Förståelse har ett egenvärde.

Så jag hoppas Rol-bi får ordning på sitt patent, och att han då återkommer med en lite utförligare förklaring.
Nu har jag kollat skruven.
Inga stora mängder spån, men ganska hårt packat vid nedre axeltappen.
Kunde se att spånen skiktat sig i silon, så att man kan få ett plötsligt spånras.
Verkar svårt att dränera botten på skruven, för där satt en stålplatta, men har borrat hål i bottenlocket på "hållaren". Det borde läcka ut runt om, då skruven är mindre än hållaren.
Det borde gå att köra ett år, ca 9 pallar, utan driftstörning. Med nuvarande pellets kvalitet.
Hade den här skruven funnits på marknaden när jag köpte mitt system så hade jag nog satsat på den, som framtidssäkring.
Nu skulle jag mest ha nytta av den för att snygga till planlösningen i pannrummet, och det är lite mycket pengar för ngt som inte är nödvändigt. Skulle det däremot visa sig att man får driftstörningar hamnar saken i ett annat läge.
Med tanke på prisutvecklingen på pellets är ju inte investerings viljan på topp. Det är framför allt vid bulkförråd som lösningen skulle bli perfekt, det blir då dessutom rätt jobbigt att passera skruven.
Som det ser ut idag blir oljetanken kvar. Jag har faktiskt funderat på L/V VP och oljebrännare.
Pumpen ger en möjlighet till snyggare lösningar i pannrummet, men det kräver vissa saker.
* Att man kan passara under det horrisontella röret utan att huka, samtidigt som takhöjden i pannrummet är ca 2,4 m.
* Att det finns korta skruvar till ett rimligt pris. En vanlig lösning blir nog att silon står i ett hörn eller på andra sidan en "passage" (som hos mig, men den måste inte användas). Då måste man antingen kunna lösa det med ett lutande rör eller en billig skruv.
Får se om jag lyckats ändra på inställningarna.