Röklukt på WC - funderingar runt röknedslag, bra lösningar?

ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

notti skrev:Enklast tror jag är att förlänga rökröret med plåtrör ca: 30 cm
:(
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

ABSO skrev:
:(
ABSO varför denna :( ledsna gubbe ?
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Galne-Gurra
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Yep,eftersom jag gjorde det här innan tråden skrevs höfftade jag till med 35cm och det funkar jättebra,nu slipper jag höra fruns gnäll om röklukt...
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

notti skrev:ABSO varför denna :( ledsna gubbe ?
Därför att jag tidigare i tråden försökte förklara att man genom att förlänga rökröret bara botar symptomet - dvs röklukt - och inte själva problemet - att luft sugs in bakvägen genom frånluftskanaler i skorstenen.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

ABSO skrev:
notti skrev:ABSO varför denna :( ledsna gubbe ?
Därför att jag tidigare i tråden försökte förklara att man genom att förlänga rökröret bara botar symptomet - dvs röklukt - och inte själva problemet - att luft sugs in bakvägen genom frånluftskanaler i skorstenen.
Okey då förstår jag ..men hur det än är så är det så här att när det är lågtryck ute så spelar det ingen roll om du så har alla dörrar och fönster öppna så får du röklukt in genom frånluftskanalerna om du inte har förlängning på rökröret ..så var det för mig i alla fall fast jag försökte som du säger att öka på in luft via Fresh 80 ventiler i alla rum utom kök och badrum (även 2 st i källaren ) ..problemet med returrök från frånluftskanalerna borta sedan jag förlängde rökrören panna och murspis
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Säker på att det var genom frånluften du fick in röken då och inte genom tilluften? Terräng, vegetation och vindar kring huset kan skapa konstiga effekter.

(Har man problem när det är riktigt kallt kan även ett kallrasskydd hjälpa.)
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Ja absolut till 100 säker ..jag har en enklare utbildning i just ventilation och jobbat förut med det till och från i 5-6 år och luftflödesinstrument ingick i verktygslådan :wink:
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Så om vi sammanfattar så tar du fortfarande in luft via frånluften under vissa väderbetingelser men att du nu slipper rökdoften eftersom du förlängt rökröret, är det korrekt uppfattat?
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Japp det går baklänges ibland vid lågtryck ..enkelt att kolla för den som vill ..ta en bit toapapper eller hushåll och sätt den framför kanalen och då kan du se att den ibland inte sugs fast i stosen men därimot så sugs pappret fast i Fresh 80 ventilen där det borde komma inluft ifrån ..detta att det går baklänges är vanligt på hösten ..och visst är det så att jag slipper röklukten nu när rökröret är förlängt
Skriv svar