Janfire NH prog. ver. 1.18 SE

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tronci
Entusiast!

Janfire NH prog. ver. 1.18 SE

Inlägg av Tronci »

Hej alla glada!

Har fått upgraderat / renoverat min NH brännare där man har även uppgraderat program till ver. 1.18. I denna version har man kommit med en ny "funktion", nr. 57 i menyn " Askskrap-mot. reducering" som just nu har värdet: Ja.
Vet någon vad detta betyder? Undar om det finns nyare manualer att hämta för NH brännaren, jag har hämtat min i mars... sedan dess har hänt en hel del....

God Jul och Gott nytt År
till Alla NH användare! :wink:
Senast redigerad av Tronci den ons 24 jan, 2007 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ja, jag vet. ;-)

Ny manual vet jag inget om däremot.

Men då du tydligen har tillgång till service-menyn borde du även veta vad detta punkt gör.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej Icecap

Nej, det vet jag inte för det står inte någoting om detta i min anv.manual där sista beskrivna funktionen är nr. 56.
Om detta inte är något hemlighet så kanske Du kan skriva lite om det....
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är så att enstaka har haft problem med askskrapningen för att mekaniken har gått trögt pga. snäva toleranser och värmeutvidgning. Det finns även enstaka som har haft problem med att en bussning blev dragit sönder, detta är då avklarat med 1.18 som sänker momenten i motorn.

Det är denna momentsänkning som man kan välja av eller på. Jag har en välprövad mekanik i höga ändan av toleranserna så jag har inte problem med detta, alltså har jag slagit av denna begränsning.

Själva askskrap-felsekvensen är omarbetat en del så att om askskraparn hänger och lossryckningssekvensen inte "tar" byts det till en vänta-fas för att låta temperaturen jämna ut sig i alla delar, detta görs då med fläkten av.

När det då är väntat i 10 min återstartas askskrapningen, då borde de spänningar som beror på termisk skillnad ha släppt. Om det fortfarande inte går blir det att vänta igen, fortfarande utan fläkten igång. Denna sekvens upprepas till askskraparn släpper eller det är testat 3 gg (ställbart) varefter det larmas för "FEL".
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

jag har haft problem med askskrapningen. Plåten spm asksrapar hade blivit lte böjd för motorn är otroligt stark. Men efter byte av plåt och omprogramering av programmet så verkar det som att det går bra.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Låter bra!

För att tydliggöra min roll: jag är anställd av ett firma som gör en del elektronik till Janfire. Jag har designad schema, mönsterkort och program ut ifrån de parameter som Janfire har ställd upp. Alla lösningar kommer alltså som funktionsönskning från Janfire och jag sitter i min källare och utför dom (tack goda gud för e-mail och telefon, jag sparar 26 mil per dag).

Såklart har jag en NH-brännare då jag inte skulle ha en jordisk chans att testa realistisk annars, den mjukvara som jag (och 1 annan, säger inte vem) har innehåller dock en "aning" mer än ni ser även om ni har tillgång till servicemenyn, jag har t.ex. 68 punkter i servicemenyn ;-)

Så som "mitt" projekt är jag mån om att Janfire NH-brännaren fungerar bra för alla, jag har ibland kontaktat de personer jag har kontakt med på Janfire om saker jag har uppmärksammat i detta forum.... jag tar det kanske lite personligt då jag tycker benhårt att det är en bra brännare och jag vill att saker jag gör ska fungera bra, fel i styrningen stör mig alltså kraftigt.

Jag kan i övrigt lyfta slöjan för att det är en version 1,19 på väg! Skillnaden mot 1,18 är att man kan välja språk på displayen, inget annat! Vilka språk vill jag inte gå in på nu men som vissa kanske har gissat ingår svenska.....
Senast redigerad av Icecap den ons 20 dec, 2006 17:11, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Tack för förklaringen. Icecap du är en klippa och ett stort stöd för oss alla här på forumet! :D :D :D :D :D
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Hej,
Jag tillhör de som har problem med askskrapningen. Svaret jag fick var att de skall åtgärda det efter jul och nyår. Lite lustigt att se att det finns en lösning redan nu.

Jag började med en Flex-A som krånglade konstant i ett halvår. Fick då av leverantören en NH-brännare. Den fungerade perfekt, inte en enda driftstörning vad jag kan komma ihåg. Tills det blev kallt!

När jag försöker köra med underhåll får jag ”Fel, Askskrapar” efter ett tag. Vet inte vad det är som löser ut det, om det är 1:a gången den försöker skrapa eller senare.

När installatören var här i tisdags (19/12) blev det något fel just när han var här, det kändes på något vis bra. Det känns som om jag bara klagar och klagar.

Jag har nu två problem med min brännare:
1. Kan inte köra med underhållsvärme, väldigt dumt när det är kallt.
2. Effekten räcker inte till att fylla mitt lilla badkar (ca 500 liter bara). Jag kollade noga upp att detta skulle fungera innan jag bestämde mig för pellets som uppvärmning då vi badar väldigt ofta i min familj. Detta verkar leverantören inte ha någon lösning på trots att han garanterade att det skulle fungera.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Lösningen är precis införd förra vecka så att den inte har hunnits sprida sig till alla underförsäljare är ju ganska logisk.

Att du inte kan köra med underhållseldning låter konstigt men det kan hänga ihop med att du har en askskrapare med tighta toleranser.

Dock ska den inte skrapa i tid och otid, den ska skrapa efter 2500 doseringar (standard inställning), då jag inte har problem med dålig pellets har jag den på 3000 doseringar vilket ger att den skrapar ca: var 18'nde timme. Denna rensning sker utan skorpor eller annat, det krasar lite grann och sedan är det klart.

Det nya program skulle nog hjälpa dig med askskrapfunktionen.

En del tycker tydligen att man ska ställa den att skrapa oftare när det är problem med skrapningen men har man inte problem med skitpellets tycker jag att man borde öka en aning, det är nog inte pellersresterna som får skrapningen att haka upp sig, det är sannolikt termiska spänning i matrialen som kan få den att haka sig, detta borde det nya programmet fixa med marginal.

Om du har underhållsbränning aktiverat samt tillräcklig hög effekt vald borde du inte ha problem med att fylla badkaret, jag har inte badkar men en fru som krämar på ordentligt i dushen så det är ung. samma effekt.

Vår största problem är att när hon öppnar på fullt hinner VV inte att värmas upp då pannans VV-slinga tydligen är ganska kort, det rinnar helt enkelt för snabbt igenom. Lugnar hon sig lite är det oceaner med VV till förfogande, pannan + brännare hinner lätt med och VV-slinga likaså.

Fyller ni karet vid att vrida på för fullt? Kan det vara samma sorts problem?

Men har du bara kallstartar är det ett problem: en start tar 10 min!

Mitt förslag är att om du har bra kvalitet på pelletsen kan du öka antalet doseringar mellan skrapningarna, välja underhållseldning och 12kW eller mer.
Är inte PK!
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Icecap skrev:Lösningen är precis införd förra vecka så att den inte har hunnits sprida sig till alla underförsäljare är ju ganska logisk.

Att du inte kan köra med underhållseldning låter konstigt men det kan hänga ihop med att du har en askskrapare med tighta toleranser.

Dock ska den inte skrapa i tid och otid, den ska skrapa efter 2500 doseringar (standard inställning), då jag inte har problem med dålig pellets har jag den på 3000 doseringar vilket ger att den skrapar ca: var 18'nde timme. Denna rensning sker utan skorpor eller annat, det krasar lite grann och sedan är det klart.
Jag har ställt ner den till 2200 tror jag, för att det skulle fungera bättre. Men det gjord det inte. De gånger jag sett (hört) den skrapa tycker jag att det gått väldigt lätt. Inget särskillt gnissel.

Det nya program skulle nog hjälpa dig med askskrapfunktionen.
Vi får hoppas det.
En del tycker tydligen att man ska ställa den att skrapa oftare när det är problem med skrapningen men har man inte problem med skitpellets tycker jag att man borde öka en aning, det är nog inte pellersresterna som får skrapningen att haka upp sig, det är sannolikt termiska spänning i matrialen som kan få den att haka sig, detta borde det nya programmet fixa med marginal.
Jag har bra pellets (tror jag). Har kört med booforssjö ett tag men byter nu till Viona eller vad det heter.
Om du har underhållsbränning aktiverat samt tillräcklig hög effekt vald borde du inte ha problem med att fylla badkaret, jag har inte badkar men en fru som krämar på ordentligt i dushen så det är ung. samma effekt.

Vår största problem är att när hon öppnar på fullt hinner VV inte att värmas upp då pannans VV-slinga tydligen är ganska kort, det rinnar helt enkelt för snabbt igenom. Lugnar hon sig lite är det oceaner med VV till förfogande, pannan + brännare hinner lätt med och VV-slinga likaså.

Fyller ni karet vid att vrida på för fullt? Kan det vara samma sorts problem?

Men har du bara kallstartar är det ett problem: en start tar 10 min!

Mitt förslag är att om du har bra kvalitet på pelletsen kan du öka antalet doseringar mellan skrapningarna, välja underhållseldning och 12kW eller mer.
Jag ser alltid till att brännaren är igång när vi börjar fylla. Sedan fyller vi med lågt tryck. Då funkar det. Problemet är att det tar 30-40 minuter att fylla det på detta sättet och man behöver springa ner och kolla så tempen inte sjunker för mycket i pannan. Under tiden ligger det en kille och väntar på att få bada. Det går inte att förklara för honom att det tar lite tid. Vi måste "smyga" igång uppfyllningen för det finns inte en chans att han skulle vänta 40 minuter på att få bada.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Testat att gå upp på 15kW?
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap borde inte janfire ge den som utvecklar programen till deras brännare ett rökgasinstrument, Tycker faktiskt det låter lite fattigt att du inte har ett.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag skulle gärna vilja ha ett men jag jobbar på en annan lösning.

Grejen är att jag gör programmet och egentligen tänkte jag först att vi skulle göra de flesta parameter fasta men då de skulle ställas in först blev de totalt ställbara. Detta har då hållit i sig för att det verkar fungera riktigt bra men all inställning och utvärdering sker hos Janfire som kan kolla precis allt.

Deras utvecklingskille ställde in alla parameter (och mätte som en idiot) och gjorde sedan ett antal "screen-shots" som han skickade till mig och jag lade in dessa värden som fabriksåterställningsvärden och räknade ut gränsar ifrån dessa värden.

Så jag behöver ett sånt instrument "bara" lika mycket som alla andra vanliga dödliga pelletseldare (tyvärr ;-)).
Är inte PK!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

JohanKD: "...kolla så tempen inte sjunker för mycket i pannan..."

Kom på inatt att det kanske är så att du behöver stega upp effekten en aning! Om panntemperaturen sjunker vid att ni tappar VV ska den såklart upp i effekt!

För tillfället behöver mitt hus ca: 5-7kW för att hålla värmen och när frugan är igång med dushen behövs detta extra.

Då jag har ett lite speciellt driftläge kompenserar jag inte direkt för något men växlar jag till "det vanliga" ska brännaren minst stå på 12kW och gärna 15kW för att inte VV ska ta slut.

Jag ser inte vad din brännare kör på men om det är standardinställning blir det nog 9kW utan underhåll och det är bra vid att det blir lång bränntid men det är lite i reserv till VV.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Det jag saknar från janfire är tex en sida på deras hemsida som informerar om patchar/uppdateringar av mjukvara samt reviderade manualer i PDF format.

Saker jag anser varje seriöst företag ska kunna uppvisa gentemot sina kunder. Ska inte behöva ringa 1 gång/vecka och kolla av om nånting nytt spännande har hänt, eller läsa det på något pelletsforum av någon som fått veta det via en installatör eller påfågel.

Det kan du få framföra som synpunkt till Janfire om du vill icecap :D .. Annars får jag göra det själv.

//my 2 cents
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar