Hjälp! Brännaren är död!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ja det är bara att gratta klåparen som lyckats ställa till det så för dig.
För att lyckas sabba till det med en Flex-A så har man kvalificerat sig till Guiness rekordbok.

Jag tror inte att en rätt dimensionerad Luft/vatten försämrar din uppvärmningsekonomi nåt nämnvärt.
Räkna samman alla kosttnader för pelletsen så blir det väldigt lika.


Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Nu har jag testad att koppla isär termokontakterna. Strömmen verkar inte försvinna nu, men flamvakten löser ut, så jag vet inte hur jag skall koppla förbi dem utan att den gör det.

Tittade lite extra noga på Flamvaktstermostaten och den verkade sitta lite löst. vid lite grundlig check så lossnade den från sitt fäste. så det skulle vara ganska troligt om det var den som strulade. Det blir till att fixa en ny termokontakt.

Tips för hur man skall koppla förbi flamvakten mottas tacksamt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

De termostater som sitter på Flex-A är av typen som är slutna när de är "kalla" och bryter när de blir "varma".

Flamvakten förväntar alltså att termostaten först är sluten och sedan, när elden tar sig, bryter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Icecap skrev:De termostater som sitter på Flex-A är av typen som är slutna när de är "kalla" och bryter när de blir "varma".

Flamvakten förväntar alltså att termostaten först är sluten och sedan, när elden tar sig, bryter.
Det verkar som om styboxen inte bryr sig om att flamvakten är bruten under Tändfasen. Jag provade nämligen att "bryta" dem manuellt. Än så länge går brännaren. Jag misstänker att ngt hände då flamvakten bröt, och att den då ledde strömmen in i "chassit" och på så sätt kortslöt brännaren så som den trasiga sladden gjorde förra gången det hände. (Brännaren tappade nämligen strömmen ung 10 minuter in efter en tändfas om den inte brunnit på länge, men snabbare om man precis hade eldat.)

Jag hoppas jag har rätt!

/Eric
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Har du fått brännaren kompletterad med flamvakt i efterhand ?

Det är nämligen så att olika serienr på box med olika serienr på brännare skall kopplas på olika sätt.

Man får alltså koppla om ett antal kablar i kopplingsplinten mot styboxen.
Samma brännare kan alltså behöva kopplas om mellan olika boxar.

Gör man detta fel så kan boxen avlida.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

elvis skrev:Har du fått brännaren kompletterad med flamvakt i efterhand ?

Det är nämligen så att olika serienr på box med olika serienr på brännare skall kopplas på olika sätt.

Man får alltså koppla om ett antal kablar i kopplingsplinten mot styboxen.
Samma brännare kan alltså behöva kopplas om mellan olika boxar.

Gör man detta fel så kan boxen avlida.

Mvh
Japps, jag fick ett kopplingsschem med så jag kopplade om det. När servicekillen var här förra veckan så upptäckte han dock att flamvakten var felkopplad (I serie. den skall tydligen vara kopplad på ngt annat sätt. Dessutom ej installerad av mig)
Detta medförde att flamvakten aldrig funkade varken på den gamla eller den nya styrboxen).


Nu har min brännare varit igång en timme utan att tappa strömmen så nu är jag ganska säker på att den var flamvakten som var trasig.


Tyvärr blir det antingen min sista månad eller sista säsong med Pellets. Vi får se när jag fått in lite offerter från VP månglarna om jag ändrar mig.

/E
Skriv svar