Tranportkostnad olika förrådsmatningssystem

ABSO
Energiprofet!

Tranportkostnad olika förrådsmatningssystem

Inlägg av ABSO »

Roli skrev:
ABSO skrev:
Rol-bi skrev:Pellets transporteras helt utan krossning, i exact dosering och med mycket liten effektförbrukning.
Intressant, det där med effektförbrukningen är något jag funderat över på sistone. Visst drar vakuumsystem mycket mer energi än en skruv?
Det beror ju på vilken/vilka storlekar det är på skruvmotorerna, men troligen drar luftmatningssystemet mer energi. Frågan är bara hur mycket??

Min sugare förbrukar någonstans kring 1500-2000 W (kommer inte ihåg exakt) och går ungefär 2,5-3,5 minuter inklusive eftersugning för ungefär 10 liter pellets. Vet faktiskt inte exakt hur mycket systemet suger per gång, har inte kontrollerat denna volym.... :?

Hur länge en skruv behöver gå för att transportera denna volym vet jag inte så den informationen får någon annan komma med.

Men i ett luftmatningssystem är det ju inte bara sugaren som drar energi det finns ju en skruv i förrådet och en som sedan matar brännaren från mellanförrådet under cyklonen. Den stora skruven i förrådet är på 3-fas 250 W och går under 2 minuter per sugcykel.

Skall kolla upp exakta tider och fördrukning på sugaren när jag kommer hem om någon är intresserad.
Räknar man lite grovt blir 2000W för 130 kg/h 15 Wh/kg.
Min skruv drar 150W och matar ca. 26 kg / h, det blir 6 Wh/kg.

Vid ett elpris om 1 krona skiljer det då 9 kronor / ton i transportkostnad.

Men sen bör man förstås ta hänsyn till tranportsträckan också.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här kommer lite uppgifter:

Märkskylt på sugarmotor till luftmatningssystemet:

1150 W IEC (vad det nu betyder)
1300 W max

1120 W enligt C.O energimätare.

Gångtider och pellets volym eller vikt skall jag försöka mäta i helgen om tiden räcker till.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag är av uppfatning att det mesta av energien åtgår til förluster. Mina mätningar på min vertikale skruv tyder på att endast 2-4 Watt åtgår til pellettransport och resterande 42Watt åtgår til förluster (Med Clas O mätare). Kostnaden för el är i principen inte så väsentlig. Det som är vesäntlig är om förlusterna åtgår till att krossa pellets til mjöl så att verkningsgrad på förbränning påverkas negativt, då ökar energikostnaderna. Jag tror att det finns en del matningsystem som ser ut att fungera men som förbrukar energi på att krossa pellets, jfr tråden "Min matning är usel".

Rolf i Matene a.s (Producent av matningsystem)
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Rol-bi skrev:Jag är av uppfatning att det mesta av energien åtgår til förluster. Mina mätningar på min vertikale skruv tyder på att endast 2-4 Watt åtgår til pellettransport och resterande 42Watt åtgår til förluster (Med Clas O mätare). Kostnaden för el är i principen inte så väsentlig. Det som är vesäntlig är om förlusterna åtgår till att krossa pellets til mjöl så att verkningsgrad på förbränning påverkas negativt, då ökar energikostnaderna. Jag tror att det finns en del matningsystem som ser ut att fungera men som förbrukar energi på att krossa pellets
Elkostnaden är inte väsentlig, men låg energiförbrukning är alltid intressant ändå rent principiellt.

46W är rakt uppåt. Men hur många watt kräver din lösning för att låt oss säga lyfta pellets 2 meter upp och sen transportera pellets 10 meter?

(När min skruv går rent drar den 150W när den går riktigt illa "pelletskrossning" bortåt 180W.)
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Abso,
När motor går i min vertikale skruv UTAN pellets, drar den 42Watt, detta åtgår i all huvudsak til uppvärmning av motor (som lilla Thermiamotor). När den sedan fylls med pellets drar den 44-46Watt. Detta betyder att det åtgår normalt 3 Watt til vertikal transport av pellets. Den horisontella transporten på 6 meter (efter vertikal skruv) drar ungefär 2Watt. Jag antar att 10meter horisontell transport drar ca. 4Watt.
Din skruv drar kanske 10Watt endast til pellettransport och vid extreme fall +30W när pellets krossas. Då använder den ca. 10 gånger mer effekt än det som verklingen erfodras och det alra meste åtgår til friktion.

Rolf i Matene a.s (Producent av matningsystem för pellets)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dessa tal säger ju inget!

Jag kan fixa ett pelletstransportsystem som klarar sig med 10W, det tar bara en helvetes tid att flytta lite pellets.

Det som är intressant är Wh/kg eller än mer rätt: Wh/m³ då pellets ju är ett volumprodukt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Precis, givetvis måste effekten relateras till mängd transporterad pellets precis som i mitt första inlägg här i tråden.

Och frågan är hur man ska ta hänsyn till transportsträcka och lyfthöjd.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Helt riktigt men kapacitet på pelletskruvor ligger normalt mellan 10 och 20 kg/timme. En ökning av kapacitet på 50% i en horisontell skruv kan innebära väldigt lite i effektökning.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Rol-bi skrev:Helt riktigt men kapacitet på pelletskruvor ligger normalt mellan 10 och 20 kg/timme. En ökning av kapacitet på 50% i en horisontell skruv kan innebära väldigt lite i effektökning.
Men du har allstå inga uppgifter som kan relateras till de jag ställde upp i mitt första inlägg i tråden "Wh/kg" så att vi kan se hur ditt system står sig mot en vanlig skruvmatning / vakuum?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

oops, jodå det har jag...Men om jag lämnar dessa uppgifter här vil detta ochså ge exact kapacitet vilket jag inte kan gå ut med. Men den ligger på det som är normalt i marknaden. Sorry, Abso.
Det som är interessant är egentligen hur mycket energi som åtgår til friktion i pellets. Detta ger svar på hur slitasjbilden blir i skruven, hur skruven fungerar och til sist hur bra förbränningen blir om brännaren är känslig för spån.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Rol-bi skrev:om jag lämnar dessa uppgifter här vil detta ochså ge exact kapacitet vilket jag inte kan gå ut med. Men den ligger på det som är normalt i marknaden. Sorry, Abso.
Jag förstår. :wink:

Men jag antar att om några månader är allt offentligt?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej Abso,
Inte kan jag ge ut allt av info. Jag tycker att jag har gett en del info här som faktisk inte finns i någon lärobok men som är tagit fram genom f&u.
När det gäller din skruv gissar jag på at den verkligen drar 40Watt på det mesta, altså när skruven krossar pellets. Normalt gissar jag att den drar 140Watt obelastat utan pellets och 10Watt när det går pellets i den.

Kapacitet är 26kg/h. Det betyder att den drar 10/26=0,38Wattimmer/kg pellets. Vid max last drar den då 40/26=1,54Wattimmar/kg pellets.

Min vertikale + horisontelle skruv drar nånstans 3+2=5Wattimmar/kg pellets.
Om man räknar en kapacitet på 15kg/h blir detta 5/15=0,33Wattimmar/kg pellets.
Sen är det så att nogot av denna energien åtgår direkt i friktion mellan spiral och skruv och denna energiandel är större ju lägre fyllningsgraden är. Därför blir dessa mätningar indikationer men 1,54Wh/kg kan ge info om att mycket av energien åtgår i friktion i pelleten och mellan pellets och skruvrör/spiral.

Skulle vara interessant om du mäter upp effekten obelastat/belastat och ställer in mätaren till att mäta maxbelastning över en tid.
Man kan faktisk ochså mäta spiralens tjocklek för att hitta var friktionen är störst i skruven. I min vertikale skruv fann jag 5/100mm slitasje efter ett års drift helt i utloppsända, annars ingen mätbar slitasje. Det betyder 0,5mm slitasje per 10 år vilket är akseptabelt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev: Inte kan jag ge ut allt av info. Jag tycker att jag har gett en del info här som faktisk inte finns i någon lärobok men som är tagit fram genom f&u.
När det gäller din skruv gissar jag på at den verkligen drar 40Watt på det mesta, altså när skruven krossar pellets. Normalt gissar jag att den drar 140Watt obelastat utan pellets och 10Watt när det går pellets i den.

Kapacitet är 26kg/h. Det betyder att den drar 10/26=0,38Wattimmer/kg pellets. Vid max last drar den då 40/26=1,54Wattimmar/kg pellets.
Man skall väl räkna med hela förbrukningen på motor..... även "tomgångsförbrukningen" kostar ju och bör räknas in i transportförbrukningen.

Rol-bi skrev:I min vertikale skruv fann jag 5/100mm slitasje efter ett års drift helt i utloppsända, annars ingen mätbar slitasje. Det betyder 0,5mm slitasje per 10 år vilket är akseptabelt.
Min raka skruv i mitt förråd har slitit en hel del på sina lagringar. Dock är lagringarna dåliga, består av stål mot stål. Skall försöka lägga upp lite bilder i helgen på de slitna delarna. Jag har tagit bort den bakre lagringen/styrningen vid senaste gången förrådet var tomt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hmm, rätta mig om jag har fel men...

Om jag förstått det hela rätt så drar Rol-Bi's grunka cirka 40W alltid...
Medans Roli's drar cirka 2000W när den går.

Låt säga att Roli's "går" cirka 20 minuter om dagen... (räknat på 40kg förbrukning om dagen) då landar man på en "månadskostnad" på cirka 20kWh.
Rol-Bi å andra sidan skulle då trots sina ynka 40W göra av med cirka 30kWh på en månad.

Om man dessutom istället tänker vikt... om man har en årsförbrukning på låt säga 7000kg. Då skulle Roli göra av med cirka 105kWh per år medans Rol-Bi gör av med cirka 350 kWh per år. Dock ska tilläggas att Rolis styrelektronik gör av med ett okänt antal kWh...

Hursomhelst... tror inte att det är denna fråga som kommer att avgöra vilket system som är bäst för just dig... :lol:

En tanke; om man sockrar pelletsen och låter myror ha ett bo i mellanförrådet så kanske det enkelt skulle lösas med slang däremellan :idea: Energivärde på myror :?: :twisted:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Lager skrev:Hmm, rätta mig om jag har fel men...
Jag har nog inte förklarat mej bra nog.
Om jag använder 3 stk skruvar i en anläggning som transporterer ca. 8 meter vil det gå åt ca. 120Watt totalt, endast ca. 6 Watt är den del som egentligen åtgår til transporten, övrigt är förluster. Om kapacitet är 15kg/timme blir åtgången 120/15=8Watt/kg pellets.
På ett dygn går det åt 40x8=320Watt.

Som jag har sagt tidigare är själva elförbrukning til transport av pellets at se bort i från, även med pneumatisk transport.
Det jag har forsökt säja är att om transporten krossar ned pellets til sågspån, vil kanske detta påverka verkningsgrad på förbränning negativt. Om det skulle påverka 5% vill detta betyda 320kW på en månad med en förbrukning på 40kg pellets/dag. Och då betyder detta mycket. Men jag vet inte hur sågspån påverkar verkningsgraden i en pelletbrännar. Någon som vet det?
Skriv svar