TMV E20P pelletsanpassad panna
TMV E20P pelletsanpassad panna
Hej!
Håller på att byta till pelletseldning, har idag en ABSO PK12-D från -65 som jag p g a bl a svårigheter att montera undermatad brännare i, hög ålder m m tänker slänga ut till förmån för annan beg panna. Har hittat en TMV E20 P från -98 som jag är intresserad av. Har någon erfarenheter av denna panna? För- och nackdelar:?:
Håller på att byta till pelletseldning, har idag en ABSO PK12-D från -65 som jag p g a bl a svårigheter att montera undermatad brännare i, hög ålder m m tänker slänga ut till förmån för annan beg panna. Har hittat en TMV E20 P från -98 som jag är intresserad av. Har någon erfarenheter av denna panna? För- och nackdelar:?:
Efter lite mer koll så kan jag förtydliga med att den ingick i NIBE:s program från -97 och marknadsfördes då som en panna för pellets i första hand men möjlig även för olja eller ved. Ser lite ut som Pellux förutom att den har kopparfodrad förrådsberedare i stället för plattvvx. På
http://www.nibeonline.com/pdf/039323-2.pdf kan ni se produktblad för pannan. Köpte den för 5000:- igår så nu åker ABSO:n ut.
Tanken är att det blir en A4 från EcoTec i denna panna.
Ingen som har erfarenheter eller synpunkter på denna panna/brännarkombination?[/url]
http://www.nibeonline.com/pdf/039323-2.pdf kan ni se produktblad för pannan. Köpte den för 5000:- igår så nu åker ABSO:n ut.
Tanken är att det blir en A4 från EcoTec i denna panna.
Ingen som har erfarenheter eller synpunkter på denna panna/brännarkombination?[/url]
Den påminner lite om min panna, som också är pelletsanpassad dvs asklåda i botten. Men så är det ju samma tillverkare.
Lite tips inför din installation. Försök att montera den på någon typ av sockel/stativ så att du får upp pannan 1-2 dm från golvet. Annars kan det bli problem att få ut asklådan utan att demontera brännaren.
När det sedan gäller rökgasanslutningen så tycker jag att du skall använda den övre anslutningen, för att få så långa rökgångar som möjligt. Om du har plats, kan bli problem med att komma åt rökluckan eftersom de flesta röranslutningarna sitter på ovansidan. Det kanske går att vrida pannan så att den övre anslutningen inte blir rakt bakåt utan åt sidan istället.
Lite tips inför din installation. Försök att montera den på någon typ av sockel/stativ så att du får upp pannan 1-2 dm från golvet. Annars kan det bli problem att få ut asklådan utan att demontera brännaren.
När det sedan gäller rökgasanslutningen så tycker jag att du skall använda den övre anslutningen, för att få så långa rökgångar som möjligt. Om du har plats, kan bli problem med att komma åt rökluckan eftersom de flesta röranslutningarna sitter på ovansidan. Det kanske går att vrida pannan så att den övre anslutningen inte blir rakt bakåt utan åt sidan istället.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej Berra !
Jag har kollat igenom dina produktblad, och jag det kommer att funka finfint ! På bilderna är det misstänkt likt en EcoTec
Du har ju skapligt med plats i källaren, så det går nog att placera pannan på ett bra sätt, för att lösa skorstensanslutningen.
En fördel för oss Tierpare är ju förrådsberedare, med tanke på kalkrikt vatten.
Nu kan du koppla bort din extra VVberedare, och köra direkt med pannan.
Jag har kollat igenom dina produktblad, och jag det kommer att funka finfint ! På bilderna är det misstänkt likt en EcoTec

Du har ju skapligt med plats i källaren, så det går nog att placera pannan på ett bra sätt, för att lösa skorstensanslutningen.
En fördel för oss Tierpare är ju förrådsberedare, med tanke på kalkrikt vatten.
Nu kan du koppla bort din extra VVberedare, och köra direkt med pannan.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Roli: -Tack för synpunkter och tips, jag hoppas att det går att få till en bra lösning. Nuvarande rökgång är nere vid golvet så jag antar att man får ta upp nytt hål i murstocken oavsett vilken utgång man väljer från pannan, så då är det väl lika bra att välja den övre.
MatsH, -jo, jag hoppas att vi kommer fram till en bra "systemlayout" när vi börjar kolla på prylarna.
Återkommer med rapport allteftersom jobbet fortskrider.
MatsH, -jo, jag hoppas att vi kommer fram till en bra "systemlayout" när vi börjar kolla på prylarna.
Återkommer med rapport allteftersom jobbet fortskrider.
Berra:
Att lyfta pannan 2 dm kanske är lite mycket om man inte har gått om plats upptill, men 1 dm bör du iallafall lyfta den. Se länk till hur jag gjorde:
http://www.soft.nu/~service/pellets/Pan ... 0nedre.JPG
Jag måste vinkla ner min låda lite när jag drar ut den annars så fastnar den på brännarens svängarm som sticker ned under brännaren.
Dessutom blir det lite lättare att rengöra inne i "lådhålet" när pannan står lite över golvet.
Fler bilder finns under länken "Hur det ser ut i våra pannrum".
Att lyfta pannan 2 dm kanske är lite mycket om man inte har gått om plats upptill, men 1 dm bör du iallafall lyfta den. Se länk till hur jag gjorde:
http://www.soft.nu/~service/pellets/Pan ... 0nedre.JPG
Jag måste vinkla ner min låda lite när jag drar ut den annars så fastnar den på brännarens svängarm som sticker ned under brännaren.
Dessutom blir det lite lättare att rengöra inne i "lådhålet" när pannan står lite över golvet.
Fler bilder finns under länken "Hur det ser ut i våra pannrum".
Moderator
Har du plats och utrymme så är det ingen dum idé.Berra skrev:-Kanske skulle man satsa på att få upp pannan än mer och modifiera asklådan så att den rymmer mer för längre tid mellan uraskningarna?
Så här i efterhand ångrar jag att man inte gjorde asklådan större, men när systemet byggdes och monterades så visste inte jag speciellt mycket om hur det hela skulle fungera och vilka samt hur stora "insatser" jag behövde göra för att hålla systemet i bra skick. Dessutom så fanns det ju så mycket annat som krävde beslut och arbetsinsatser. Vi ritade och byggde vårt hus själva med hjälp av ett få tal entreprenörer.
Moderator
Nu i drift!
Sedan igår kväll ca 21.00 så är min nygamla panna i drift, den har begåvats med en EcoTec A4 som än så länge matas från ett pelletsförråd utfört av EU-pall med 8 pallkragar....-blir bulkförråd så småningom.
Natten före gick det ca 60 kWh (pannans elpatron) och denna natt med pelletsdrift 3 kWh
(utetemp ca -6 grader). Dessutom är det varmare inne nu.
Återkommer med bilder, måste dock städa rätt mycket i pannrummet först, pannbyte, nytt hål i murstock för rökkanal etc skräpar ner rätt bra...
Natten före gick det ca 60 kWh (pannans elpatron) och denna natt med pelletsdrift 3 kWh

Återkommer med bilder, måste dock städa rätt mycket i pannrummet först, pannbyte, nytt hål i murstock för rökkanal etc skräpar ner rätt bra...
-
- Lärjunge!
Här finns en bild på Berras panna...
http://www.heleniusbioenergi.se/bilder/ ... 4_ep20.htm
http://www.heleniusbioenergi.se/bilder/ ... 4_ep20.htm
EcoNom Pelletspanna från EcoTec