Varför går det så mycket Pellets ??

Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Paddington skrev:
Ved Profilen skrev:
Paddington skrev: Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....

Vedprofilen...vad är anledningen till att cirkulationspumpen skall gå på 1 ?

/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför... :wink: )

PS Ursäkta att jag snodde tråden en liten kort stund :wink: :wink: :P
Därför att jag har värmemängdsmätare och har koll på olika system.
Delvis mitt eget ,och mitt hus skiljer sig inte mycket från andras.
Men testa och sänk din pump till lägsta läget och börja injystera ditt system också kommer du att märka skillnad på förbrukning oavsett om man eldar Olja/El/ Pellets eller ved.Speciellt när det börjar bli effekt behov som vintertid.Jag har naturligt vis inte koll på ditt hus vad gällande pumpar eller effektbehov men generellt stämmer det jag har testat.

Jag har själv den minsta grundforspumpen i mitt hus som går på läge ett men har även fått lov att strypa på kranen från returen från elementena
för att få rätta flödet .
Kollade nu flödet på min retur är 70 kubik/ timme är hyffsad kör jag pumpen på läge två är flödet 105 kubik /timme då får jag samma temperatur fram till elementena som jag får i retur,det vill jag inte ha.Läge tre på pumpen tänker jag inte ens prova!!
Man vill ju ha en så stor temp diff som möjligt mellan framledning och retur..

Bra med ditt inlägg!

Ved Profilen
Tack Vedprofilen !
Jag har av slentrian och okunskap kört på läge 3 under 8 år...Igår åkte den ned på läge 1 ! :lol: :lol: :P
Vart förbrukningen lägre med sänkt pump hastighet??

Ved profilen..
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Kort förklaring om dragbegränsare!

Läs mer här!

http://www.koolman.se
hermelin
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av hermelin »

pekkapikk skrev:Nej tyvärr har jag ingen manual till min brännare, finns det nån annan som har en sådan här på forumet kanske???
http://www.lantbruksnet.se/combiheat/pe ... annare.htm

Om du mailar dem kan de säkert skicka dig en manual.
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ja, jag vet inte riktigt om jag kan mäta förbrukningen redag nu, men jag tycker, om det inte bara är inbillning att pannan går lite mer sällan, samt att jag lyckats sänka temeraturen på regulatorn, detta har inte gått förrut om man inte ville sitta och småfrysa i 18 grader inne. Jag ska kolla lite mera imorgon hur det verkar.

Tackar för tipset om manualen, har mailat dem om detta!
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

pekkapikk skrev:Ja, då var det jag igen. Konstigt är det då här hemma. Nu har jag en liten ny fundering. Kolla nu min rumstemperatur, och det visar sig att jag ligger på ca 22 grader på nedervåningen idag, fast det idag är några grader kallare än tidigare under veckan. Det jag har gjort är ju bara nya fönsterlister på nedervåningen samt satt cirkulationspumpen på läge 1, enligt tips från Vedprofilen. Vet ej om det är detta som gör detta men, men.

I alla fall så undrar jag då, vad som är mest ekonomiskt. Är det att sänka elementen, som idag står på läge 3 ( tydligen ska detta vara ca 20 grader ) eller är det att sänka temeraturen på shuntautomatiken ( regulatorn ) Tycker att det räcker gott och väl att ha 20 grader inne.
Om det drog från dina fönster tidigare så har du en stor del av svaret där. Drag är en mycket stor fiende till de som vill ha varmt i sitt hus utan att betala för mycket.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Kan det ge så mycket att bara byta lite fönsterlister???, jag menar, de var ju riktigt dåliga de som satt där, men kan det ge så mycket?

Det är väl för tidigt att säga nåt just nu, skulle kolla idag tänkte jag om det verkar ha gått nå mindre pellets, men typiskt är ju att när jag kom ner i morse så hade jag fått omtändningsfel, så pannan stod på ca 40 grader, så nu har det väl gått åt en del i alla fall för att värma upp pannan igen. Ja,ja jag får kolla senare!

Tänkte än en gång kolla hur det är det här med tempmätarna, bör jag införskaffa en till att sätta på returlednigen, hjälper det något att få reda på denna temp, för vidar hjälp??
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jag tror jag bryter ihop. i morse när jag kom upp, vid 7 tiden hade panna lagt av, ( omtändningsfel ) pannan stod på ca 40 grader, så den har nog stått ett tag, normat är pannan på ca 80 grader, Fick i alla fall igång pannan och allt såg bra ut.

Åkte för säkerhetsskull hem igen klockan 1, för att kolla, och då stod pannan på 70-80 grader, såg även ut som om det inte gått så mycket pellets.

Nu får jag ett samtal från min sambo, att pannan än en gång lagt av, det var vid 15,30 tiden hon kollade, och då hade den tuggat i sig pellets så att skruven kom fram, kanske lite svårt att förklara hur mycket det gått åt, men det är då en hel den. det kan jag lova!

Det är rejält blåsigt här i Dalarna just nu, kan detta har nåt med saken att göra, att det går lite mer???
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

blåst kyler mycket
byte av fönsterlister gör mycket
enda gånger jag har haft omtändningsfel beror på att jag inte har fyllt förådet i tid
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

pekkapikk skrev: Det är rejält blåsigt här i Dalarna just nu, kan detta har nåt med saken att göra, att det går lite mer???
Det kan det nog vara.Min ack temp sjunker som en sten.
Fasen va det blåser
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
pekkapikk skrev: Det är rejält blåsigt här i Dalarna just nu, kan detta har nåt med saken att göra, att det går lite mer???
Fasen va det blåser
Vad har du för temp på framledningen?
Jag bor också i Dalarna.
Jag shuntar ut 30 grader på mitt hus retur 27.
20 grader inne.
Eldar varannan dag nu..

Undrande Ved Profilen.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ja du vedprofilen! , jag har som sagt pannan på ca 80 grader, och det står ca 30 grader på termometern på framledniningen, ( hoppas det är den ni menar ), det är alla termometrar jag har på pannan ( ja förutom rökgastempen då ) Har inget, så vitt jag vet som visar returtempen!!
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Ja du vedprofilen! , jag har som sagt pannan på ca 80 grader, och det står ca 30 grader på termometern på framledniningen, ( hoppas det är den ni menar ), det är alla termometrar jag har på pannan ( ja förutom rökgastempen då ) Har inget, så vitt jag vet som visar returtempen!!
Hej igen!
Jag citerade vist fel person,det var Andreas Hansson jag skulle citera.
Men kul ändå,skaffa en returtermometer och hör av dig igen,det här med shunt kurvor framledningstemperaturer pump flöden osv.verkar vara en intressant tråd.
Det finns mycket att spara.

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
Fasen va det blåser
Ja du ser väl mitt fel citat.
Hur ligger det till med dina temperaturer?Att jag undrar är för att vi verkar ha ungefär likadan anläggning, enda skillnaden är ack volymen.
Samt villornas olika effekt behov.

Ved Profilen..
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

pekkapikk skrev:Jag tror jag bryter ihop. i morse när jag kom upp, vid 7 tiden hade panna lagt av, ( omtändningsfel ) pannan stod på ca 40 grader, så den har nog stått ett tag, normat är pannan på ca 80 grader, Fick i alla fall igång pannan och allt såg bra ut.

Åkte för säkerhetsskull hem igen klockan 1, för att kolla, och då stod pannan på 70-80 grader, såg även ut som om det inte gått så mycket pellets.

Nu får jag ett samtal från min sambo, att pannan än en gång lagt av, det var vid 15,30 tiden hon kollade, och då hade den tuggat i sig pellets så att skruven kom fram, kanske lite svårt att förklara hur mycket det gått åt, men det är då en hel den. det kan jag lova!

Det är rejält blåsigt här i Dalarna just nu, kan detta har nåt med saken att göra, att det går lite mer???
Har du kollat nu om du har en dragbegränsare?
Gav dig en länk här tidigare...... med en förklaring vad det är.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Karla1 skrev:
pekkapikk skrev:Jag tror jag bryter ihop. i morse när jag kom upp, vid 7 tiden hade panna lagt av, ( omtändningsfel ) pannan stod på ca 40 grader, så den har nog stått ett tag, normat är pannan på ca 80 grader, Fick i alla fall igång pannan och allt såg bra ut.

Har du kollat nu om du har en dragbegränsare?
Gav dig en länk här tidigare...... med en förklaring vad det är.
Hej!
Lågorna har förmodligen sugits bort från brännaröret pga för högt undertryck/drag i skorstenen ,nu när det blåser ute som själva f..an. Som följd av detta det blev avbrott på förbränningen. Drag begränsare existerar förmodligen inte på din anläggning eller så har du en billigare variant av motdragslucka som jag vill kalla den, som inte fungerar. Tycker det låter bättre att kalla denna för motdragslucka.
Den motverkar tryckfall i skorstenen.
Kolla vad Karla1 har försökt att förmedla dig.

Ved Profilen.
Låst