Efter pelletsdagarna... Eurofire eller Thermia Bequem 15D?

johansjostrand
Lärjunge!

Efter pelletsdagarna... Eurofire eller Thermia Bequem 15D?

Inlägg av johansjostrand »

Hade ju bestämt mig för en Eurofire och diskuterade en lång stund med Baxis Vd om dess funktion. Allt verkar mycket bra förutom tändelementen som även är problem på många andra brännare...

I nästa rad stod Mr Pellets och visade sin Biomatic +
Jag kan ju inte säga annat än att Thermiabrännaren verkar rejäl som en stridsvagn. Jag förklarade vilken panna jag har och storleken på eldstaden. MrPellets hävdar bestämt att en Thermia Bequem skulle fungera ypperligt även i en panna med underförbränning. Det enda krav är att det finns 15 cm utrymme ovanför brännarkoppen, och det blir det nog om jag sätter brännaren så långt ner som möjligt i vedluckan. Jag frågade om det inte var några problem i och med att lågan brinner rakt upp i taket, men det var inget att oroa sig för. Rökgaserna skulle dras ner utmed pannväggarna och bidra till effektiv värmeupptagning. Det ska ju helt klart medges att jag hela tiden trott mera på undermatning då man tvingar den nya pelletsen genom askan. Men jag trodde inte att den typen av brännare passade i min panna. Thermia har ju helt klart en massa trevliga funktioner och finesser som tex larm och mätfunktioner. Mycket trevligt tycker jag. Dessutom kommer de med en 12 kW brännare nu i vår. Efter som jag har så litet hus skulle den lätt räcka för mig. Samtidigt öppnar det ju vägar för tex EcoTec A4 som verkar vara en mycket fin brännare. Som sagt, jag har ju inte ägnat speciellt mycket studier åt dessa brännare men det lutar ju nästan åt en kovändning här! Man blir ju inte mindre sugen när man läser http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=665

Vad tycker ni? Är jag kanske galen och borde hålla fast vid min planerade Eurofire?
Bild
Senast redigerad av johansjostrand den sön 27 feb, 2005 12:26, redigerad totalt 6 gång.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Jag har oxå en panna med underförbränning,men en sån
panna är gjord för att ta emot värme nedåt. Skulle kunna
tänka mig att pannans plåt uppåt ej är gjord för nån högre
värme,men det är bara min lilla teori.

mvh christer
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej
Det funkar finfint att montera uppåtbrinnade brännare i pannor för underförbränning. Takhöjden skall förstås beaktas precis som du skrivit.
Det finns mängder med EcoTec brännare i sådana pannor, och då det är originalet så passar ju även Thermiabrännaren...

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tycker inte du ska fundera på de...
De ä bara att köpa thermian.. :D 8)
Jag är helt OTROLIGT nöjd med den... :D
Har bra o vettiga funktioner...
Min Bequem ställde installatören ner på ca 12 kw effekt... (ju högre effekt dessto mer fri höjd ovan brännarkoppen)
Funkar kanon..
Hoppas bara att dom släpper acktanksstyrningen snart.. Då blir de perfekt.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!

Jag är övertygad... Thermian verkar vara en solklar brännare. Bara jag får klartecken på att den passar i min panna så blir det köp! (Jo, jag ska elda upp min vedhög först! Men sen!)
Som det ser ut nu när jag eldar med ved får jag en rökgastemp på 170 - 210 grader. När pelletsbrännaren kommer på plats kommer ju den intensiva delan av förbränningen att flyttas upp ca 15 cm jämfört med nuvarande keramikroster. Kommer detta innebära att jag riskerar för låga rökgastemperaturer, eller blir pelletsförbränningen så pass hög att den kompenserar avståndet jämfört med vedlågan?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:Jag är övertygad... Thermian verkar vara en solklar brännare. Bara jag får klartecken på att den passar i min panna så blir det köp! (Jo, jag ska elda upp min vedhög först! Men sen!)
Som det ser ut nu när jag eldar med ved får jag en rökgastemp på 170 - 210 grader. När pelletsbrännaren kommer på plats kommer ju den intensiva delan av förbränningen att flyttas upp ca 15 cm jämfört med nuvarande keramikroster. Kommer detta innebära att jag riskerar för låga rökgastemperaturer, eller blir pelletsförbränningen så pass hög att den kompenserar avståndet jämfört med vedlågan?
Du lär inte ångra dej... :wink:
Den passar i din panna ä helt säker.. För ovan sidan på koppen ligger ju en bit ytterliggare ner om man ser från luckans över kant (därifrån du har 12 cm till tak)
De ska inte behöva va nåt problem med avgastempen..
Har du dragbegränsare?? Den ska du ställa lågt max 10 pa
Jag kör den i underförbränningsläget ca 150° avgastemp.. (med bionan låg den på ca130°)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!

André skrev:Har du dragbegränsare??
Ska skaffa i samband med pelletsinstallation. Han som lät installera den här pannan var antaglig mycket fattig eller möjligtvis snål. Pengarna satsades på en för oljeeldning faktiskt mycket fräch panna med fin brännare. Men någon dragbegränsare, shuntautomatik, rökgastermometer mm syntes fortfarande inte till när jag tog över 4 år senare...

Har tänkt mig en Tigerholm Tigex. Nån som vet ungefärligt listpris på sådan? Har för mig att jag frågade på Nibe en gång. De ville ha 1400:- Tycker det låter svettigt...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:
André skrev:Har du dragbegränsare??
Ska skaffa i samband med pelletsinstallation. Han som lät installera den här pannan var antaglig mycket fattig eller möjligtvis snål. Pengarna satsades på en för oljeeldning faktiskt mycket fräch panna med fin brännare. Men någon dragbegränsare, shuntautomatik, rökgastermometer mm syntes fortfarande inte till när jag tog över 4 år senare...

Har tänkt mig en Tigerholm Tigex. Nån som vet ungefärligt listpris på sådan? Har för mig att jag frågade på Nibe en gång. De ville ha 1400:- Tycker det låter svettigt...
Jag betalade 800:- för en Tigerholm Tigex från nibe i höstas rek.pris då tror ja va 1100:- (men ja har en kompis som ä chef på dahl :D)

Du hade inte behövt skaffa rökgastermometer de följer me bequemen... :wink: Du får en elektronisk mätare så du ser tempen i display fönstret på brännaren.. 8)
johansjostrand
Lärjunge!

OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!!

Jag vet i fan hur jag mätte innan!!!!! Kolla den nya ritningen överst i tråden. Avståndet från pannluckan till taket är ju endast 3 cm. Inte 12 som det stod innan!!!!

André, eller någon annan som vet!
Hur hög är brännaren från undermatningsröret till toppen på skålen? Blir det 15 cm kvar till taket? Jag hittar inga mått i instruktionsboken!

Jag har tänkt att montera brännaren eligt alternativ 1 nedan. Skulle Alternativ 2 kunna vara en nödlösning om takhöjden blir för liten. En lodrät plåt skulle isf med hjälp av stöd eller fötter låta röken vända längst upp i pannan samt hindra att aska far med ut i röktuberna. Problemet blir väl att brännaren förmodligen kommer att bada i aska efter några dagars körning...

Bild
Senast redigerad av johansjostrand den tor 03 mar, 2005 00:47, redigerad totalt 2 gång.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!!

Jag vet i fan hur jag mätte innan!!!!! Kolla den nya ritningen överst i tråden. Avståndet från pannluckan till taket är ju endast 3 cm. Inte 12 som det stod innan!!!!

André, eller någon annan som vet!
Hur hög är brännaren från undermatningsröret till toppen på skålen? Blir det 15 cm kvar till taket? Jag hittar inga mått i instruktionsboken!
Ajdå.. :oops:
Men enligt MatsH så vet han av ecotec brännare som sitter i samma pannor som din... Går de så går även bequemen.. 8)
Jag vet inte måttet nu men ja ska kolla imorgon bitti så får du veta..
Skulle tippa på ca 10 cm... men ja åter kommer med exakt mått... :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

:oops:
Senast redigerad av André den tor 03 mar, 2005 17:36, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

André skrev:
johansjostrand skrev:OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!! OBS!!!

Jag har tänkt att montera brännaren eligt alternativ 1 nedan. Skulle Alternativ 2 kunna vara en nödlösning om takhöjden blir för liten. En lodrät plåt skulle isf med hjälp av stöd eller fötter låta röken vända längst upp i pannan samt hindra att aska far med ut i röktuberna. Problemet blir väl att brännaren förmodligen kommer att bada i aska efter några dagars körning...

Bild
:D 8) De ä alltså en panna med dubbla eldstäder??
Denna panna finns inte nu i nibes sortiment??

Du de går perfekt om du gör som allternativ 2 :D
De ä ju så jag har de nu.. Går fint.. 8)
Jag trodde oxå att ja kunde ha haft den i övre luckan...
Jag har då kört i 10 dyngn nu o de har varit kallt som f-n så de har ju gått ca 350 kg pellets... Klarar nog att köra i 10 dyngn till om de fortsätter va lika kalt som nu... :D
Så om du sätter den nere så kan du då köra upp ca 700 kg pellets innan du behöver tömma askan... 8)
från undermatningsröret till toppen på skålene ä de 15 cm..
[/quot ]
Senast redigerad av André den tor 03 mar, 2005 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Senast redigerad av André den tor 03 mar, 2005 17:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nu får ni väl ge er :wink:

Det räcker väl att bilden visas en gång......

André: Du behöver väl inte citera dig själv :lol: :wink: :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

va fan blev de nu då????????? :oops:
Skriv svar