Cirkulationspump på laddomat?

Här diskuteras allt kring vedeldning
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

Inlägg av ekoved45 »

Blev inspirerad av dig.
hälsn. Tommy
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Röret nertill är ju bara varmt just när jag eldar. Sen svalnar det snabbt, nära golvet som det är.
Förvisso är det bara varm vid eldning, men då är det rejält varmt..... Nu sitter ju ditt rör, enligt bilderna, inte så till att man "lätt" kan komma åt det och bränna sig.
apersson850 skrev:Lådan är ett hopkok av en shuntstyrning som jag hade liggande, och en gammal PLC från en skrotad maskin, som bland annat behövs för att shuntstyrningen är en 2-punkts, men dagens shuntmotor är avsedd för en 3-punktsregulator.
Tänkt den som hade en sådan låda att stoppa in alla små "hopkok" som är på gång......
apersson850 skrev:Jag skulle kanske ladda upp lite fler bilder? Jag har ju några till, av pannrum, solfångare, installation och montering av solfångarramarna. Vill ni glo, eller är det bara meningslöst arbete att flytta bilderna till webalbumet?
Kul med lite bilder från andras pannrum. Men man kan ju fundera på om man är "riktigt" klok när man tycker det är kul att studera andras pannrum :roll: :roll: :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PR
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 19:58

Inlägg av PR »

Roli skrev: Kul med lite bilder från andras pannrum. Men man kan ju fundera på om man är "riktigt" klok när man tycker det är kul att studera andras pannrum :roll: :roll: :roll:
Instämmer helt! Passar på att göra lite reklam för programmet Picasa som apersson850 mfl använder. Gratis och enkel uppladdning till webben. http://picasa.google.com Kommer straxt lite bilder från mig oxå bara min digitalkamera hittar hem igen :shock:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

PR skrev:Instämmer helt! Passar på att göra lite reklam för programmet Picasa som apersson850 mfl använder. Gratis och enkel uppladdning till webben. http://picasa.google.com Kommer straxt lite bilder från mig oxå bara min digitalkamera hittar hem igen :shock:
Tyvärr var det inget för mig, eftersom jag sitter med en "gammal häck" som har Windows ME och med det operativsystemet fungerar inte Picasa.... :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Windows Mycket Elände har jag också haft, men inte nu längre. Den maskinen är uppgraderad till XP.

Roli, en låda är lätt att skaffa. Gå ner i källaren och tryck lite pengar i pressen, sen kan du köpa en hos närmsta elektriker.

Det är också så, med det där röret under Laddomaten, att det går in bakom pannan, eftersom returingången sitter på andra sidan. Atmos pannor sotar man bakifrån, vilket ju innebär att det är där det röret går som jag är och krafsar då och då. Ett bart kopparrör är lätt att hålla rent.
Det finns heller ingen anledning, knappt någon möjlighet, att promenera där det röret sitter.

Picasa ger 250 MB som man kan ha att lägga bilder på, utan kostnad. Sen får man betala, om man vill ha mer.
Största felet med Picasa är att det går inte att göra om en bild till en annan upplösning. Det kan däremot Irfanview, som också är gratis, och Photoshop, som inte alls är gratis och dessutom tar tre mansåldrar att lära sig ordentligt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
P.R
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 13:20
Ort: Västmanland

Inlägg av P.R »

apersson850 skrev: Picasa ger 250 MB som man kan ha att lägga bilder på, utan kostnad. Sen får man betala, om man vill ha mer.
Största felet med Picasa är att det går inte att göra om en bild till en annan upplösning. Det kan däremot Irfanview, som också är gratis, och Photoshop, som inte alls är gratis och dessutom tar tre mansåldrar att lära sig ordentligt.
Kan inte annat än hålla med dig om Photoshop! Irfanview är både enkelt och smidigt för simplare uppgifter =) MEN man kan faktiskt i Picasa ändra upplösningen, dock bara 3 olika upplösningar. Minsta är 1024*768 och räcker mer än väl för publicering på webben imo.
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

apersson850 skrev:Jag har nu lagt upp några bilder till i mitt album.
Finns fortfarande här.

Ekoved, hade du använt Picasas webalbum tidigare, så det var en ren slump, eller blev du inspirerad av mig?
Jag blev inspirerad och slängde upp ett album jag oxå :)

www.picasaweb.google.se/725hansson
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

P.R skrev:
apersson850 skrev: Picasa ger 250 MB som man kan ha att lägga bilder på, utan kostnad. Sen får man betala, om man vill ha mer.
Största felet med Picasa är att det går inte att göra om en bild till en annan upplösning. Det kan däremot Irfanview, som också är gratis, och Photoshop, som inte alls är gratis och dessutom tar tre mansåldrar att lära sig ordentligt.
Kan inte annat än hålla med dig om Photoshop! Irfanview är både enkelt och smidigt för simplare uppgifter =) MEN man kan faktiskt i Picasa ändra upplösningen, dock bara 3 olika upplösningar. Minsta är 1024*768 och räcker mer än väl för publicering på webben imo.
Om man inte har råd med Photoshop och tycker att Irfanview begränsar så kan jag rekomendera http://www.gimp.org/. Gimp har inte lika mycket avancerade funktioner som photoshop men det räcker kan jag lova.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Skriv svar