Koppla cirkulationspumpen till uret?

Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Svenconi skrev:Om man ska räkna ekonomi på drift av circpumpen får man inte glömma att den faktikst tillför värme till systemmet. Om pumpen är på 90 W, kommer säkert minst 60W (beror på pumpens verkningsgrad) att värma vattnet.

:?: Så av 90 insatta watt så blir 30 rörelseenergi och 60 blir värme låter ganska otroligt
Thermia Biomatic 20+
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Svenconi skrev:Om man ska räkna ekonomi på drift av circpumpen får man inte glömma att den faktikst tillför värme till systemmet. Om pumpen är på 90 W, kommer säkert minst 60W (beror på pumpens verkningsgrad) att värma vattnet.
2/3 av effekten tillbaka, hur har du resonerat då?

Edit: såg inte ditt svar innan jag postade Joachim A, men vi verkar fundera på samma sak...
Svenconi
Ungskog

Inlägg av Svenconi »

Energi är oförstörbar. All pumpenergi övergår till sist i friktionsförluster och därmed värme. Den enda förlust som uppstår är den värme som strålar ut i rummet från pumpen (lägg din hand på den och känn).

Hur stor förlusten är vet jag inte. På stora pumpar (sådana som sitter i industrier och kraftverk etc..) är förlusten försumbar, men på en villapump är den förmodligen märkbar. Min gissning tidigare på 33% förlust är förmodligen överdriven. Jämför med en 30 W glödlampa. Känn med handen på den! Din circpump är betydligt svalare. Så förlusterna är förmodligen mindre än 30 W.
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Finns det något sätt att koppla avstängningen av cirkulationspumpen till automatstyrningen av chunten så att cirkulationspumpen stängs av när när schunten vrider ned mot kallare.

Eller sätter en sådan funktion automatschuntens styrning ur spel så att den löper amok?
Svenconi
Ungskog

Inlägg av Svenconi »

Finns det något sätt att koppla avstängningen av cirkulationspumpen till automatstyrningen av chunten så att cirkulationspumpen stängs av när när schunten vrider ned mot kallare.
Skulle i så fall vara om du har en utegivare, med ett relä som stänger cirk pumpen vid en viss utetemp. Men det är en mycket tveksam besparing.
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Svenconi skrev:Energi är oförstörbar. All pumpenergi övergår till sist i friktionsförluster och därmed värme. Den enda förlust som uppstår är den värme som strålar ut i rummet från pumpen (lägg din hand på den och känn).
Ja men du sa "tillför värme till systemmet" och det är inte riktigt samma sak som "spillvärme i pannrummet"... :(
Draken
Prima virke

Inlägg av Draken »

Min cirkulationspump har tre lägen: 30, 55 och 85W.
Kör alltid på 30 watt trots att jag har enrörsystem.
Fungerar utmärkt även vid minus 25.

Däremot så har jag mätt upp att pelletsförbrukningen ökar med ca 10 kg per vecka om jag kör pumpen. (mätte 2 veckor i sommras) Jag har även kollat att shunten är 100 % tät. Antagligen så fungerar hela shunten som en "kylfläns" eftersom den är monterad på pannan och är alltid "kall" av det cirkulerande vattnet.

En lösning som jag funderat på är att sätta en mickrobrytare som stänger av pumpen när shunten stänger helt. Då måste jag flytta framledningstempgivaren långt ifrån shunten eftersom värmen smyger iväg längst rören en bra bit när pumpen stoppas.
Om jag inte gör det så skulle aldrig shuntstyrningen vilja öppna shunten eftersom den luras av värmen från pannan.

Kan kanske spara en hundring om året?
/Snåljåpen :)
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
KalleT
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 1161550345

finns goda erfarenheter, har jag läst på andra ställen...
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Skriv svar