Acktank, sommareldning mm. Jag kan inte bestämma mig...
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 272
- Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
- Ort: Skillingaryd/Småland
Acktank, sommareldning mm. Jag kan inte bestämma mig...
Läser och läser och läser om det här med acktank eller inte. Men blir bara mer och mer förvirrad... Frågorna har säkert besvarats tidigare i forumet, men jag har svårt att bilda en uppfattning för just min egen del...
I mitt fall finns en 500 liters tank dockad till en panna med 286 liter volym. Den styrs av en laddomat 4030. Dvs shunt och vvb sitter i pannan och vattnet ska fösas över till tanken för att sedan fösas tillbaka till pannan vid behov. Kommer de längre gångtiderna att få nån ekonomisk effekt eller blir det rent av slöseri att slabba vatten mellan pannan och tanken och sen tillbaka till pannan igen? Både Panna och tank är från 1998 så de är väl tämligen välisolerade, men en del förluster måste det ju ändå bli i rör och dyl... Dessutom befarar jag att när panna och tanken befinner sig i den svalare fasen 50-60 grader kommer jag att få problem med vv produktionen. Detta skulle ju ev kunna lösas med en el vvb i serie efter pannan... Mer om detta längre ner i tråden
Den brännare jag har bestämt mig för, Eurofire 2004 kan eldas med sk. underhållsfyr. Kan detta på någotvis ersätta fördelarna med en acktank under vintereldningen. Brännaren borde ju komma igång fortare då pannan kallar på värme, samt att det skonar tändelementet mm... Utan acktank tänker jag låta brännaren få en hysteres på ca 30 grader. Dvs elda mellan 65 - 95 grader om överhettningsskyddet tillåter det. Låter detta vettigt?
Slutligen... Hur är det med sommareldningen igentligen? Med en acktank får ju brännaren visserligen gå i längre pass och man kan då köra i start-stopp läge. Till saken hör ju att jag har möjlighet att för egen del skaffa ny el vvb utan kostnad. Ska man använda den i serie med pannan även sommartid, eller ska man släcka ner pelletsen då och bara köra elberedning?
Tacksam för alla tips och råd. Snart är vedhögen i källaren slut och då ska jag sätta sticksågen i pannluckan och bli medlem i "de säckeldade pannornas förening"...
I mitt fall finns en 500 liters tank dockad till en panna med 286 liter volym. Den styrs av en laddomat 4030. Dvs shunt och vvb sitter i pannan och vattnet ska fösas över till tanken för att sedan fösas tillbaka till pannan vid behov. Kommer de längre gångtiderna att få nån ekonomisk effekt eller blir det rent av slöseri att slabba vatten mellan pannan och tanken och sen tillbaka till pannan igen? Både Panna och tank är från 1998 så de är väl tämligen välisolerade, men en del förluster måste det ju ändå bli i rör och dyl... Dessutom befarar jag att när panna och tanken befinner sig i den svalare fasen 50-60 grader kommer jag att få problem med vv produktionen. Detta skulle ju ev kunna lösas med en el vvb i serie efter pannan... Mer om detta längre ner i tråden
Den brännare jag har bestämt mig för, Eurofire 2004 kan eldas med sk. underhållsfyr. Kan detta på någotvis ersätta fördelarna med en acktank under vintereldningen. Brännaren borde ju komma igång fortare då pannan kallar på värme, samt att det skonar tändelementet mm... Utan acktank tänker jag låta brännaren få en hysteres på ca 30 grader. Dvs elda mellan 65 - 95 grader om överhettningsskyddet tillåter det. Låter detta vettigt?
Slutligen... Hur är det med sommareldningen igentligen? Med en acktank får ju brännaren visserligen gå i längre pass och man kan då köra i start-stopp läge. Till saken hör ju att jag har möjlighet att för egen del skaffa ny el vvb utan kostnad. Ska man använda den i serie med pannan även sommartid, eller ska man släcka ner pelletsen då och bara köra elberedning?
Tacksam för alla tips och råd. Snart är vedhögen i källaren slut och då ska jag sätta sticksågen i pannluckan och bli medlem i "de säckeldade pannornas förening"...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Med en pannvolym på nära tre hundra liter och 30 graders hysteres så borde du få rätt långa gångtider även utan acktanken. På sommaren så kommer du nog att få stora förluster om du kör mot acktanken. Dessutom är ju allt värmeläckage verkligen förluster på sommaren, vilket inte alltid är fallet på vintern.
Jag skulle sätta in brännarn och prova utan acktanken först..(tror nog du kommer bli positivt överraskad över funktionen) Det är nog lätt att grubbla lite för mycket innan man kommit igång
Sen tycker jag att en hysteres på tio grader är lagom då brännarn tar lite tid på sig att starta upp. Har själv inställt på 70-80 då hinner brännarn starta upp innan mina ungar tömt pannan på vv vid morgonduscharna. Vid snabba vvuttag hinner panntemp.sjunka ner till ca 55-60 och därför vill jag inte sänka hysteresen mer än 10 grader även om det skulle funka bra resten av dygnet och det är väl därför många funderar kring acktank. Men kan man leva med att brännarn startar upp några fler gånger/dygnet så anser jag att man inte behöver någon tank.
Jag tänker skita i verkn.grad i sommar och elda pellets för tappvv ialla fall
Då slipper jag ju dyra elräkningar i efterskott
Hälsn. Gustav

Jag tänker skita i verkn.grad i sommar och elda pellets för tappvv ialla fall


Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 272
- Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
- Ort: Skillingaryd/Småland
Men detta borde ju jag kunna avhjälpa med en liten el vvb i serie med pannan. Undrar hur stor den behöver var om man ska klara 2 duchar på rad även om pannan bara håller 50 grader? På jobbet har vi en mycket liten vvb som sitter under ett handfat. Tror det kallas för flödesberedare eller nåt sånt. Den är 3-fas kopplad och har en mycket hög effekt 3-4 kW tror jag. Den klarar ju lätt att värma upp det iskalla vattnet även om man öppnar kranen så mycket som går. Detta kanske vore något att kompensera med? Eller är livslängden kanske begränsad på en sådan?Gustav skrev:Vid snabba vvuttag hinner panntemp.sjunka ner till ca 55-60 och därför vill jag inte sänka hysteresen mer än 10 grader även om det skulle funka bra resten av dygnet.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 272
- Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
- Ort: Skillingaryd/Småland
Jag prövade att köra pelletsbrännaren för några somrar sedan för att producera varmvatten i Albinpannan med Eurofire. Jag körde on/off och brännaren gick inte så ofta, men jag kom fram till att pelletsförbrukningen blev så pass stor att det var billigare att värma vattnet i en el-beredare. Jag har en beredare på 55 l med 2 kW effekt installerad i huset, mesta av allt för att pannan står i ett uthus och kulverten är bra lång. Utan el-beredaren skulle jag få spola en bra lång stund innan varmvattnet kommer fram till kran. Dom 55 l räcker för 2 duschar på rad men inte om diskmaskin har gått strax innan, den är kopplad på varmvattnet, då blir det kyligt.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1910
- Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
- Ort: Skillingaryd
Förra sommaren, vilken var vår första med pelletseldning, så gjorde vår Viking Bio på Värmebaronen Joker av med cirka 4 kg pellets per dygn för att producera varmvatten. Kostnad cirka 7 kronor. Vi testade att använda de inbyggda elpatronen i pannan också, men det fanns inte en chans ekonomiskt att matcha 7 kronor. Verkningsgarden skulle kunna öka ytterligare om fördröjningen på brännaren gick att förlänga ytterligare över sina 30 minuter. Eller också längre termostatdiffar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.

så i mitt fall blir det ingen körning av pelletsbrännaren sommartid.
billigare att köra beredare den tiden.
(kör man elpatron i panna blir det dyrare om det inte är väldigt liten vattenvolym förstås)körde förut panna o elpatron, pannvol ca:120 lit som i sin tur värmde en mantelberedare på ca: 150 lit ,även om man kör el-patron i panna med kamrörsbatt torde det bli dyrare pga uppvärmd vatten volym för att klara v-vattenbehovet!!!!!(?)
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Jag körde elpatron i min acktank förra sommaren, pga ombyggnad av mitt värmesystem och vi gjorde av med strax under 8 kWh per dygn (egen elmätare). Jag värmer då bara de översta 300-350 litrarna i min tank.
Denna elförbrukninger gäller då för två vuxna och två små barn.
Denna elförbrukninger gäller då för två vuxna och två små barn.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.

utan enbart el-pat??
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Det var förra sommaren/hösten som jag äntligen fick tummen ur och byggde om mitt värmesystem och fick upp solfångarna på taket samt kopplade in dessa till tanken. Där av elpatronsdriften.ub skrev: körde du ingen solvärme alls då??
utan enbart el-pat??
MVH: UB
Tilläggas till föregående uppgifter. Tanken har endast 2 lager 45 mm isolering på sidorna och 3 (tror jag) lager 45 mm på toppen. Det skall på mer nu när mina solfångare är anslutna till tanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det behövs ett litet övergripande synsätt för att hyfsa till denna debatt om acktank. Där jag vill påpeka att jag själv inte har någon sådan.
Lite basfakta.
-För att få värmen i vattnet från en elpatron så har vi lite förluster om vi rundar av så är verkningsgraden ca:95%.
- Enligt Äfabs tester så ligger de flesta pelletsbrännare när man eldar dem optimalt, i regel nära full effekt, mellan 85-90% i verkningsgrad, en del till och med 93-94%.
- Enligt Äfabs tester så ligger de flesta pelletsbrännare när man eldar dellaster (varmvatten på sommaren utan acktank) mellan 55-70%.
- Förluster i acktankar som är standardisolerad 9cm , så erhålles i snitt något under 10 %, allt enligt Äfabs tester.
Om man har pelletsbrännare och acktank så öppnar sig här möjligheten till att elda för varmvatten med en verkningsgrad på ca 75-80% lite beroende på vilken kombination i anläggning som man har.
Så om man jämför med el så är spannet per kwh
1x0,95 - (0,56-,53) ca: 0,40 kr
Vilket skulle ge per år 25000x20% /2 x 0,4 = 1000kr/år
Så det rör sig ju inte om fantomsiffror men skulle ge en payofftid på 15-20 år. Och då får man ju alla andra fördelar med acktank s.a.s gratis.
Lite basfakta.
-För att få värmen i vattnet från en elpatron så har vi lite förluster om vi rundar av så är verkningsgraden ca:95%.
- Enligt Äfabs tester så ligger de flesta pelletsbrännare när man eldar dem optimalt, i regel nära full effekt, mellan 85-90% i verkningsgrad, en del till och med 93-94%.
- Enligt Äfabs tester så ligger de flesta pelletsbrännare när man eldar dellaster (varmvatten på sommaren utan acktank) mellan 55-70%.
- Förluster i acktankar som är standardisolerad 9cm , så erhålles i snitt något under 10 %, allt enligt Äfabs tester.
Om man har pelletsbrännare och acktank så öppnar sig här möjligheten till att elda för varmvatten med en verkningsgrad på ca 75-80% lite beroende på vilken kombination i anläggning som man har.
Så om man jämför med el så är spannet per kwh
1x0,95 - (0,56-,53) ca: 0,40 kr
Vilket skulle ge per år 25000x20% /2 x 0,4 = 1000kr/år
Så det rör sig ju inte om fantomsiffror men skulle ge en payofftid på 15-20 år. Och då får man ju alla andra fördelar med acktank s.a.s gratis.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Ang värmeförluster här finns test från rådorön
http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf
A-Tank o effektas har bara 1150-1370 kw/år i värmeförluster...
Sen beror de på om man har källare o behöver värme där.. Så ä de för egen del blir ganska rått o kallt utan värme ca 13-14°...
http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf
A-Tank o effektas har bara 1150-1370 kw/år i värmeförluster...
Sen beror de på om man har källare o behöver värme där.. Så ä de för egen del blir ganska rått o kallt utan värme ca 13-14°...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd