Wodda skrev:Olle45 skrev:Wodda skrev:Hej alla glada och innovativa vedeldare. Som jag hör här på forumet så verkar alla ha lite olika rökgas temp. Alltifrån 140° till 250° verkar vara accepterat. Och som vi alla vet är 80° rekomenderad temperatur vid skorstenens topp.
Själv ska jag precis bygga en skorsten som kommer vara välisolerad.
Vilket i princip kommer betyda att den temp som lämnar pannan kommer att vara den som lämnar skorstenstoppen också (ett sjujävla drag med all den energin i röret).
Min fundering är om nu inte pannorna på marknaden är dimensionerade för att ta hand om den energi som tillverkas i pannan utan även dimensionerade för att skapa drag och drivkraft till rökgaserna borde det då inte vara möjligt att koppla på en extra värmeväxlare på rökröret för att sänka temperaturen ytterligare och därmed t ex få förvärmt vatten till laddomaten?
Hänger ni med? Det här skulle väl fungera om man inte har några förluster i skorstenen och då borde ju 80° vara lämplig utgångs temp eller t o m lägre om man har en skorsten som är syrafast.
Gjorde ett spartanskt test häromdan där jag satte varmlufts ugnen på 230°, satte in en plåt och fyllde på med 15° vatten så det vart 5mm (ca 0,5l) i hela plåten. Efter 60 sekunder hade tempen nått 41,1°.
Här började tankarna om att utnyttja den värme som annars går till spillo.
Är det nån som haft liknande tankar, eller ser ni att det finns problem i resonemanget?

Hej
Om rögastempen blir för låg bildas kondens som ställer till problem
tillsammans med olika restprodukter som bildas vid all förbränning
tex olja eller ved pelets mm
Många av restprodukterna är brännbara och skapar beläggning i skorstenen... som kan orsaka soteld...
Men en dragreglator minskar det här problemet....
Genom snabbare utvädring av rökgaserna...
MVH
Ruben
Hej Olle
Du är väl något av en expert på dragbegränsare av vad jag förstått. Är det inte så att dragbegränsaren spär ut rökgasen med vanlig luft vilket i sin tur kyler denna och därmed sänker hastigheten. Och med lägre hastighet så betyder det längre tid i förbränningskammaren = bättre förbränning = mindre partiklar? Men också en något högre temperatur på rökgasen fram till dragbegränsaren?
Eller?
Upplys nu en glad amatör.

Hej
Det med rökgashastighet bestäms av temperaturskillnaden vid pannans rökutgång o skorstenens myning och murens area o höjd, vad som händer när vi späder ut rökgaserna är att draget genom pannan hålls på konstant och ett långsamare flöde och temperaturen = motorn i draget och styr undertrycket i pannan...alltså utan dragbegränsare blir undertrycket större ju varmare rökgasena blir, och det är inte önskvärt.
Nu till Dragbegränsarens fördel ! Den håller draget på önskat undertryck.
I och med konstant drag blir primärluft inställningen nästan alltid på inställd nivå = man kan maximera förbränningen och få ut mycket mer ur bränslet + att rökgas hastigheten genom pannan hålls på nära jämn nivå
Med dragbegränsare kan man få mycket renare förbränning under hela eldningsfasen.
Sedan har alla luckors täthet en avgörande betydelse på den totala verkningsgraden. Det med tjuvluft igenom uppvärmd panna är rena förlusten, även denna förlust minskar också med dragbegränsare!
Ja med detta inlägg kanske ni förstår varför det är viktigt att ha en dragbegränsare som är avpassad till den anläggning som skall regleras!
Som en av mina kunder berättade om en kund som sparar 1m³ olja om året sedan han monterat en Z150 dragbegränsare , före var 4m³ olja om året, för att det skall möjligt att spara så mycket måste pannan varit mycket otät och stormängd tjuvluft läckt in genom pannan, men med dragbegränsaren sänks draget igenom pannan och med mindre mängd tjuvluft igenom pannan också.
Nästa fördel med dragbegränsare är att utgående rökgastemperaturen kan sänkas regält, för att dragbegränsaren ser till att hålla muren kondens fri, men forfarande måste rökgaserna vara tillräckligt varma för att hålla draget uppe vid jämn nivå, här är det flera faktorer som tillsammans bestämmer var rätt temeratur är !! Här är det bara att prova sig fram på varje anläggning var rätt temeratur skall vara för att erhålla rätt drag!
Det är som du säger, med dragbegränsaren sänks rökgas hastigheten
alltså en lägre rökgashastighet hinner pannan ta ut mer energi ur rökgaserna, och med lägre temperatur ur pannan.
Tips Kolla alla luckors täthet också !!!
Har jag missat nått ???
så fråga bara...
MVH
Ruben