Vad är de för rör till och från min panna? (bild)

Bore
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 12:43
Ort: Borlänge

Ang montering av cirkpump

Inlägg av Bore »

Ibland sätter man pumpen på retur ledningen för att minska ljudet som kan uppstå i elementen och rören,Pannan funkar då som en ljuddämpare.
Panna:Baxi bonus 30
Brännare:Iwabo villa xl
Hus:1½ plan 175m2 +25m2
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Hyttmyra skrev:
Grimreaper skrev:Min circ pump sitter på returen...förmodligen för att det blir mindre värmepåverkan = längre livslängd på själva pumpen.
tänkte på de... hur gör ni i sommar? stänger ni av cirk pumpen och kör bara varmvatten eller låter ni den köra på som vanligt?
Jag stängde av den förra vintern(vår första i huset) stänger nog av den denna med, motionskör den lite då och då när jag kommer ihåg..

Hört att den helst ska vara igång 24/7 men tycker detta borde slita en del onödigt... ifall den sätter sig fast borde den gå att få loss samt om man motionskör den ska det nog gå bra.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hyttmyra skrev:tänkte på de... hur gör ni i sommar? stänger ni av cirk pumpen och kör bara varmvatten eller låter ni den köra på som vanligt?
Stänger alltid av min cirkulationspump när värmesäsongen upphör.

Finns ingen anledningen att låta den gå dygnet runt och dra 140 W (läge 1), när den inte behövs.

Under sommaren "motionerar" jag pumpen 1-3 ggr (om jag kommer ihåg det....)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nino
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 12 aug, 2006 13:32

Inlägg av nino »

Hej
Jag fick det förklarat för mig av en röris det här med circpump på ill / utgående/ retur

Förr satt man alltid circpumpen på returen för att det kunde "bubbla över" i de gamla öppna expansionskärlen om den satt på utgående

Sitter den på returen så suger den ju runt vatten istället för att trycka runt det.

Spelar nog ingen roll nu om man har de nya expansionskärlen som är slutna

Jag vet inte om det här stämmer till 100% men så fick jag det förklarat för mig


Mvh
Nicklas
1hus med IVT jordvärme 140m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

jag låter pumpen gå hela sommaren och stänger bara shunten.. för att va på säkra sidan så den inte sätter sig!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Nyare pannor kan hantera c-pumpen mer intelligent. Min panna motionskör pumpen på sommaren så att den inte rostar ihop. Samma funktion skulle man kunna få med en timer på ledningen till c-pumpen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Termometern bör sitta på rör #1 eller rör #3 beroende på om pumpen sitter på returen eller stigaren om jag tolkar bilden rätt.
Känn efter med handen vilket av rören som känns varmast ( 1 eller 3) sätt termometern på det rör som känns varmast ( stigaren )
Lättast att känna skillnaden när det är kallt ute.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

drar ju typ 10kr om ens det på hela sommaren.. och vad får man för en 10:a idag?=)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

spliffan skrev:drar ju typ 10kr om ens det på hela sommaren.. och vad får man för en 10:a idag?=)
???
Hur har du räknat ut den summan?
Kan du visa hur du tänker??
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

spliffan skrev:drar ju typ 10kr om ens det på hela sommaren.. och vad får man för en 10:a idag?=)
Håller med och om det nu drar 50 kronor så är det inget att snacka om
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

notti skrev:
spliffan skrev:drar ju typ 10kr om ens det på hela sommaren.. och vad får man för en 10:a idag?=)
Håller med och om det nu drar 50 kronor så är det inget att snacka om
???
Hur räknade du för att komma till 50 kr ????
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag "tjänar" minst 400:- på att ha min pump avstängd maj-augusti oftast blir det lite till som den är avstängd.

Summan fås på detta sätt: 0,140kW * 24h * ca. 30 dygn * 4 månader * ca. 1 kr/kWh = 403,2 kr

Kostnaden för elen, dvs kWh-priset hittar man på elräkningen. Glöm inte att ta med vad nätägaren skall ha för att "överföra" elen också. Denna summa som jag har satt till 1 kr/kWh är högst personlig. Min egna ligger strax under 1 kr/kWh.

Nu är det ju inte bara elkostnaden som man tjänar. För egen del så försvinner en hel del stomljud också, som uppkommer när cirkulationspumpen pumpar mot stängda golvvärmeventiler.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag märkte även att min shunt inte stänger helt fastän den var i bott, detta hade en betydelse för VV och tiden mellan starter av brännaren, detta kostar också och jag minskade "VV pelletsförbruket" med ca: 30% då jag stängde av pumpen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

MP skrev:
notti skrev:
spliffan skrev:drar ju typ 10kr om ens det på hela sommaren.. och vad får man för en 10:a idag?=)
Håller med och om det nu drar 50 kronor så är det inget att snacka om
???
Hur räknade du för att komma till 50 kr ????
Nej jag räknade inte ..jag tog 50kr som ex bara
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om vi ska återgå till pumpar och rör, i de allra flesta fall så sätter man väl pumparna så att dom får trycka mot belastningen i stället för att dra genom den?

Blir väl risk för kavitering och därtill hörande missljud/lagerskador om den får allt för svårt att pumpa....?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar