Brand i dammsugare+grovis :shock:

TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Brand i dammsugare+grovis :shock:

Inlägg av TJ »

Tyckte att jag väntat länge idag innan jag började sota pannan...

Men det gick inte så bra,. Efter ett tag så började det spruta gnistor ur dammsugaren.

Jag har bränt hål på patronfiltret i Foma grovavskiljaren samt skapat en brand i dammsugarpåsen. Lite plast började smälta där påsen satt, och ett plant filter närmast fläkten hade också smält hål på.

Ska nog vänta lite längre nästa gång :oops:
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Du är inte den förste kan du trösta dig med.
Det finns ett antal här på forumet som erkänt.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag väntar ca 20 min och då finns det inget som glöder i pannan längre och har inte haft några problem heller.
I pannan finns endast aska och inte tillstymmelse till oförbända pellets.
deleted
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Exakt samma som Danne här också, ca 20 min .
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Lagesson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 21:17
Ort: Smålandsstenar

Inlägg av Lagesson »

vatsug skrev:Exakt samma som Danne här också, ca 20 min .
Mvh Vatsug

Jag brukar vänta en timme för då är man på den säkra sidan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Framför allt vänta lite längre innan man suger ur koppen.. :wink:

Jag gjorde den missen i veckan.. :oops:

Men för egen del berode det delvis på att grovisen va nästan full o den lilla glöd som följde med låg direkt mot filtret som tog eld vilket även påsen i dammsugaren gjorde..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Jag brukar sota och aska ur när tempen har gått ner så mycket så att brännaren snart ska till att starta. Då har den stått stilla en bra stund och ingenting är hett.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag tömmer grovisen efter varje sotning så man får bra drag i den.
deleted
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Jag har gjort precis samma sak. Så länge inte kåken brinner ner så får det vara lärpengar... :twisted:
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Okej, jag erkanner jag med...
Sitter just nu i Shanghai och lasar pa pellets.info....det ni!

Eldade upp min Grovis forra veckan innan jag stack till Kina ocksa.
Hade fullt med aska i dammsugaren, och hade lite brattom att sota ur panna. Efter ett tag luktade det riktigt illa i kallaren och undrade vart det kom ifran. Slet ur dammsugarslangen fran Grovisen och gissa hur mycket rok som vallde ur. Tjock gra rok som luktade riktigt illa.

Fick panik och ropade pa sambon att slanga ner nycklarna sa att kallardorren kunde oppnas. Ut fort som attans och tomde skiten i komposten. Da upptackte jag att pasen hade brunnit upp, samt de plasthallare som gor att pasen centreras inuti Grovisen...

Stack ner till jarnhandlaren och kopte ny pase....149:- spann, fan va dyrt.
Satt sedan och laste reklamen som hade kommit i postladan och sa att Maxi salde nya grovdammsugare for 199:- :oops:

Sa nog var det en dyr laxa att elda upp glodande pellets, men nagongang skall det ju ga illa. Har sugit upp glodande pellets i snart 2ar.... :roll:

Skall jag importera lite pellets fran Kinaland nar jag anda ar har????
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Kalixtus
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 19:38
Ort: Ringarum

Inlägg av Kalixtus »

Jag tycker det är ganska onödigt att vara så noga vid uttagning av aska att man behöver dammsuga utrymmet i pannan. Jag gjorde så i början och upptäckte att filtret i grovavskiljaren satte igen sig ganska fort. Jo det är ju bara att göra rent, men det är mycket smidigare att borsta ner sotet i askutrymmet och sedan ösa ut det med en liten plåt skyffel, och då gör jag som sotarna brukar göra, sätter grovavskiljarslangen över hinken för att ta upp det som dammar upp. Jag menar att om det bara är rent på väggar och tak i askutrymmet så har det ingen betydelse om det ligger lite aska kvar på botten, det blir strax mera.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har inte dammsugit en enda gång! Jag skrapar innerytorna, skyfflar ut aska med min därtill tillverkade skyffel, rensar rökrör osv, that's it!

Askan låter jag stå i den galvade plåthinken i ett dygn varefter jag häller den i den gamla pelletssäck som jag har i min askhink med mycket tätslutande lock (spännring, packning osv).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jepperdy
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan, 2007 00:12
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Jepperdy »

På tal om all aska....

Var brukar ni göra av askan som blir? Jag sprider ut den i trädgården, för jag hörde någon gång att det skall vara ett väldigt bra gödslingsmedel!
Hörde även (av samme man) att de så kallade mördarsniglarna skall sky askan som pesten. :twisted:

Man får ju sprida rätt tunt så att inte barn och husdjur drar med skiten in igen... :evil:
Thermia BeQuem 15 -02
Focus Pe 20 -04

50-tals hus, 60m2 byggyta, 1,5 plan+källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det är bra gödningsmedel o även bra mot mossa då askan består av 20-30% kalk..

Jag kastar ut det på snön på våren (dottern ä rädd för att bli smutsig så det går fint) för att snabba på snösmältningen, Snön är borta inom en vecka/3-4 veckor snabbare än hos grannarna men en kompis kastar ut det då det verkar komma ordentligt med regn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Icecap skrev:Jag har inte dammsugit en enda gång! Jag skrapar innerytorna, skyfflar ut aska med min därtill tillverkade skyffel, rensar rökrör osv, that's it!

Askan låter jag stå i den galvade plåthinken i ett dygn varefter jag häller den i den gamla pelletssäck som jag har i min askhink med mycket tätslutande lock (spännring, packning osv).
Förutom säcken... så gör jag likadant, men har ett par stycken täta plåthinkar som jag fyller, 2 hinkar är nämligen exakt så mycket som är lagom att sprida på min gräsmatta :D

Lär behövs något som motar mossan efter denna vintern.... mossan har ju fortsatt växa kraftigt ända in i december :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar