Elfumlare.

Joachim A
Energiprofet!

Elfumlare.

Inlägg av Joachim A »

Ska man skratta eller gråta jag vet inte öppnade en eldosa hemma i garaget idag för att titta om det skulle kunna gå att koppla in ett trefas utag detta var vad jag fick se.

Bild

Klippt livsfarligt :shock:
Thermia Biomatic 20+
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag tycker det ser ut som om jorden är hopkopplad med nollan via en jumperkabel. Eller är det bara som det ser ut på bilden?
Hade jag varit dig hade jag (om du inte kan själv dvs) tagit dit elektriker och fixat till det...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Jo ska ta hit en elektriker och besiktiga hela elsystemet kan ju finnas fler sånna här grejor.
Thermia Biomatic 20+
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Ja en elektriker.

Men vad är det som är klippt?
Och vilken kabel/rör är det som matar fram elen?

Det ser ut som om de gjort en fuling och byglat ihop nolan och jorden p.g.a att det är framdraget trefas med jord, men ingen nolla. Det är bara tillåtet att göra i centraler, och på "rätt" sätt. Inte nödvändigtvis livsfarligt, men man ska inte göra så.

Har de sedan dessutom klippt bort en jordledare?
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

En sak är säker, du kan inte ha någon jordfelsbrytare i ditt hus.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Erik skrev: vilken kabel/rör är det som matar fram elen?

Det ser ut som om de gjort en fuling och byglat ihop nolan och jorden p.g.a att det är framdraget trefas med jord, men ingen nolla. Det är bara tillåtet att göra i centraler, och på "rätt" sätt. Inte nödvändigtvis livsfarligt, men man ska inte göra så.

Har de sedan dessutom klippt bort en jordledare?
Matarledningen är den som kommer i plåtröret. (tre vita och en röd)

varför drar man fram tre faser och jord men ingen nolla?

ingen jordledare är klippt.
Thermia Biomatic 20+
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Man kör ofta trefas utrustning utan nolla.
Då kör man 380 volt mellan faserna och har skyddsjord till detta.
Nolla behövs inte.

Men om man ändå drar fram ström så är det ju lika bra att dra fram femledad.

Förmodligen har de gjort fulingen för att den nya utrustningen går på tre faser och nolla eller också delas det ut till något som är enfas och måste ha nolla.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Med symetriska trefaslaster behöver man ingen nolla.

I gammal utrustning var manöverreläerna ofta 380 V, det får de inte vara i nyare utrustning vad jag vet, så då behöver manövern en nolla för att kunna fungera på 240 V.
Sedan så blir det ovanligare och ovanligare med små trefas motorer, så trefas pumpmotorer till små oljebrännare finns inte längre. Så den här fulingen finns nog i många pannrum. :wink:
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det där är nog inte så ovanligt som många tror, förr gjorde man mycket på det där sättet (alltså tre faser och röd skyddsjord) om man skulle koppla in en motor eller nåt annat.... kabel var ju dyrt och skulle man inte ha ett 220-uttag där så drogs det ingen nolla :-(

Riktigt fint är det där man har lyseknappar... röd är inte bara jord, det är även tändledning!!! Solklart läge för total förvirring

Den som gjort överkopplingen till "modern" standard borde däremot få smisk! Beroende på hur långt är till centralen så finns det ett par olika vägar....
- riv ur vit/röd och dra i nytt med 5 ledare
- sätt upp en ny undercentral och dela ut jorden på rätt sätt (via jordfelsbrytare) till jord / nolla, du kanske behöver fler uttag i närheten? Kan vara bra att ha egna säkringar för dom...
- skruva tillbaks locket och gilla läget, har det suttit där i...7(?) år så är det ok (hittar inte igen den regeln men det finns nåt om x antal år på hempulad el)
- ta dit en elektriker och låt honom riva ur / fixa till som du vill ha det... klart dyraste men kanske även bästa lösningen, framförallt om du samtidigt tänker efter var du vill ha el och gör alla ändringar på en gång

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Hittat hittils i min kåk på ett halvår:

* Ingen jord dragen till armaturen (plåt) i badrummet.
* Ingen jord till diskmaskin. Den fanns i kabeln (vanlig lampkabel f.ö.) men var inte ansluten i dosan.
* Säkringshållare i gruppcentralen sprucken och lagad med eltejp! Den bara tippade fram då jag lyfte på locket- Otroligt nog hade kontaktering mellan säkring och botten vart bra ändå.
* Inkommande kabel med märkning 1-2-3 för respektive fas är kopplad 1-3-2. Dock fungerar trefaspumpen i brunnen som den skall, så fasföljden måste de ändå lyckats få rätt. Bäst att inte röra..
Och dessutom är de ursprungliga jordkablarna vita och nolledarna röda. Ínte direkt vad jag väntade mig, men så är det faktiskt kopplat.

Håhåjaja...
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Gamla färgmärkningar ska du inte lita på.
I början var röd grymt vanlig till allt möjligt.
Hos mig sitter den som tändtråd, nolla , jord , fas och allt i en väldig inkonsekvens.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

aaaaa vad skådar mitt norra öga om inte en liten " skandalnolla" *S*
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Det är inte så konstigt att det ser ut som det gör i många äldre hus. Innan den gröngula dök upp som skyddsledare var det röd som skulle användas. Den var dock inte exklusivt skyddsledare som den gröngula utan fick även användas till annat enligt äldre säkerhetsföreskrifter.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Nuförtiden är rött absolut förbjudet att använda i starkströmsinstallationer.

Rött är reserverat fär larm och brandvarnarsystem om jag minns rätt.

Jag har sett en del "skojiga" kopplingar i mitt hus också.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Massa tok dragningar i mitt hus oxå. Fick dra om hela övervåningen.
När vi flyttade in var det dragit stark ström i högtalar kabel :?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar