Vad tror ni om min anläggning???

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Chribba 25 skrev:Vad tror du Andrè om att bygga om en Oral till 95C. Är det svårt eller??
Nä det är inte svårt, Du kopplar in en potentiometer parallellt över temperaturgivarens kablar (Elfa 64-744-07) då lurar du pannan så att den tror tempen är lägre än vad den igentligen är..
Det är bara att ställa in så den tror att tempen är t.ex 65° då den igentligen är 80° så går den till 95° innan fläkten bryter/stoppar (pannan tror 80°)
Varför inte göra en rätt koppling av pannan redan från början,så att den får rätt kylning.Då slipper man koppla in en massa annan trams för att få det att fungera.
Då kan man lika gärna koppla bort fläkt givaren,och lära sig att stoppa i lagom med ved i stället innan pannan kokar??

Ved Profilen
Chribba 25
Gallringsobjekt

Inlägg av Chribba 25 »

Har även en fråga!!!

Tänkte dra stammarna i en slinga till sista radiatorn CU 28mm med utstick 15mm till radiatorerna.
allt kommer att dras i torpargrund!!! Funderade på plusprisol med tillägsisolering!!
Ny köpt villa 1 1/2 plan 300km/2

Till tänkt uppvärmning ved CtC v35 Ack 3000L
Laddomat21!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:Varför tror ni dom har begränsat pannan till fjuttiga 80 grader? Tål inte godset mer eller?
Och var har ni fått den infon ifrån? (alltså att pannan är begränsad)
Dom har begränsat pannan till 80° för att det är en gengaspanna (även om jag tycker den ser ut som alla andra pannor) o ska kunna brinna effektivt över ett stort effektspann.. Men då alla i sverige (på forumen) anser att en panna alltid ska brinna på max effekt o slippa ha förstora tankar så dom klarar att ladda bara till 80° mot normala 90-95° lurar man pannan istället..

Den pannan (orlan 25 kW) jag kollade på körde ägaren mot acktank på 1000 l o då det va som kallast laddade han tanken till 80° sen laddade han pannan full igen på kvällen, Morgonen efter laddade han pannan full igen på glöden som va kvar.. Tanken va bara som en reserv o på detta sätt gjorde han bara då det va kallt ute o pannan såg ren o fin ut inte massa tjära o skit i den.... Det står att t.ex orlan 25 ger 5-31 kW så när huset behöver mer än 5 kW så kan man elda på det sättet fast det får man inte säga i sverige, Men funkade utmärkt hos han jag kollade iaf..

Det är tydligen samma fabrik som gör pannkropparna till ctc o orlan, Finns även endel som anser att pannor som är tunga ska va bättre än lättare o orlan tillhör då den tyngre skaran, T.ex Orlan 40 kW väger 580 kg o har 185 liters eldstad o ger 8-41 kW men halva priset mot t.ex solo innova 50 kW .. Är den dubbelt så bra tro??? :roll:

http://www.polimex.se/default.asp?sub=13
http://www.polimex.se/_filer/Tekniska_data.doc
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:
Var syftet att sälja en orlan panna eller att hjälpa Chribba 25?
Att hjälpa Chribba 25 men om pannan inte ska kosta så mycket finns bara ett alternativ, Sen så är det inte svårt att trimma pannan så den går köra mot 90° heller.. Fattar inte varför du Andreas är så mot orlan, Har du sett nån sån panna???
Du kan väl lägga upp en instruktion där du visar hur man gör!
Lägg upp den på pellets Faq vetja.
Gärna med lite bilder

Att bygga om överhettnings skydd är ju helt koko! Om nu pannan är så super bra kan dom väl bygga den för 90 grader från början.

Likaså verkningsgraden.På hemsidan står det 85% i en konstig Dat fil får man se 1 sida av 15 och där står det 79% i ett fält och 91% i ett annat?
Vad gäller?

O ja jag har sett pannan!!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:
André skrev:
Andreas Hansson skrev:
Var syftet att sälja en orlan panna eller att hjälpa Chribba 25?
Att hjälpa Chribba 25 men om pannan inte ska kosta så mycket finns bara ett alternativ, Sen så är det inte svårt att trimma pannan så den går köra mot 90° heller.. Fattar inte varför du Andreas är så mot orlan, Har du sett nån sån panna???
Du kan väl lägga upp en instruktion där du visar hur man gör!
Lägg upp den på pellets Faq vetja.
Gärna med lite bilder

Att bygga om överhettnings skydd är ju helt koko! Om nu pannan är så super bra kan dom väl bygga den för 90 grader från början.

Likaså verkningsgraden.På hemsidan står det 85% i en konstig Dat fil får man se 1 sida av 15 och där står det 79% i ett fält och 91% i ett annat?
Vad gäller?

O ja jag har sett pannan!!
Men herregud det är en 2 ledad kabel från termostaten hur svårt är det att koppla in en pott där??? (typ som att tända i din panna)

Vadå koko??

Din panna har ju överhetningsskyddet som bryter vid dryga 90° o jag beskrev tidigare varför den bryter vid 80°, Det är för att i andra länder så har man en mindre tank o laddar pannan full o brinner med en lägre effekt.. Skulle man köra upp pannan/tanken till över 90° o den ska börja modulera effekten då finns det risk att den hinner gå i kok.. Varför det inte är fabriksmonterat så man kan ändra själv är väl för att dom inte tycker det är lönt för endast svenska marknaden inte vet jag men en teori iaf..

Men det kanske måst vara en dubbelt så dyr panna för att det ska funka bra enligt dej?????? :?

T.ex så rekomenderar inte jag folk nu att köpa en thermia biomatic då dom kan köpa en ctc ecoflex mycket billigare..

Verkningsgraden på 79% du nämner är om pannan får brinna mot styrningen (låg effekt) o 91% då den brinner med max effekt (vilket sätt pannor testas i sverige)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

jag drar iväg ett mail till eko-vimar som tillverkar pannan och frågar dessa frågor helt enkelt. Hör av mig när jag fått svar.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag är fortfarande övertygad om att det är enbart av det faktum att nere på den s.k. kontinenten är de mer trångbodda än vi är som gör att de alls kommer på tanken att göra en panna som körs utan tanken (!).

Har man ingen plats att ställa tankarna på, då får man göra ett pannskrälle som går att elda på gammaldags vis i. Här i Sverige bor vi inte ovanpå varandra på samma sätt, så i våra hus finns det betydligt oftare plats till några kubikmeter vatten. Då kan man göra en vettig panna, som alltid går på optimal effekt när man eldar. Annars är den släckt.

Klart att en tung panna är bättre när man ska dumelda. Det är ju helt nödvändigt, annars kokar den i tid och otid. Med vettig tankvolym vill man ha en lätt panna. Det är inte pannan man ska lagra energi i, det är i tanken.

Orlanpannan är en tjusig teknisk lösning på en felaktig tanke.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Igentligen kan man väl säga att det är lika illa att elda ved i ett högtemp system då det blir samma sak...

Vill man inte ändra/lura termostaten så går det ju lösa med ändå större tankar så pannan får brinna för fullt hela tiden..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ursäkta att det tog lite tid. Svaren är väl inte uttömmande direkt men jag klistrar in dom ändå.
Hello,
Sorry I have a problem with my computer so I'm writting from my fiend's
computer.You must tell me why you want to have 90 degrees??? 80 degrees
is the max temperature which you can put on the regulator.In our opinion
it's the best way .
Best regards
Katarzyna Oleksyk

Och

Hello,

If you want 90 degrees you must know that our boiler could overheated.Please think about that.

Best regards.

Katarzyna Oleksyk

Antar att man får prova sig fram, ska be Katarzyna att förklara varför dom tycker 80 grader är bättre. får jag ett vettigt svar lägger jag ut det här.
Mvh Wodda
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Chribba 25
Gallringsobjekt

Inlägg av Chribba 25 »

Jag tror på Andrè.

de fattar nog inte hur man bygger ett acksystem i sverige!!
Ny köpt villa 1 1/2 plan 300km/2

Till tänkt uppvärmning ved CtC v35 Ack 3000L
Laddomat21!
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens..
tänkte inte lägga mig i eran debatt tänkte ställa en fråga istället..

BG skrev
"Varje 1000 l vatten kräver ca 60kwh för att värmas 50 grader
så 3000 l tank som värms från 45 - 95 grader innehåller ca 180kwh användbar energi och det skulle då klara en förbrukning från huset på 7,5 kwh i snitt ett helt dygn "

Hur räknar man ut vad huset kräver (om man inte sitter på ack-tankar) tycker att 3000l tank borde räcka bra mycket längre än ett dygn..
men 7,5kwh kanske var för ett gigant hus??

Ville bara tillägga att orlan-pannan verkade käck verkar vara gedigen om man går på vikten samt att jag är lite svag för saker som inte kostar multum..
tyvärr kanske man får bita i sura äpplet den dan man ska besluta sig för ny panna =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Lite slarv med enheterna. Det han menade var att man klarar en medeleffekt på 7,5 kW under ett dygn. Då blir det ju 7,5 kWh varje timme, eller 180 kWh på ett helt dygn.

Mitt hus, som är byggt 1943 och isolerat med trätex och tapeter, med drygt 100 m² per plan, 2½ plan plus källare, med några rum med lite värme i på vinden, gluffar som mest i sig 200 kWh på ett dygn, men det är när det kryper ner under -20°C. Det gör det sällan på mina breddgrader, tacksamt nog.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Här kommer sista svaret från eko vimar. Min fråga var varför dom föredrar temperaturen 80 grader.

Hello Stefan,
The temperature 80 degrees is preferable because our boiler at first
good working second doesn't overheated,third is made of construction
which is correct when the tem. has max 80.
Best regards

Katarzyna
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

apersson850 skrev: Klart att en tung panna är bättre när man ska dumelda. Det är ju helt nödvändigt, annars kokar den i tid och otid. Med vettig tankvolym vill man ha en lätt panna. Det är inte pannan man ska lagra energi i, det är i tanken.

Om vi i stället för Orlan sätter in namnet Innova i stället.
Står du då fortfarande för uttalandet om "lätt panna".
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

apersson850 skrev:
Vilken tanke är det som är felaktig .
Skriv svar