Byta panna, kom med råd och tips till mina funderingar

McClint
Fröträd

Byta panna, kom med råd och tips till mina funderingar

Inlägg av McClint »

Ny på forumet och här kommer mitt första inlägg. Dock har jag läst massvis med text på det här forumet innan.
Tack alla ni som gör detta forumet så bra.

För en vecka sedan upptäckte jag att pannan börjat läcka (en CTC 1100 Family 25 installerad -98), felet bestod i att vatten läckt ut lite i någon av packningarna till elpatronerna på pannan (kolla det, om ni har denna typen av panna, en lucka med fyra skruv på ovansidan). Eftersom pannan är inlindad i isolering och plast så har inte vattnet kommit ut utan det har börjat rosta mellan elpatronerna. Rosten har ätit sig utifrån och in i pannan. Rostskadorna är ganska allvarliga och jag har pratat med en del kännare och de säger att det bara är att byta ut pannan. Som tur är täcker villaförsäkringen upp ca 65% av kostnaden av att installera en ny likvärdig panna.

Lite bakgrundsinfo:

Vi flyttade in i vårt hus -00, huset är ett 1 3/4-plans på 160kvm med halv källare från -69, har en skorsten som är 9,5m, med 14cmx14cm. Vi körde olja tills det blev för dyrt, och gjorde av med knappt 3 kubik olja per år.

2002, skaffade vi en pelletsbrännare från www.bionordic.se som heter Viking 9990. Pelletsbrännaren kostade 9990:- och den har fungerat bra.
Funderade ett tag på bergvärme, men med en installationskostnad på 120000:- jämfört med 10000:-, så skulle det ta 28år innan bergvärmevarianten gjort av med lika mycket pengar som pelletsvarianten, det var med priserna som gällde -02.

Eldningen med pellets har fungerat hyffsat, jag bär in pellets till ett oljefat. Eldar ett oljefat, rengör brännaren och askar ur pannan. Eldar ett till oljefat, rengör brännare, askar ur pannan, borstar brännkammaren och rengör turbulatorer. När det är som kallast (-20, -25) får jag rengöra och bära in mer pellets ca varannan dag. Det är lite för mycket pyssel tycker jag. Pannan är lite för liten för pelletseldning, men jag gör det gärna för att slippa elda olja.
Har kört med alla turbulatorer (6st) i ett tag och då blev rökgastempen 140grader, med följden att draget i pannan blev lite dåligt, dock ingen kondens (-10grader utomhus). Har även kört med bara 4 turbulatorer och då har rökgastempen stigit till 210grader. Med 4 st turbulatorer plus 2st. avkortade turbulatorer så blir rökgastempen lagom (ca 170grader med bra drag). Detta då pelletsbrännaren går med ca 13kW effekt. Denna effekt räcker även de kallaste dagarna.

Nackdelen med mitt system nu är att brännaren tar 6-8min. att tända, därför har brännaren underhållseldning. Underhållseldningen håller på i 60min och sedan stängs brännaren av. Detta i kombination med att jag inte har någon acc.tank. gör att på försommar,sommaren och tidig höst måste jag köra med elpatroner eftersom annars överhettar pannan. Jag har skaffat en acc-tank men ej installerat.

Nu ska en ny panna in, och jag funderar på vad jag ska installera.
Till en början så fortsätter jag nog med min gamla pelletsbrännare, den fungerar fint, har dessutom 2 ton pellets kvar. Men med dessa pelletspriser så överväger jag att elda med ved, jag kan få tag på hyffsat billig ved. Sedan har jag släktingar som är bönder och där skulle man kunna tänka sig att elda spannmål något år om skörden inte skulle bli så bra, detta förutsätter att man har en annan brännare med automatisk uraskning.

Energiförbrukningen nu är nog lite mer eftersom jag har dragit en kulvert ut till ett uthus. Där värmer jag min snickarbod till 10grader, snickarboden är på ca 30kvm och har dålig isolering (spån i väggarna). I uthuset finns även ett nybyggt rum på 30kvm som också ska värmas, för det mesta till 10grader, men då och då 20grader (hobbyrum). Rummet är isolerat bra, 50cm lösull på tak och 20cm vanlig isolering i väggarna.

Jag har en oisolerad accumulatortank på 750l med 2 slingor, en uppe (tappvatten antar jag) och en i mitten. Jag har även haft funderingar på att börja lite med solvärme, accumulatortanken har en gång används för det ändmålet (dock ej av mig).

Ska jag fortsätta elda eller ska man gå på bergvärme? Är lite orolig för bergvärme, elen bara stiger och investeringskostnaderna är höga. Framförallt är det investeringskostnaderna man bävar för, sedan har det lite med moralen och göra också, att elda el menar jag.
Att fortsätta elda biobränsle, är ju en del mer jobb, men jag har ju lite förutsättningar för det. Jag vill inte binda mig vid en bränsletyp. Pellets är dyrt nu, men betydligt bekvämare än ved. Fast stiger pelletspriset till 3:-/kg så känns ju veden mer "bekväm" ;-).
Jag funderar lite på en Baxi Bonus 30, Effecta Woody eller en Orlan på 25kW.
Alla dessa tre pannor har bra verkningsgrad (Orlan i topp 91%), nackdelen med Orlan är att den har en tryckande fläkt och att den stänger av sig vid 80grader (går ju att modifiera, men jag ser inte så stora nackdelar med det, har läst hela diskussionen på byggahus om pannan).
De andra pannorna är ju rätt mycket dyrare, 31' för Effectan, 28,5' för Baxi Bonus mot bara 17' för Orlan.

Just nu lutar det åt en Orlan 25, med min 750l ack.tank kopplad till. Sedan sätter jag alla kopplingar på acktanken och använder en laddomat mellan panna och acktank. Är ett återvinningskoppel bara onödigt eller tjänar man något på det med denna konfiguration?

Jag vet att ack.tanken är lite liten, men för pelletseldning är det nog ganska bra tror jag. Om jag skulle få för mig att köra med ved så får jag bygga ut ackvolymen. Tyvärr har jag lite dåligt med utrymme i källaren, jag får plats med 750-literstanken men inte någon mer tank. Jag har ett utrymme till som är ganska litet där oljetanken står kvar. Utrymmet går inte att använda till mycket, lågt i tak och ligger lite otillgängligt. Oljetanken är på 3kubik, jag har läst en del om att göra om oljetankar till acktank, men med trycksatt system men det verkar det vansinne. Jag funderar på att om man har oljetanken trycklös med eget expansionskärl samt sätter en värmeväxlare mellan tankarna för att föra över värme. Dock har jag inte lyckats luska ut något bra laddsystem som är inte kostar skjortan. Självklart klär jag in oljetanken med rejält med isolering.

Jag har funderat på att slänga ut oljetanken och sätta in ack.tankar, dock kan det bli lite svårt, takhöjden är enbart 190cm, dörren in till det rummet är bara 65cm så där får jag inte in någon ack.tank. Att bila upp dörren känns inte som ett alternativ (40cm tjock betongvägg). 3750l kubik kan vara lite mycket till mitt system, känns som att 2250 kubik (d.v.s. 1500+750) är lagomt (ska göra lite beräkningar senare). Detta betyder att jag kanske måste göra tanken hälften så stor, men det är bara bra för då kan jag få plats med mer ved/pellets i utrymmet!

Nu har ni nog fått en hel del information om mitt läge, kom väldigt gärna med förslag. Jag vill gärna höra era åsikter om mina tankar kring mitt tänkta värmesystem.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

hur ser det ut i närheten av ditt pannrum får du plats med acktank där ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

ingemar_o skrev:hur ser det ut i närheten av ditt pannrum får du plats med acktank där ?
Jag har vänt och vridit på det, i och runt pannrummet så får jag bara plats med en acktank. Skulle kunna knöla in en till 750l-tank under trappen ner till källaren men då måste jag borra mig igenom 40cm betong och ledningsvägen mellan acktankarna blir då ca 5m (enkel resa). Sedan vet jag inte vart frysboxen ska ta vägen. Då måste jag köra med alla lednignar i taket annars får vi gå över ledningarna varje gång vi ska gå in till tvättstugan.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

oki ja då blir det svårare
själv så är jag inne på att i framtiden ha acktank i fd garaget (källaren)
men då måste jag bila i golvet för returröret från acktanken :? (ca 5 m)
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som du skriver så vet vi ju inte vart pelletspriset kommer att hamna i framtiden blir, Ved är som sagt en del arbete med o du har även möjlighet med spannmål vad jag förstår..

Du borde kolla/fundera på en Janfire/combifire panna med automatiskuraskning o sotning till att börja med o köra pellets tillsvidare.. Koppla in acktanken o använd en bivalentshunt http://infoweb.esbe.se/files/51681/Data ... 0290_A.pdf där du kopplar så värmen tas först ur pannan.. Kan även koppla in så vv tas först via pannans slinga oxå med en blandningsventil innan acktankens slingor så tas vv först från pannan..

Blir pelletsen dyrare i framtiden så har du ju redan en avskriven brännare (som kanske går sälja för nån tusing) o då kan du köpa en brännare som klarar spannmål t.ex en farmjet som har eltändning.. http://www.ariterm.fi/pdf_swe/ARIMAX_Fa ... Dnnare.pdf

Finns en insattsslang som tål kondenserande drift från spannmål med 10 års garanti som kostar 1000:-/meter men då behöver man o andra sidan ingen värmekulit så priset blir inte mycket högre..

Hade tanken bara 2 slingor??
Då bör du köra bägge för vv o skaffa en plattvärmeväxlare om du ska skaffa solfångaren senare..

Jag lägger min röst på spannmål då det istortsätt går få lika bekvämt som med pellets om man har auto.uraskning + att det är billigt bränsle..
Med ett oljefat 200 l som askförråd så rymms det aska från ca 2,7 ton havre vilket gör att du kommer få ca 2,5 fat aska/år sett till din förbrukning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

André
Med den där kombipannan så har jag begränsat mig till Pellets och Spannmål. Som du vet så har inte bönder den bästa ekonomin och de kan när som helst få för sig att sälja gården eller börja odla salix eller vad som helst, då har jag bara pellets kvar. Har man tur så stabiliserar sig pelletspriserna under 2:-, men det ser tveksamt ut. Skaffar jag en vedpanna kan jag ju köra ved, pellets eller spannmål. Visst de kommer att bli lite tufft att aska ur om man kör spannmål. Att elda spannmål ser jag just nu som att det skulle vara de minst rimliga alternativet. Men ska jag byta brännare så kommer jag helt klart att fundera på en kombinerad pellets/spannmåls-brännare om det finns någon bra sådan. Nu vet jag inte livslängden på min brännare men det känns som den håller minst 5 år till, vet inte riktigt vad som skulle kunna gå sönder, roster är ju lite av en slitdel.

Angående ack-tanken så tycker jag den är lite märklig, klena anslutningar, jag ska ta en bild så ni får se hur den ser ut. Dock var den billig 750:- ;-)
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

McClint skrev:André
Med den där kombipannan så har jag begränsat mig till Pellets och Spannmål. Som du vet så har inte bönder den bästa ekonomin och de kan när som helst få för sig att sälja gården eller börja odla salix eller vad som helst, då har jag bara pellets kvar. Har man tur så stabiliserar sig pelletspriserna under 2:-, men det ser tveksamt ut. Skaffar jag en vedpanna kan jag ju köra ved, pellets eller spannmål. Visst de kommer att bli lite tufft att aska ur om man kör spannmål. Att elda spannmål ser jag just nu som att det skulle vara de minst rimliga alternativet. Men ska jag byta brännare så kommer jag helt klart att fundera på en kombinerad pellets/spannmåls-brännare om det finns någon bra sådan. Nu vet jag inte livslängden på min brännare men det känns som den håller minst 5 år till, vet inte riktigt vad som skulle kunna gå sönder, roster är ju lite av en slitdel.

Angående ack-tanken så tycker jag den är lite märklig, klena anslutningar, jag ska ta en bild så ni får se hur den ser ut. Dock var den billig 750:- ;-)
Kan ju hända att dina grannar slutar odla men inte alla i hela landet.. :wink:
Vet bara att det köptes spannmål i från Gävle till Skellefteå för 75 öre/kg inkl frakt vilket gör ca 22 öre/kWh med 85% verkningsgrad vilket är rätt bra pris..

Men visst går det elda spannmål i en vedpanna oxå, Inga problem heller att sätta en framåtbrinnande spannmåsbrännare (oftast har dom den konstruktionen för att kunna ha rörligt roster) i vedluckan o uraskning i nedre luckan.. Varför inte en orlan 40 kW??

Orlan kostar en extra lucka 1000:- o den är lätt att byta för att växla mellan pellet/ved..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

André skrev:
McClint skrev:André

Kan ju hända att dina grannar slutar odla men inte alla i hela landet.. :wink:
Vet bara att det köptes spannmål i från Gävle till Skellefteå för 75 öre/kg inkl frakt vilket gör ca 22 öre/kWh med 85% verkningsgrad vilket är rätt bra pris..

Men visst går det elda spannmål i en vedpanna oxå, Inga problem heller att sätta en framåtbrinnande spannmåsbrännare (oftast har dom den konstruktionen för att kunna ha rörligt roster) i vedluckan o uraskning i nedre luckan.. Varför inte en orlan 40 kW??

Orlan kostar en extra lucka 1000:- o den är lätt att byta för att växla mellan pellet/ved..
Hehe, nej spannmålen tar inte slut i hela landet sådär, mest bekvämlighetsskäl då jag inte har så mycket lagringsutrymme. Då får jag kanske med de bönder jag känner lagra hos dem tills jag behöver mer, kan få låna traktor och vagn också.

Intressant att höra att det blir 22öre/kWh med den frakten. Vår kåk ligger bredvid Vika bröds-fabriken så lukten kommer ju ingen att märka ändå ;-) (Har hört att det sägs att det ska lukta bröd då man eldar spannmål, kanske bara är en hörsägen)

Angående pannan, en Orlan 25kW tror jag blir ganska lagomt för mina behov. 25kW har 120 liters vedutrymme, 40kW har 185l vedutrymme, mer vedutrymme betyder ännu större ack-tankar, då får jag ändå mindre plats för ved/pellets/spannmål. Sedan har jag ett till dilemma, jag måste få ner pannan i källaren. Jag kan plocka bort några plankor i vår groventre då får jag ett hål i golvet som jag kan hissa ner pannan i, det hålet blir 95x65cm. Jag skulle kunna ta pannan ner i trappen, men den är svängd och trång, vet inte om jag får ner den där, 510kg är ju inte lätt att ta i en trapp (ännu mindre en 40kW på 580kg). Orlan25 är 976mm djup och orlan40 1020mm djup, men jag hoppas på att man kan ta bort fläkten fram för att få den lite mindre djup, orlan40 kanske skulle gå ner i hålet, hmm.
Jag ställer en motfråga, varför skulle jag gå på en 40kW?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med en större panna tänkte jag bara på att du får det bekvämare, Jag hade drygt 3m3 olja i förbrukning tidigare (3,2-3,3 m3) o med min lilla panna med 55 l eldstad så krävs det 5-6 fulla pannor/dygn då det är som kallast.. Iof så har nog orlan betydlig bättre verkningsgrad än min panna så du kanske klarar dej med en panna + lite till morgon o kväll då det är som kallast..
Nu nämner jag nått man inte får när man pratar vedeldning o det orlan säger sej kunna köra med låg effekt, Du kanske läste på byggahus för en tid sedan om en med en orlan (25 el 40kW :roll: ) som laddade pannan full morgon o kväll sen sköte pannan att modulera effekten så det brann hela tiden.. Då bör du nog inte ha mer än orlan 25 kW då den står att den ger 5-31 kW..

Det luktar faktiskt lite bageri med spannmålseldning iaf hos en bonde som eldade spannmål ja va till.. :)

Du kanske ändå får lagra havre hos någon bonde i närheten om dom slutar odla el låna en vagn o ha som lager i nån lada... :wink:

Priset jag nämde va för havre/korn blandning som en svinfarmare köpte så det va inte spannmål av sämre kvalite men det va i juni då odlarna vill tömma torkarna..
25-50 öre/kg köper man sekunda kvalite för men jag såg på blocket en som sålde prima kvalitets havre om man tog allt (5 ton) för 3000:- vilket gör 60 öre/kg el 18 öre/kWh.. :D

Du behöver nog ca 6-7 ton/12-14m3 havre el 23-25m3 staplad ved till ditt hus
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Hmm... Snackade lite med sotarn sist han var här om vad han rekomenderade om pannan skulle ge upp och han tyckte jag i så fall skulle köpa en begagnad CTC 1100 och köra på med min gamla brännare...

Rymmer 1100:an lite aska menar du?
Visserligen funkar ju min gamla Parca fint än så länge och om/när den dör skulle jag ju helst sätta in en CTC Ecoflex men man får mycket pellets för prisskillnaden mellan en 1100 och en Ecoflex...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bassman skrev:
Rymmer 1100:an lite aska menar du?
Jepp
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Mitt förslag

Ut med olje tanken. Vedosol säljer fina måttanpassade ack tankar.Dom ligger granne med dig nästan eller? Stockbro är väl inte långt i från dig heller..

Sen in med en fin ved panna.
Välj en panna som har dokumenterad hög verkningsgrad. Det sparar många timmar på vebacken.

Med dagens pelletspriser och med ökad efterfrågan på skogsråvara skulle jag i alla fall gått på ved altenativet
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Mitt förslag

Ut med olje tanken. Vedosol säljer fina måttanpassade ack tankar.Dom ligger granne med dig nästan eller? Stockbro är väl inte långt i från dig heller..

Sen in med en fin ved panna.
Välj en panna som har dokumenterad hög verkningsgrad. Det sparar många timmar på vebacken.

Med dagens pelletspriser och med ökad efterfrågan på skogsråvara skulle jag i alla fall gått på ved altenativet
Klokt svarat.
Dessa nyare testade vedpannor går ju utomodentligt bra att även köra pellets med.
Ved sol AB i Långshyttan marknadsför även bra solanläggningar..
Kompletera även acktanken med solslingor samt förse även acktanken med elpatron.
Bättre system kan man nog inte få.Det är bara en kostnads fråga.

Ved Profilen.
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

Bassman: En CTC 1100 har litet askutrymme, dessutom är den svår att justera tycker jag. Dock är de ju billiga, har sett CTC1100:or för mellan 2000-4000:- på blocket (-87 - -00). 13kW är max man kan ta ut ur en CTC1100 sägs det. Om du köper en begagnad så öppna luckan där elpatronerna sitter och titta så det inte rostat där, lite gör ju inget men är det stora flagor med rost som lossnar så köp inte. Har man dålig budget och ett litet behov av effekt är det inget dåligt val, men man får jobba lite med den.

André: Jag tror nog att en Orlan 25 blir bra åt mig.

Andreas Hansson och Ved profilen: Vad menar ni med dokumenterat hög verkningsgrad? Orlan-pannan har ju 91% i verkningsgrad med TÜV-testad i klass 3, det tycker jag räcker. Tror ni Orlan är ett dåligt val.
Stocksbroverken ligger inte alls långt ifrån här, men till en början kör jag nog pellets mot en ack-tank på 750l, ska jag elda ved är det ju bara att skaffa en slavtank på 1500l å så börja elda.

Nu börjar det brinna i knutarna, hela lördagskvällen och hela dagen idag har jag försökt svetsat ihop min gamla panna, bara provisoriskt då alltså.
I lördags började pannan läcka mer, så jag försökte svetsa ihop hålet med svärfars MIG, dock hade han slut på gasen så det gick inte så bra, vart får man tag på MIG-gas en lördagkväll? Idag fick jag låna gas, glad i hågen svetsade jag ihop hålet, blev inte alldeles tätt men innan kunde jag få ner en 5-krona (på högkant) i pannan. När jag fyllt pannan så ser jag att det sipprar lite men det gör inte så mycket, skulle tippa på 1msk/timme. Efter att ha starta upp allting ser jag att det läcker lika mycket som förut, svårt att uppskatta men kanske ½l/h, det är inte där jag setsat utan det måste vara på ett annat ställe, min panna måste vara en riktig rosthög (installerad -98 hmmm).

Nu funderar jag på att beställa en Orlan 25kW (i morgon) och elda pellets mot min acktank så fort som möjligt.
Det jag inte riktigt vet hur jag ska göra är för att koppla ihop acktanken med pannan, jag börjar med en laddomat 21. Jag tänker iallafall låta allt vatten gå från ack-tanken och bara använda pannan att värma upp tanken med. Bifogar en bild på ack-tanken nedan. Tanken har två slingor (kopparrör 22mm) Sedan har den 5 vertikala järnrör (25mm), på andra sidan är den likadan fast utan slingorna och det översta röret (alltså 4 st 25mm.) Sedan finns det ett uttag mitt öppe på tanken (för expansionskärlet antar jag). Den nedre slinga verkar vara använd för att köra element eller mot panna för den har svarta avlagringar i rören. Den övre slinga är ren och fin, antar att de kör tappvatten där.
Ack-tanken har inga uttag för elpatroner, jag funderar på att göra ett hål för en 6kW-elpatron mellan slingorna, eller ska man gå på 2 st elpatroner på 4,5kW? Till min CTC1100 har jag 8kW, det räcker ner till -5 -10 grader

Har ni några tips angående installationen av min acktank?
Är det fel att gå på en Orlan?'

Bild
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

Ajajaj!
Ringde och lyssnade om leveranstid på en Orlan 25, 6-8 veckor sa de. Mottagandet jag fick på telefon gjorde mig lite skeptisk och börjar nu fundera på hur det är med reservdelar och sånt.
En Effecta Woody låter nu intressant, men den kostar ju 14' till, nästa 2 Orlan?? Åhh varför ska allt vara så svårt.
Skriv svar