I nästa rad stod Mr Pellets och visade sin Biomatic +
Jag kan ju inte säga annat än att Thermiabrännaren verkar rejäl som en stridsvagn. Jag förklarade vilken panna jag har och storleken på eldstaden. MrPellets hävdar bestämt att en Thermia Bequem skulle fungera ypperligt även i en panna med underförbränning. Det enda krav är att det finns 15 cm utrymme ovanför brännarkoppen, och det blir det nog om jag sätter brännaren så långt ner som möjligt i vedluckan. Jag frågade om det inte var några problem i och med att lågan brinner rakt upp i taket, men det var inget att oroa sig för. Rökgaserna skulle dras ner utmed pannväggarna och bidra till effektiv värmeupptagning. Det ska ju helt klart medges att jag hela tiden trott mera på undermatning då man tvingar den nya pelletsen genom askan. Men jag trodde inte att den typen av brännare passade i min panna. Thermia har ju helt klart en massa trevliga funktioner och finesser som tex larm och mätfunktioner. Mycket trevligt tycker jag. Dessutom kommer de med en 12 kW brännare nu i vår. Efter som jag har så litet hus skulle den lätt räcka för mig. Samtidigt öppnar det ju vägar för tex EcoTec A4 som verkar vara en mycket fin brännare. Som sagt, jag har ju inte ägnat speciellt mycket studier åt dessa brännare men det lutar ju nästan åt en kovändning här! Man blir ju inte mindre sugen när man läser http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=665
Vad tycker ni? Är jag kanske galen och borde hålla fast vid min planerade Eurofire?