Hur mycke aska brukar det bli
Hur mycke aska brukar det bli
Hur mycket aska bör det bli på en vecka jag gör av med c.a 12säckar pellets och askar ur en gång i veckan då brukar det bli c.a 3liter aska är det ok eller
torsby TB Mini CTC266 -78 170kvm
-
- Pannrumstomte!
Re: Hur mycke aska brukar det bli
Jag vet inte jämför jag med min egen eldning så verkar det ungeför samma, det beror mycket på hur askan packar sig, men jag har bara eldat i en månad så jag vet inte så noga. Det jag har observerat är att om jag askar ur efter 5 säckar så är det ganska mycket aska. Väntar jag till efter 10 säckar så är det lite mer men absolut inte dubbelt så mycket och väntar jag ännu längre så är det bara ytterligare lite till. Var tar askan vägen? Går den upp i skorstenen? Det kan väl inte vara bra?Starne skrev:Hur mycket aska bör det bli på en vecka jag gör av med c.a 12säckar pellets och askar ur en gång i veckan då brukar det bli c.a 3liter aska är det ok eller
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Askans översta lager brukar vara mycket lösa, när det "packas" mer aska på "komprimeras" den och det tar mindre plats. Alltså är det viktiga INTE hur många liter aska man har men hur många Kg!
Själv askar/sotar jag varje månad då min brännare mekanisk "packar" askan ganska skapligt, detta gäller alltså under "eldningssäsongen".
Själv askar/sotar jag varje månad då min brännare mekanisk "packar" askan ganska skapligt, detta gäller alltså under "eldningssäsongen".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!