Skortenstemp samt lite andra funderingar

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Skortenstemp samt lite andra funderingar

Inlägg av Wodda »

Hej alla glada och innovativa vedeldare. Som jag hör här på forumet så verkar alla ha lite olika rökgas temp. Alltifrån 140° till 250° verkar vara accepterat. Och som vi alla vet är 80° rekomenderad temperatur vid skorstenens topp.

Själv ska jag precis bygga en skorsten som kommer vara välisolerad.
Vilket i princip kommer betyda att den temp som lämnar pannan kommer att vara den som lämnar skorstenstoppen också (ett sjujävla drag med all den energin i röret).
Min fundering är om nu inte pannorna på marknaden är dimensionerade för att ta hand om den energi som tillverkas i pannan utan även dimensionerade för att skapa drag och drivkraft till rökgaserna borde det då inte vara möjligt att koppla på en extra värmeväxlare på rökröret för att sänka temperaturen ytterligare och därmed t ex få förvärmt vatten till laddomaten?
Hänger ni med? Det här skulle väl fungera om man inte har några förluster i skorstenen och då borde ju 80° vara lämplig utgångs temp eller t o m lägre om man har en skorsten som är syrafast.

Gjorde ett spartanskt test häromdan där jag satte varmlufts ugnen på 230°, satte in en plåt och fyllde på med 15° vatten så det vart 5mm (ca 0,5l) i hela plåten. Efter 60 sekunder hade tempen nått 41,1°. :shock:
Här började tankarna om att utnyttja den värme som annars går till spillo.

Är det nån som haft liknande tankar, eller ser ni att det finns problem i resonemanget? :roll:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hur kommer du att lösa detta ??? Du kan inte övervinna naturlagarna i förbränningsteknik? Att kyla rökgaserna från en bioanläggning är gjort för att få tjärsot i skorstenen och kanske skorstensbrand som följd!!
En av dom bäst isolerade skorstenarna är Isokern eller Sem /modul skorstenar inte ens dessa klarar din teori !!!
Du kan gärna förklara din teori mera i detalj..Du kan även förklara hur din skorsten skall byggas..

Ved Profilen.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Skortenstemp samt lite andra funderingar

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Hej alla glada och innovativa vedeldare. Som jag hör här på forumet så verkar alla ha lite olika rökgas temp. Alltifrån 140° till 250° verkar vara accepterat. Och som vi alla vet är 80° rekomenderad temperatur vid skorstenens topp.

Vilket i princip kommer betyda att den temp som lämnar pannan kommer att vara den som lämnar skorstenstoppen också (ett sjujävla drag med all den energin i röret).
Min fundering är om nu inte pannorna på marknaden är dimensionerade för att ta hand om den energi som tillverkas i pannan utan även dimensionerade för att skapa drag och drivkraft till rökgaserna borde det då inte vara möjligt att koppla på en extra värmeväxlare på rökröret för att sänka temperaturen ytterligare och därmed t ex få förvärmt vatten till laddomaten?
Hänger ni med? Det här skulle väl fungera om man inte har några förluster i skorstenen och då borde ju 80° vara lämplig utgångs temp eller t o m lägre om man har en skorsten som är syrafast.

Gjorde ett spartanskt test häromdan där jag satte varmlufts ugnen på 230°, satte in en plåt och fyllde på med 15° vatten så det vart 5mm (ca 0,5l) i hela plåten. Efter 60 sekunder hade tempen nått 41,1°. :shock:

Är det nån som haft liknande tankar, eller ser ni att det finns problem i resonemanget? :roll:
Hej
Om rögastempen blir för låg bildas kondens som ställer till problem
tillsammans med olika restprodukter som bildas vid all förbränning
tex olja eller ved pelets mm
Många av restprodukterna är brännbara och skapar beläggning i skorstenen... som kan orsaka soteld...
Men en dragreglator minskar det här problemet....
Genom snabbare utvädring av rökgaserna...
MVH
Ruben
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ja visst! Men en dragbegränsare kan i vissa fall försämra förbrännings resultatet, i alla fall när det gäller vedeldning.Men visst en drag begränsare är i dom flesta fall bra,det är en billig investering om man gämför vilken nytta den kan göra.

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det finns ju skorstenar som klarar kondenserade drift.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Det finns ju skorstenar som klarar kondenserade drift.
Ja men det är nog ingen bra lösning när man eldar med ved.

Ved Profilen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wooda sök efter rökgaskondensor på nätet, En sådan funkar på samma sätt som du vill ha det..

För att få ur max så bör rökgaserna va under 30° :wink:
Då har rökgaserna redan kondenserat i kondensorn o då är dom torra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jo jag har läst en del om just rökgaskondensering, det är väl det som har triggat tankarna.
Och visst jag är med på att det kan bildas en massa jobbiga partiklar, men faktum kvarstår. Vissa har så låg rökgastemp som 140° och t ex Orlan pannan på 40kw har en medel rökgastemp på 240°.
Det betyder i varje fall för mig att vissa har bättre system än andra, mycket lär nog bero på vilka förutsättningar varje maskin befinner sig i. Ta exemplet ovan bara där skiljer det 100° som kråkorna blir betjänta av, varför inte försöka ta vara på dom.
Frågan är väl "vad är lägsta möjliga rökgastemp utan att det spökar till".
Fråga två blir "vilket sätt är bäst", lär nog inte bli endast ett svar med tanke på hur många varianter det finns.
Jag tänker nog göra en del försök när jag väl kommer igång med uppbyggnaden av den nya isokernen.
Men om nån nu vet vad som är absolut minimum för att hålla sig på den säkra sidan så nämn det är ni snäll.
Och ni som har koll på era temperaturer kan inte ni skriva in det här så får vi se hur era skiljer sig. (kan själv inte förräns i höst)
Obs utblås temp från pannan.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Olle45 skrev:
Wodda skrev:Hej alla glada och innovativa vedeldare. Som jag hör här på forumet så verkar alla ha lite olika rökgas temp. Alltifrån 140° till 250° verkar vara accepterat. Och som vi alla vet är 80° rekomenderad temperatur vid skorstenens topp.

Hej
Många av restprodukterna är brännbara och skapar beläggning i skorstenen... som kan orsaka soteld...
MVH
Ruben
Hej Olle
Du är väl något av en expert på dragbegränsare av vad jag förstått. Är det inte så att dragbegränsaren spär ut rökgasen med vanlig luft vilket i sin tur kyler denna och därmed sänker hastigheten. Och med lägre hastighet så betyder det längre tid i förbränningskammaren = bättre förbränning = mindre partiklar? Men också en något högre temperatur på rökgasen fram till dragbegränsaren?
Eller?
Upplys nu en glad amatör. :wink:
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

André skrev:Wooda sök efter rökgaskondensor på nätet, En sådan funkar på samma sätt som du vill ha det..

För att få ur max så bör rökgaserna va under 30° :wink:
Då har rökgaserna redan kondenserat i kondensorn o då är dom torra..
Den enda jag läst om kostade tydligen 60 000:- :oops: ,Du råkar inte veta om något billigare sätt?
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:
Olle45 skrev:

Hej
MVH
Ruben
Hej Olle
Du är väl något av en expert på dragbegränsare av vad jag förstått. Är det inte så att dragbegränsaren spär ut rökgasen med vanlig luft vilket i sin tur kyler denna och därmed sänker hastigheten. Och med lägre hastighet så betyder det längre tid i förbränningskammaren = bättre förbränning = mindre partiklar? Men också en något högre temperatur på rökgasen fram till dragbegränsaren?
Eller?
Upplys nu en glad amatör. :wink:
Hej
Det med rökgashastighet bestäms av temperaturskillnaden vid pannans rökutgång o skorstenens myning och murens area o höjd, vad som händer när vi späder ut rökgaserna är att draget genom pannan hålls på konstant och ett långsamare flöde och temperaturen = motorn i draget och styr undertrycket i pannan...alltså utan dragbegränsare blir undertrycket större ju varmare rökgasena blir, och det är inte önskvärt.

Nu till Dragbegränsarens fördel ! Den håller draget på önskat undertryck.
I och med konstant drag blir primärluft inställningen nästan alltid på inställd nivå = man kan maximera förbränningen och få ut mycket mer ur bränslet + att rökgas hastigheten genom pannan hålls på nära jämn nivå
Med dragbegränsare kan man få mycket renare förbränning under hela eldningsfasen.

Sedan har alla luckors täthet en avgörande betydelse på den totala verkningsgraden. Det med tjuvluft igenom uppvärmd panna är rena förlusten, även denna förlust minskar också med dragbegränsare!

Ja med detta inlägg kanske ni förstår varför det är viktigt att ha en dragbegränsare som är avpassad till den anläggning som skall regleras!

Som en av mina kunder berättade om en kund som sparar 1m³ olja om året sedan han monterat en Z150 dragbegränsare , före var 4m³ olja om året, för att det skall möjligt att spara så mycket måste pannan varit mycket otät och stormängd tjuvluft läckt in genom pannan, men med dragbegränsaren sänks draget igenom pannan och med mindre mängd tjuvluft igenom pannan också.

Nästa fördel med dragbegränsare är att utgående rökgastemperaturen kan sänkas regält, för att dragbegränsaren ser till att hålla muren kondens fri, men forfarande måste rökgaserna vara tillräckligt varma för att hålla draget uppe vid jämn nivå, här är det flera faktorer som tillsammans bestämmer var rätt temeratur är !! Här är det bara att prova sig fram på varje anläggning var rätt temeratur skall vara för att erhålla rätt drag!

Det är som du säger, med dragbegränsaren sänks rökgas hastigheten
alltså en lägre rökgashastighet hinner pannan ta ut mer energi ur rökgaserna, och med lägre temperatur ur pannan.

Tips Kolla alla luckors täthet också !!!

Har jag missat nått ???
så fråga bara...
MVH
Ruben
Skriv svar