Tack alla ni som gör detta forumet så bra.
För en vecka sedan upptäckte jag att pannan börjat läcka (en CTC 1100 Family 25 installerad -98), felet bestod i att vatten läckt ut lite i någon av packningarna till elpatronerna på pannan (kolla det, om ni har denna typen av panna, en lucka med fyra skruv på ovansidan). Eftersom pannan är inlindad i isolering och plast så har inte vattnet kommit ut utan det har börjat rosta mellan elpatronerna. Rosten har ätit sig utifrån och in i pannan. Rostskadorna är ganska allvarliga och jag har pratat med en del kännare och de säger att det bara är att byta ut pannan. Som tur är täcker villaförsäkringen upp ca 65% av kostnaden av att installera en ny likvärdig panna.
Lite bakgrundsinfo:
Vi flyttade in i vårt hus -00, huset är ett 1 3/4-plans på 160kvm med halv källare från -69, har en skorsten som är 9,5m, med 14cmx14cm. Vi körde olja tills det blev för dyrt, och gjorde av med knappt 3 kubik olja per år.
2002, skaffade vi en pelletsbrännare från www.bionordic.se som heter Viking 9990. Pelletsbrännaren kostade 9990:- och den har fungerat bra.
Funderade ett tag på bergvärme, men med en installationskostnad på 120000:- jämfört med 10000:-, så skulle det ta 28år innan bergvärmevarianten gjort av med lika mycket pengar som pelletsvarianten, det var med priserna som gällde -02.
Eldningen med pellets har fungerat hyffsat, jag bär in pellets till ett oljefat. Eldar ett oljefat, rengör brännaren och askar ur pannan. Eldar ett till oljefat, rengör brännare, askar ur pannan, borstar brännkammaren och rengör turbulatorer. När det är som kallast (-20, -25) får jag rengöra och bära in mer pellets ca varannan dag. Det är lite för mycket pyssel tycker jag. Pannan är lite för liten för pelletseldning, men jag gör det gärna för att slippa elda olja.
Har kört med alla turbulatorer (6st) i ett tag och då blev rökgastempen 140grader, med följden att draget i pannan blev lite dåligt, dock ingen kondens (-10grader utomhus). Har även kört med bara 4 turbulatorer och då har rökgastempen stigit till 210grader. Med 4 st turbulatorer plus 2st. avkortade turbulatorer så blir rökgastempen lagom (ca 170grader med bra drag). Detta då pelletsbrännaren går med ca 13kW effekt. Denna effekt räcker även de kallaste dagarna.
Nackdelen med mitt system nu är att brännaren tar 6-8min. att tända, därför har brännaren underhållseldning. Underhållseldningen håller på i 60min och sedan stängs brännaren av. Detta i kombination med att jag inte har någon acc.tank. gör att på försommar,sommaren och tidig höst måste jag köra med elpatroner eftersom annars överhettar pannan. Jag har skaffat en acc-tank men ej installerat.
Nu ska en ny panna in, och jag funderar på vad jag ska installera.
Till en början så fortsätter jag nog med min gamla pelletsbrännare, den fungerar fint, har dessutom 2 ton pellets kvar. Men med dessa pelletspriser så överväger jag att elda med ved, jag kan få tag på hyffsat billig ved. Sedan har jag släktingar som är bönder och där skulle man kunna tänka sig att elda spannmål något år om skörden inte skulle bli så bra, detta förutsätter att man har en annan brännare med automatisk uraskning.
Energiförbrukningen nu är nog lite mer eftersom jag har dragit en kulvert ut till ett uthus. Där värmer jag min snickarbod till 10grader, snickarboden är på ca 30kvm och har dålig isolering (spån i väggarna). I uthuset finns även ett nybyggt rum på 30kvm som också ska värmas, för det mesta till 10grader, men då och då 20grader (hobbyrum). Rummet är isolerat bra, 50cm lösull på tak och 20cm vanlig isolering i väggarna.
Jag har en oisolerad accumulatortank på 750l med 2 slingor, en uppe (tappvatten antar jag) och en i mitten. Jag har även haft funderingar på att börja lite med solvärme, accumulatortanken har en gång används för det ändmålet (dock ej av mig).
Ska jag fortsätta elda eller ska man gå på bergvärme? Är lite orolig för bergvärme, elen bara stiger och investeringskostnaderna är höga. Framförallt är det investeringskostnaderna man bävar för, sedan har det lite med moralen och göra också, att elda el menar jag.
Att fortsätta elda biobränsle, är ju en del mer jobb, men jag har ju lite förutsättningar för det. Jag vill inte binda mig vid en bränsletyp. Pellets är dyrt nu, men betydligt bekvämare än ved. Fast stiger pelletspriset till 3:-/kg så känns ju veden mer "bekväm"

Jag funderar lite på en Baxi Bonus 30, Effecta Woody eller en Orlan på 25kW.
Alla dessa tre pannor har bra verkningsgrad (Orlan i topp 91%), nackdelen med Orlan är att den har en tryckande fläkt och att den stänger av sig vid 80grader (går ju att modifiera, men jag ser inte så stora nackdelar med det, har läst hela diskussionen på byggahus om pannan).
De andra pannorna är ju rätt mycket dyrare, 31' för Effectan, 28,5' för Baxi Bonus mot bara 17' för Orlan.
Just nu lutar det åt en Orlan 25, med min 750l ack.tank kopplad till. Sedan sätter jag alla kopplingar på acktanken och använder en laddomat mellan panna och acktank. Är ett återvinningskoppel bara onödigt eller tjänar man något på det med denna konfiguration?
Jag vet att ack.tanken är lite liten, men för pelletseldning är det nog ganska bra tror jag. Om jag skulle få för mig att köra med ved så får jag bygga ut ackvolymen. Tyvärr har jag lite dåligt med utrymme i källaren, jag får plats med 750-literstanken men inte någon mer tank. Jag har ett utrymme till som är ganska litet där oljetanken står kvar. Utrymmet går inte att använda till mycket, lågt i tak och ligger lite otillgängligt. Oljetanken är på 3kubik, jag har läst en del om att göra om oljetankar till acktank, men med trycksatt system men det verkar det vansinne. Jag funderar på att om man har oljetanken trycklös med eget expansionskärl samt sätter en värmeväxlare mellan tankarna för att föra över värme. Dock har jag inte lyckats luska ut något bra laddsystem som är inte kostar skjortan. Självklart klär jag in oljetanken med rejält med isolering.
Jag har funderat på att slänga ut oljetanken och sätta in ack.tankar, dock kan det bli lite svårt, takhöjden är enbart 190cm, dörren in till det rummet är bara 65cm så där får jag inte in någon ack.tank. Att bila upp dörren känns inte som ett alternativ (40cm tjock betongvägg). 3750l kubik kan vara lite mycket till mitt system, känns som att 2250 kubik (d.v.s. 1500+750) är lagomt (ska göra lite beräkningar senare). Detta betyder att jag kanske måste göra tanken hälften så stor, men det är bara bra för då kan jag få plats med mer ved/pellets i utrymmet!
Nu har ni nog fått en hel del information om mitt läge, kom väldigt gärna med förslag. Jag vill gärna höra era åsikter om mina tankar kring mitt tänkta värmesystem.