Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Skriv svar
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Roli, jag behöver inte köpa ett jetflygplan bara för att jag skulle få ett sammanbrott om jag inte förstod hur motor och flygförmåga fungerar. Att man sedan måste begrännsa sig lite är en annan sak, flygförmågan är t.ex. enormt komplicerad (glöm Bernolli, han är out of date sedan 70 år).
Förståelse har ett egenvärde. :wink:
Så jag hoppas Rol-bi får ordning på sitt patent, och att han då återkommer med en lite utförligare förklaring.

Nu har jag kollat skruven.
Inga stora mängder spån, men ganska hårt packat vid nedre axeltappen.
Kunde se att spånen skiktat sig i silon, så att man kan få ett plötsligt spånras.
Verkar svårt att dränera botten på skruven, för där satt en stålplatta, men har borrat hål i bottenlocket på "hållaren". Det borde läcka ut runt om, då skruven är mindre än hållaren.
Det borde gå att köra ett år, ca 9 pallar, utan driftstörning. Med nuvarande pellets kvalitet.

Hade den här skruven funnits på marknaden när jag köpte mitt system så hade jag nog satsat på den, som framtidssäkring.
Nu skulle jag mest ha nytta av den för att snygga till planlösningen i pannrummet, och det är lite mycket pengar för ngt som inte är nödvändigt. Skulle det däremot visa sig att man får driftstörningar hamnar saken i ett annat läge.
Med tanke på prisutvecklingen på pellets är ju inte investerings viljan på topp. Det är framför allt vid bulkförråd som lösningen skulle bli perfekt, det blir då dessutom rätt jobbigt att passera skruven.
Som det ser ut idag blir oljetanken kvar. Jag har faktiskt funderat på L/V VP och oljebrännare.

Pumpen ger en möjlighet till snyggare lösningar i pannrummet, men det kräver vissa saker.

* Att man kan passara under det horrisontella röret utan att huka, samtidigt som takhöjden i pannrummet är ca 2,4 m.

* Att det finns korta skruvar till ett rimligt pris. En vanlig lösning blir nog att silon står i ett hörn eller på andra sidan en "passage" (som hos mig, men den måste inte användas). Då måste man antingen kunna lösa det med ett lutande rör eller en billig skruv.

Får se om jag lyckats ändra på inställningarna. :?
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag och Rol-bi har nu utväxlat PM och jag har fått lite mer förklarat.
Den fungerar ungefär som jag trott, och jag har full förståelse för att han inte vill gå ut med detaljer.
Om den fungerar rent praktiskt är en fråga om test, både korttids och långtids.

Så vitt jag kan bedömma kan den fungera, men det är av avgörande betydelse hur olika faktorer inverkar.

Hade jag ett bulkföråd med matningsproblem, så skulle jag nog testat pumpen.

P.S.
Nu börjar det likna marknadsförengen av SB, men jag hoppas att våran trovärdighet är lite högre. :D :wink:
Motdragslucka 20 Pa.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Erik skrev: Om den fungerar rent praktiskt är en fråga om test, både korttids och långtids.
Bilderna viser dom tre förste matningsystem med vertikal skruv, alle tre installerad i oktober 2005. Dom snurrar och går lätt och bra - inga deler är bytt ut. Den siste bilden är mitt eget pannrum och här står förrådet utanför med horisontell skruv monterat i toppen av vertikal skruv.

http://www.fileden.com/files/2006/11/2/342445/B1.jpg
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... _lavkB.jpg
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/342445/A2.jpg

Man ser et stort hål i betongväggen bakom tjejen som var för min gamla lutande skruv. Det är lite lättare at komma åt panna och brännare med en horisontell skruv högt upp och det är lättare att gå genom väggen med en sådan skruv.

Skruvorna klarer av spån mycket bra men om inte förrådet tömmas mellan någre fyllninger, kan det bli uppbyggning av spån i botten av förrådet, nogot som kan ge valvning i utloppet på förrådet.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Har gjort några mätningar med rökgasinstrumentet på mina brännare matade med vertikalskruv.

Förbränningen ligger verkligen stabilt på dessa värden i långa perioder.
Man får dock se genom fingrarna på att luftöverskottet kan ändras då och då när eldhärden rör på sig. Helt naturligt, går ej att undvika.
Observera också att PX21:an ligger även den i långa perioder med en CO2 på upp till 14-15% utan att CO ligger nämdvärt högt. Ca 100-190ppm. Kanonbra förbränning med båda brännarna.

http://www.beautytowncruisers.se/analys/analys_px21.pdf
http://www.beautytowncruisers.se/analys ... MA2000.pdf
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Ser av 3 mätresultat av Ulmabränner att CO ligger mellan 14-27 ppm.
Skall inte detta ligge mellan 100-300ppm?

Ser du nogon skilnad i förbränningsvärden på KMP brännaren med vertikal matning i stället för lutande matningskruv? Blir värden jämnare? Om det är jämnare, betyder detta något för nedsotning, underhåll och verkningsgrad? Eller är detta att bortse i från?

Hälsningar Rolf i Matene AS (producent av matning med vertikal skruv)
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej Rol-bi!

Nej, man har som målsättning för att en CO skall ligga från ca 100-300ppm. Över 300ppm så får du givetvis större risk för nedsotning i pannan, kan du ligga på lägre värden än 100ppm så är ju detta väldigt bra. Det medför ju då också mindre med sot, en optimalare förbränning helt enkelt. Att du kan hålla en högre CO2 i längre perioder utan en försämrad CO- halt gör ju också att du har en stabilare och högre verkningsgrad.

Om man skall jämföra standardskruvarna så har du klart en försämring då dessa matar ojämnare, då dom är mer känsliga för spån mm. En ojämn matning gör ju då också ett sämre resultat på förbränningen. En skiftande verkningsgrad leder då till en högre bränsleförbrukning. Om skruven matar bränslet ojämt i förbränningen så får du fallande värden om skruven matar tomt med pellets mellan varven. När bränslet tynar så leder detta till ett ökat luftöverskott, sedan tar det sin lilla tid igen för att stabilisera förbränningen, och detta leder då till en verkningsgrad som går upp och ner.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Karla1, borde du inte, för trovärdighetens skull, förklara lite varför du testar olika brännare och skruvar?

Du marknadsför under marknadsföring&erbjudanden ULMA brännaren, samtidigt som du i din profil anger "Brännare/KMP PX21/ULMA2000".
Och du har tillgång till "modern" rökgasanalys.
Är det samma brännare?

Det hela ger mig ett lite underligt intryck. :?

Rol-bi, vore det inte läge att lägga in din skruv/pump under rubriken marknadsföring?

För er som vill testa pumpen, så kan jag säga att den provning jag vill ha gjort är:

* Fungerar den alls.

* Hur fungerar det vid längre driftsavbrott. T.ex. 2 månader sol, och sedan en vecka regn. Startar pumpen problemfritt då brännaren startar för att ladda accen?

* Långtidstestning. Det vanliga med livslängd och driftsäkerhet, men även hur det fungerar vid varierande spånmängder.

Den första punkten löser ju sig med att Rol-bi erbjuder er 1 mån. betalningsfrist.

Tvåan är en specialare. Det får ni ta med Rol-bi.

Trean, ja det är väl testning hos "prov" kunder som gäller, laboratorietester är inte så realistiska. Men det som redan finns på marknaden fungerar ju inte heller. :(
Motdragslucka 20 Pa.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej Erik,
Mina och Karla1 sina inlägg anser jag inte som et marknadserbjudande. Detta är en verklig uppfinning och nyhet som på detta forum beskrivas till er som "proffkundar" och som är interesserad av ny teknologi inom pelletsbranchen. För mej som utvecklare, är dina, Karla1 och andras synpunkter viktiga före produkten skall i serieproduktion och ordentlig ut på marknaden. Dina kommentarer, Erik, är också viktiga för mej fördi jag kommer att möta sådane kommentarer från konkurrenter. Och då måste jag kunde svara.

Jag skall snart i möten med en profilerad pelletsexpert i Sverige. Han har uttalad att om denna teknologi fungerar, ja då är detta en "sensation". Jag VET att teknologien fungerar - efter mer än fem års arbete och mycket testing. På bara spån, aske, varierande spånmängder, pellets, fuktig pellets, havre etc. Och det går vertikalt!!

Tack för dina kommentarer, Erik. Och tack till er andra för era kommentarer, både här och i andra tråder :D.

Hälsningar från Matene AS i Norge / Rolf
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Erik skrev:Karla1, borde du inte, för trovärdighetens skull, förklara lite varför du testar olika brännare och skruvar?

Du marknadsför under marknadsföring&erbjudanden ULMA brännaren, samtidigt som du i din profil anger "Brännare/KMP PX21/ULMA2000".
Och du har tillgång till "modern" rökgasanalys.
Är det samma brännare?
Hej Erik!
Därför jag har två brännare för tillfället är en enkel förklaring. Jag ska placera den ena i en annan fastighet som jag förvarar min gamla jenkare i. Tids nog så kommer jag även att investera i en till vertikalskruv där.

Ett rökgasinstrument kan vilken som helst inhandla om man så vill.
Jag har köpt detta för att jag har installerat ett flertal brännare, och fler lär det väl bli när andan faller på. Jag är inte knuten till något fast fabrikat.
Men brännare som jag installerat är: KMP Px21, EcoTec, Bequem, Bio-Warm, ULMA, Viking B16 mm.

Varför jag valt denna skruv tycker jag inte jag behöver förklara för dig en gång till för då har du inte läst denna tråd ordentligt.

Sedan till det du kallar marknadsföring av ULMA brännaren, ska här ge dig en enkel förklaring till detta också.

Jag skickade ett PM till Pelle som är Moderator på detta forum och ställde frågan om inte han kunde ordna så att ULMA brännaren fick en egen plats på forumet så att man kunde diskutera denna brännare under en egen sida. Jag fick då som svar tillbaka:
hej - lägg upp den under 'Marknadsföring & erbjudanden'

Min mening med denna tråd var helt enkelt att tipsa folk som har problem med standardskruvarna att detta går att lösa. Sedan är det upp till var och en vad man vill investera i. Denna skruv har löst mycket beskymmer för mig, och kanske kommer den att lösa problem för många andra.
Den är också då väldigt bra till övermatade brännare då den doserar bränslet väldigt jämnt. Du kommer inte till den punkten med en vanlig skruv. Detta är en sak som Rol-Bi har kommit med i rätt tid, för skruvarna har det alldrig funnits någon bra lösning på. Det verkar som ingen har brytt sig i detta heller.

KMP Px21 och ULMA 2000 är helt skilda fabrikat, men man kan säga att dessa brännare är väldigt lika i konstruktionen. Nu vet du detta.

Det verkar som på dig att det är fel att propagera för något som är bra. Detta är ett forum, och på forum diskuterar man problem samt kommer med lösningar och tips till övriga medlemmar. Det finns många här på detta forum som har blivit hjälpta många gånger.

Varför är du medlem?

Hoppas mina förklaringar har givit dig dom svar du var ute efter.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det har varit en del inlägg där personer med kopplingar (eller där misstanke om koppling) till olika produkter skrivit om de samma utan att uppge sitt riktiga syfte.

Det är då, i mitt tycke, inte orimligt att fråga hur det förhåller sig.

Om någon då tar illa upp så är det inte mitt bekymmer.

Kritiskt ifrågasättande driver utvecklingen, och tvingar producenter att motivera sina produkter.
Rol-bi har mycket tydligt motiverat sin produkt och beskrivit dess egenskaper.
För full tillit krävs dock att några har testat den, och gärna då någon oberoende tillförlitlig instans.
Testet hos ÄFAB är därför mycket viktigt.

Jag har lite agerat djävulens advokat, i synnerhet efter att jag fick den bättre beskriven, eftersom jag då ansåg att det kunde fungera. Dock måste allt stämma.
Men som torde framgå av vad jag skrev ovan, så är det värt att prova pumpen med de vilkor som Rol-bi erbjuder.
Senast redigerad av Erik den ons 28 feb, 2007 23:19, redigerad totalt 1 gånger.
Motdragslucka 20 Pa.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Erik skrev:Det har varit en del inlägg från personer med kopplingar (eller där misstanke om koppling) till olika produkter skrivit om dem utan att uppge sitt riktiga syfte.

Åter igen så tycker jag att du ska läsa tråden från start.
Om du tycker sedan att det är något du tycker är oklart så kom med frågor.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Karla1 skrev:Ett rökgasinstrument kan vilken som helst inhandla om man så vill.
Jag har köpt detta för att jag har installerat ett flertal brännare, och fler lär det väl bli när andan faller på. Jag är inte knuten till något fast fabrikat.
Menar du att du köpt en mätare typ Bacharach Rökgasanalysator
PCA bara för att använda på din fritid som extra knäck ?

Minst inte exakt vad den kostar, men tror det var ca 25T kr+moms.
Nu är syrecellen slut och kostar 1800kr+moms.
Tills vi har en kund som betalar för en injustering av en oljebrännare, så kommer mätaren att vara utan syrecell, vilket är väldigt synd, då jag skulle behöva den hemma just nu.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
mstone
Ungskog

Inlägg av mstone »

Rol-bi,
har du planerat att börja sälja "pump" här i Finland?
Tror att det skulle bli en successfull product om du hittar rätt
kanal att sälja! Många har här också sammanlagt problemer med sina
överlånga skruvarna.

Ps. Marknadmaterial skulle jag vill har gärna..
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

mstone skrev:Rol-bi,
har du planerat att börja sälja "pump" här i Finland?
Tack för trävligt info från Finland.
Ja, det har jag planer om. Men jag känner inte marknaden och kanalerna än, så detta kan ta tid.
Vertikal pump är nu installerad och i drift hos en svensk, tysk, dansk och norsk kund. (Dansk och tysk kund bor i Norge).
Det skulde vara interessant att få installerad en första vertikal skruv på en mafa mini i Finland. Lägg gärna ut en länk til denna tråd på Pellettikeskustelu.net.

Marknadsmaterial med bilder är snart klart.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Karla1 skrev:
Erik skrev:Det har varit en del inlägg från personer med kopplingar (eller där misstanke om koppling) till olika produkter skrivit om dem utan att uppge sitt riktiga syfte.

Åter igen så tycker jag att du ska läsa tråden från start.
Om du tycker sedan att det är något du tycker är oklart så kom med frågor.
Jag har nu läst tråden från start och konstaterat att frågan var motiverad och att varningen för likheten med marknadsföringen av S.B. var motiverad.

Genomläsningen gav inte heller svar på den sammantagna frågeställningen.
Motdragslucka 20 Pa.
Skriv svar