Räknar man lite grovt blir 2000W för 130 kg/h 15 Wh/kg.Roli skrev:Det beror ju på vilken/vilka storlekar det är på skruvmotorerna, men troligen drar luftmatningssystemet mer energi. Frågan är bara hur mycket??ABSO skrev:Intressant, det där med effektförbrukningen är något jag funderat över på sistone. Visst drar vakuumsystem mycket mer energi än en skruv?Rol-bi skrev:Pellets transporteras helt utan krossning, i exact dosering och med mycket liten effektförbrukning.
Min sugare förbrukar någonstans kring 1500-2000 W (kommer inte ihåg exakt) och går ungefär 2,5-3,5 minuter inklusive eftersugning för ungefär 10 liter pellets. Vet faktiskt inte exakt hur mycket systemet suger per gång, har inte kontrollerat denna volym....![]()
Hur länge en skruv behöver gå för att transportera denna volym vet jag inte så den informationen får någon annan komma med.
Men i ett luftmatningssystem är det ju inte bara sugaren som drar energi det finns ju en skruv i förrådet och en som sedan matar brännaren från mellanförrådet under cyklonen. Den stora skruven i förrådet är på 3-fas 250 W och går under 2 minuter per sugcykel.
Skall kolla upp exakta tider och fördrukning på sugaren när jag kommer hem om någon är intresserad.
Min skruv drar 150W och matar ca. 26 kg / h, det blir 6 Wh/kg.
Vid ett elpris om 1 krona skiljer det då 9 kronor / ton i transportkostnad.
Men sen bör man förstås ta hänsyn till tranportsträckan också.