Ökar draget i skorstenen med en skorstenshuv
Ökar draget i skorstenen med en skorstenshuv
Har hört någonstans att draget ska öka i skorstenen med en skorstenshuv.. Är det någon sanning i detta tro eller ett säljargument för plåtslagarna att få sälja fler huvar!??! Visst, det finns fler vinster, skyddar ju skorstenen, men påverkar det draget? Någon som vet? 

KMP UNO -06
Månadsförråd
Månadsförråd
En "vanlig" huv tror jag inte ökar draget det minsta, kan nog i vissa fall kanske t.o.m. försämra draget, beroende på hur den är utformad.
Däremot en sådan där "huv", om man nu skall kalla den huv (har ett annat namn som jag inte kommer på) som vrider sig i förhållande till vinden så att alltid "utloppet" ligger i lä. Där får du en förbättring av draget.
Någon som kan benämningen får gärna komma med den rätta benämningen.....
Däremot en sådan där "huv", om man nu skall kalla den huv (har ett annat namn som jag inte kommer på) som vrider sig i förhållande till vinden så att alltid "utloppet" ligger i lä. Där får du en förbättring av draget.
Någon som kan benämningen får gärna komma med den rätta benämningen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
-
- Prima virke
Jag kan inte bidraga med något tvärsäkert men jag har läst, lite odefinierat i "någon bok". Att även huvar som vänder sig med vinden ger lite eller ingen förbättring och är högst väderberoende.
Är de mycket vind hjälper de kanske men är det fel vädertyp skall de enligt boken jag läste(gammal) ge ett sämre dag.
Säkrare men dyrare är förståss en fläkt.
Tim
Är de mycket vind hjälper de kanske men är det fel vädertyp skall de enligt boken jag läste(gammal) ge ett sämre dag.
Säkrare men dyrare är förståss en fläkt.
Tim