge tror ni el bolagen
kan sälja för 50 öre kwh? Man kan ju undra vart el priset hamnar om det
blir en kall vinter och nivån i vatten magasinen inte blir bättre...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
libi
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av libi »

@ kusteldaren

if you are intersted in the Pelling27 from Benekov check out if it is equipped with automatic tändning!

As far as i know they aren´t at the moment. This boilers run with glödhallning after manual tändning.

Bild

Nevertheless: It´s a interesting product!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

And its even more interesting if you buy it in poland or czech republic for half price.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

kusteldaren skrev:Om etanolen slår ordentligt kommer den även framställas av spannmål.
Spannmål OCKSÅ ja.

http://www.skogforsk.se/templates/sf_Ne ... 2176&ci=57
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

ABSO skrev:
kusteldaren skrev:Om etanolen slår ordentligt kommer den även framställas av spannmål.
Spannmål OCKSÅ ja.

http://www.skogforsk.se/templates/sf_Ne ... 2176&ci=57
JA absolut, har aldrig påstått nåt annat. Det tråkiga i etanolsagan är att det går åt alldeles för mkt energi för att framställa etanolen plus att även om man odlade upp hela Sveriges åkerareal skulle råvaran inte räcka för att ersätta bensinen. Men det är en annan diskussion.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

kusteldaren skrev:Det tråkiga i etanolsagan är att det går åt alldeles för mkt energi för att framställa etanolen plus att även om man odlade upp hela Sveriges åkerareal skulle råvaran inte räcka för att ersätta bensinen. Men det är en annan diskussion.
Men det är definitivt en intressant diskussion för den som tänker sig att elda med spannmål, pellets och ved.

Här finns lite relaterad läsning:
http://www.analyskritik.press.se/energi ... energi.htm

"Skulle dagens jordbruk producera bioenergi för att ersätta diesel och bensin – diesel ur raps (RME) och etanol ur vete – skulle det krävas en åkerareal på 6,3 miljoner ha. Dagens åkerareal uppgår till 2,6 miljoner ha, vilket kan jämföras med toppåret 1927 som då uppgick till 3,7 miljoner ha. Och då kan således inte något livsmedel produceras, utan maten måste importeras, vilket i sin tur ökar energiförbrukningen drastiskt. Detta alternativ är således fullständigt orealistiskt.

Skulle bensinen och dieseln ersättas med etanol och DME från träråvara krävs det en avverkning av 15 miljoner ha skog. Totalt uppgår skogsarealen till 22 miljoner och med en avverkningsgrad på 85 procent kräver en sådan satsning 80 procent av den årliga skogsavverkningen för att ersätta bensin och diesel. Efter en sådan avverkning återstår inte mycket träråvara för uppvärmning, pappersproduktion eller trävaror."

I och för sig räknar de då med dagens bränsleförbrukning, det finns en hel del att göra där med hybridteknik osv., 30% lägre på hela fordonsparken om 20-30 år är nog ingen utopi. Dessutom kommer förmodligen bilåkandet att minska i takt med högre priser och vägtullar. Så 1927 års åkerareal kanske faktiskt kan komma att räcka till. Och kombinerar man åker med skog ser ekvationen inte omöjlig ut (även om den verkar vansinnig om man beaktar andra faktorer).

Oljan lär hur som helst inte ta slut de närmaste 100 åren.

Hmm, nåja, det enda som är säkert är att konkurrensen om skogsråvara kommer att stiga.

Bild

:D
libi
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av libi »

@ Elvis

You´re from Potatotown Alingsas? I have 2 friends there (although they are 70+)- they live in the Hjortronväg !

The pelling 27 with tändning is EUR 5195
without tändning it costs EUR 4490
from http://www.agriserve.de
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hi Libi,

Yes i´m from potato-town of Alingsås.
Potatoes and bakeries is what we have lot of here.
Hjortronvägen is about 300 meters from my house.

Regards
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev: Pelletsen har stigit med 20 - 25 % på ett år. Under samma tid har elen stig max 10%.

Mvh
Nja nog har elen stigit mer än 10%.. :roll:

http://www.jonkopingenergi.se/user/imag ... vekling%22
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andreas hansson skrev:

Nu hänger jag inte med riktigt..
Har elen ökat med max 10%..

Jag har 32öre per kwh i dag. Jag band det för 2 år sedan.
I dag skulle jag få betala 50 öre kwh.

På nordpool säljs en kwh för 75 öre. Hur länge tror ni el bolagen
kan sälja för 50 öre kwh? Man kan ju undra vart el priset hamnar om det
blir en kall vinter och nivån i vatten magasinen inte blir bättre...
För att man ska kunna räkna ut elpriset med en procentsats måste man se till hela priset. Man kan inte räkna på grundpriset för en Kwh. Du måste lägga på moms, elcertifikat, energiskatt.
Därifrån räknar du procentsatsen.
Då blir det ca: 10% per år.

Hos exempelvis Alingsås kommuns energibolag kan man binda sitt elpris till 2009-0731 för 51 öre / Kwh. Total 99.88 kr /Kwh
Det är väl en hyffsad garanti i 3 år i alla fall ?

Skulle man tycka att det är för kort tid för att beräkna hem en investering på en ny värmeanläggning så kan man binda i 5 år för 50.5 Öre /Kwh hos Borås elhandel. Ca: 99.40kr /Kwh totalt.

Testa att binda ditt pelletspris hos Såbi i tre månader ens.....

Jag skulle i dagsläget inte våga investera i en pelletsanläggning som kostar mer än att den betalar sig inom 12 - 18 månader. Det är ungefär så lång tid som man kan göra någon slags kalkyl på ett förmodat pris.

Således anser jag att brännare i befintlig panna är den enda investering man i dagsläget kan göra med någorlunda koll på kalkylen.

Billigaste och ekonomiskt minst risktagande sättet att minska sina uppvärmningskostnader är enligt min åsikt:

1. Öppen planlösning eller mindre hus = Luft/ luft värmepump Ca 16.000 kr installerat och klart för en kvalitetspump.

2. Ej vattenburet system = 1 eller 2 Luft / Luft pumpar Ca 16-32 tusen installlerat å klart

3. Stor tomt = markvärme med nedgrävd slang Ca: 45 - 100 tusen Installerat å klart.

4. Delad fjärdeplats ---- Går ej att gräva och luft/luft ej praktiskt, man orkar inte pellets å ved böket = Bergvärme Ca: 85 - 180 tusen borrat å klart.

4. Delad fjärdeplats ---- Luft/luft funkar ej pga planlösning, går ej å gräva, går ej borra, = luft /vatten värmepump Ca: 60-120 installerat å klart.

4. Delad fjärdeplats ---- Inget av ovanstående funkar eller man ogillar värmepumpar = pelletsanläggning eller vedanläggning. Ca: 70 - 130 installerat å klart.

Fördelen med Pumparna är man kan beräkna sina uppvärmningskostnader i ex. 5 år.
Med pellets är det svårare att göra en kalkyl.
Ved har jag för taskig koll på prisutvecklingen för att uttala mig om.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André:

Räknar du också på rent Kwh pris utan att se till totalpriset ?
Var i tabellen läser man ? Toppar eller genomsnitt ?

Vad blir det om det inte blir ca: 10% ? Blir det 11 % ? 12 % ? 13% ?. Det relevanta i påståendet är förhållandet mellan prisökningen av de två energislagen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Intressant rangordning Elvis!

Jag är också aningen pessimistisk vad gäller pelletspriset, men tillgång och efterfrågan gäller även här: anta att pelletspriset stiger alltför mycket i förhållande till el. Vad gör folk då? De överger pellets till förmån för värmepumpar. Vad händer då? Priset på pellets sjunker. Ordningen återställd.

Dessutom skall vi som eldar med pellets alltid ha en skitighets- och besvärlighetspremie i förhållande till värmepumpsägaren. Annars finns det ingen som helst anledning att välja pellets.

Därför tror jag inte att pelletspriset per kWh någonsin kommer att vara i nivå med elpriset.

Och vad gäller ved kan du ju oftast få tag i det i princip gratis om du kan hantera en motorsåg...

Så jag vill absolut inte skriva under på din sågning av ved och pellets.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ved är billigt, ingen tvekan om det.
Men alla som bor i stadsmiljö har lite svårt att hantera sina 20-30 kubik.
Sen är det mycket jobb, hur färdighugget det än är och hur stora acktankar man än har.
Det går liksom inte att jämföra ved och värmepump.
Det är som att jämföra åka bil till jobbet eller cykla.
Det ena é sketbekvämt å dyrt det andra sketjobbigt å billigt.

Kul eller mindre kul räkneexempel med realistiska priser och realistisk verkningsgrad för en normal villaanläggning:

Pelletpris 2,2 kr/kg med energiinnehåll 4,8 Kwh / kg
Om vi har en totalverkningsgrad om 80% så får vi ut 3,84 Kwh / kg

Det ger ett pris 57 öre / kwh.
Om man gör en fullt oventskaplig jämförelseberäkning och jämför det med el så blir det i sådana fall en faktor på 1,75.

Dvs du får ut 1,75 Kwh per krona.

Det är en ganska låg utväxling per krona tycker jag.
Lägre utväxling än en billig luftvärmepump på helårsbasis.

http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... mepump.pdf
Dessutom skall vi som eldar med pellets alltid ha en skitighets- och besvärlighetspremie i förhållande till värmepumpsägaren. Annars finns det ingen som helst anledning att välja pellets.

Därför tror jag inte att pelletspriset per kWh någonsin kommer att vara i nivå med elpriset.
Jag tycker det är tråkigt, men jag tolkar det som att vi har ett tillstånd där producerad Kwh värme är dyrare med pellets än billigaste sortens VP.
Man får ju tänka på att elpriset instoppat i en VP ger en utväxling på mellan 5 och 2 mellan +7c 0ch -15 c
En i dagsläget mycket fördelaktig utväxling tycker jag.

Priset på en luft vp är ju löjligt lågt för oss som är vana vid pelletsbrännare. Man får ju en panasonic för 10.000 kr.
det får man ju inte ens en sämsta-sortens-sk*t -pelletsbrännare för.
Installationskostnader är ju också jämförbara.
Det är absurbt.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej
Intressant läsning det här,personligen kommer jag inte
att överge pelletsen än .Har som jag skrev i en annan
tråd kompletterat med en L-L värmepump kommer
ev att sätta dit en till.Pellets kör jag varmvattnet på
plus dom ställena där inte pumpen klarar att värma.
Sedan när det blir riktigt kallt får jag köra på pellets.
Vill ha lite alternativ när det är som det är.Men JAG skulle
inte i dagsläget slänga ut en massa pengar på varken
det ena eller det andra.Hade luft vatten pump varit billigare
hade jag satsat på det dockat till pannan.Ämnet var väl
om det var värt att köpa en ny pelletspanna?Jag hade
inte gjort det.Bara att avvakta och se med pellets ,elpriser.
Nu är jag inte så bra på räkna ut som t.e.x Elvis med effekt
mm Kan bara konstatera att det blivit både dyrare och
mera strul med pelletsen.Som sagt jag ligger lågt än så
länge.Sedan , man blir inte yngre.Blir det ingen
större förtjänst med meckandet så vet jag inte Men det får
bli en senare fråga

:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor