Ökar draget i skorstenen med en skorstenshuv

Skriv svar
mrEson
Ungskog

Ökar draget i skorstenen med en skorstenshuv

Inlägg av mrEson »

Har hört någonstans att draget ska öka i skorstenen med en skorstenshuv.. Är det någon sanning i detta tro eller ett säljargument för plåtslagarna att få sälja fler huvar!??! Visst, det finns fler vinster, skyddar ju skorstenen, men påverkar det draget? Någon som vet? :roll:
KMP UNO -06
Månadsförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

En "vanlig" huv tror jag inte ökar draget det minsta, kan nog i vissa fall kanske t.o.m. försämra draget, beroende på hur den är utformad.

Däremot en sådan där "huv", om man nu skall kalla den huv (har ett annat namn som jag inte kommer på) som vrider sig i förhållande till vinden så att alltid "utloppet" ligger i lä. Där får du en förbättring av draget.

Någon som kan benämningen får gärna komma med den rätta benämningen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mrEson
Ungskog

Inlägg av mrEson »

Ok... Jag vet vad du menar.. Ska kolla lite vidare och se om jag hittar den du menar. et finns ju en sån där "snurra" som fungerar som en mekanisk fläkt, kan man använda en sådan tro, eller funkar det bara på vanlig ventilation? Om ni nu vet vad jag menar! :?
KMP UNO -06
Månadsförråd
Elias Mårtensson
Prima virke

Inlägg av Elias Mårtensson »

Det borde vara funktionabelt med "snurra" på taket så länge man har en dragbegränsare, så att man inte kyler av pannan. Eller?
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Men man vill inte suga in kalluft i pannrummet heller i onödan.

Vad har du för problem med draget mrEson?
Elias Mårtensson
Prima virke

Inlägg av Elias Mårtensson »

det är ju helt sant, men tror du att man kan lösa problemet om man har tilluften nära dragbegränsaren??

// Elias
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
mrEson
Ungskog

Inlägg av mrEson »

Problemet är att efter den nya pannan kom på plats så är det snudd på för lite drag. Har ett instasrör installerat och en relativ liten skorsten. Så därför mina funderingar...
KMP UNO -06
Månadsförråd
Tim
Gallringsobjekt

Inlägg av Tim »

Jag kan inte bidraga med något tvärsäkert men jag har läst, lite odefinierat i "någon bok". Att även huvar som vänder sig med vinden ger lite eller ingen förbättring och är högst väderberoende.

Är de mycket vind hjälper de kanske men är det fel vädertyp skall de enligt boken jag läste(gammal) ge ett sämre dag.

Säkrare men dyrare är förståss en fläkt.

Tim
mrEson
Ungskog

Inlägg av mrEson »

Problemet har nog löst sig.. Jag hade satt en ventil i pannrummet, som gjorde att det förmodligen kom för lite luft in i pannrummet.. Men tack för alla tips!! :roll:
KMP UNO -06
Månadsförråd
Skriv svar