Husvärme Intresanta mätningar om att utnytja energi till max

Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Husvärme Intresanta mätningar om att utnytja energi till

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:
Olle45 skrev:Intresant!!
Hur många watt stoppas in i pannan ??
Jag stoppar inte in några Watt, jag stoppar in pellets som inehåller knappt 5kWh energi per kilo.
Olle45 skrev:Intresant!!
( minus tex 35% < till transport o (omvandling / konvektering)
( Element en inom hus här är förlusterna beroende av två ting
hur bra energivärde fönster har och temeraturen som lyfts förbi fönstrets yta) här kan 0 till 25% sparas beroende på hur bra eller dåligt utgångsläget är..
35% låter alldeles för mycket. Den energi som går förlorad från pannan till elementen kommer i de flesta fall huset tillgodo om du inte har ledningarna liggande utanpå huset. Och konvekterningen kostar inget om du inte har en fläktkonvektor.

Kan du förklara vad du menar med att elementens förluster är beroende av fönsternas verkningsgrad?
Olle45 skrev: Hur mycket blir kvar ???
Efter att man räknat bort pannans förluster, husets värmeläckage genom fönster väggar ventilation etc så ska det inte bli något kvar. Skulle man stoppa in mer energi än man tar ut skulle temperaturen i huset öka.
Olle45 skrev: Tex. 1 kg pellets innehåller ca 4800watt /50watt/m² = 96m²
det är utan förluster !!!

I pannan räcker det bara så här långt
Pellets eldas i panna med hela anläggningen förluster = 39m²
Med förluster utan acktankar

Har någon en förklaring till så stor skilnad ???
Jag fattar inte hur du menar. Du eldar ett kg per timme och det räcker bara till 39m2? Eftersom du inte vet vad huset förbrukar vid det speciella tillfället är det omöjligt att utgå från 50W/m2 och få något vettigt resultat, det är som sagt bara ett riktvärde. En annan slutsats man kan dra av samma siffror är att du behöver isolera bättre.

Redovisa verkliga mätvärde med rätt enheter så kan man resonera utifrån dem istället.

mvh
Hej
Jag bara konstatrar att det finns stora skillnader
i ett o samma test utrymme vid de många olika enskilda mätprov
som jag gjort fått de här resultaten.
Själv provat på 100 tals olika sätt med samma resultat.
Huvud testena utförad i obebot utrymme ( 17m²)
Några tester utförad i ett annat obebot (75m²)
Några tester uförde där jag bor 120m²
PS. testena är gjorda under nära lika förhållsnde olika tester i samma utrymme / hus / lokal
Alla de här testerna visar nära samma värden = stora skilnader
Sedan glöm siffror det jag redovisat, de är bara en vägledning för att
visa att det går att spara energi, mitt frågetecken är varför det går åt
orimligt mycket energi att värma i en panna kontra en kamin / elfläkt i det värmda utrymmet ????? testa gärna själva..
Tänkte bara väcka nyfikenheten på att det finns energi att spara !!

MVH
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:Ruben,
Om man ska kunna följa med i dina funderingar så måste du för det första lära dig att skilja på effekt och energi. Effekt kan text mätas i Watt, energi i Wh. 1Kw (effekt) kontinuerligt blir 1Kwh (energi).
Olle45 skrev: Vad jag vet är ett kg pellets 4800Watt / timme / kg om man förbränner 1 kg/tim inte sant ??
Vad du menar är att ett kg pellets inehåller 4800Watt energi. Förbränner du 1kg pellets med 100% verkningsgrad så får du ut 4800Wh. Går det 1kg/timme så kan du räkna ut att pannan utvecklar effekten 4800W (kontinuerligt). Eller omvänt, utvecklar pannan 1kW (effekt) räcker 1kg pellets i 4,8h och du får ut 1Wh (energi) per timme.
Olle45 skrev: Om man förbränner 1kg pellets/tim = 4800W / tim
Vad Watt det blir /timme det blir beror ju på den mängd pellets man förbränner / timme
Jag brukar räkna ca 3 kg ved / liter olja = ca 10000 Watt
Olle45 skrev: luftburen värme. 2900KWh till drift av luftvärmepumpen
Cop faktor ca 4 = 4 * 2900KWh = 11,6 KWh om jag har räknat rätt.
Mätt gångna vintern som var något mildare.
Har pumpen dragit 2900KWh kontinuerligt hela den gångna vintern
Värmpumpen cop 4 vid ca 0°C ( om jag inte mätt fel )
Det är iallfal ingen stor avikelse.
Olle45 skrev: Hushålls El + värme total elförbrukning 10500 KWh / år


Hej
Jag bara konstatrar att det finns stora skillnader
i ett o samma test utrymme vid de många olika enskilda mätprov
som jag gjort fått de här resultaten.
Själv provat på 100 tals olika sätt med samma resultat.
Huvud testena utförad i obebot utrymme ( 17m²)
Några tester utförad i ett annat obebot (75m²)
Några tester uförde där jag bor 120m²
PS. testena är gjorda under nära lika förhållsnde olika tester i samma utrymme / hus / lokal
Alla de här testerna visar nära samma värden = stora skilnader
Sedan glöm siffror det jag redovisat, de är bara en vägledning för att
visa att det går att spara energi, mitt frågetecken är varför det går åt
orimligt mycket energi att värma i en panna kontra en kamin / elfläkt i det värmda utrymmet ????? testa gärna själva..
Tänkte bara väcka nyfikenheten på att det finns energi att spara !!

MVH
Ruben
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Olle45:

Lite "tjatiga" svar här väl.

Är onödigt att besvara 5 olika inlägg med SAMMA inklippta svar. När det hade räckt att skriva ETT svar.

Det ligger en hel del i det som du tar upp med att det går att spara energi om man ser över sin anläggning. Men när man sedan skall redovisa sina egna erfarenheter/mätningar/besparingar eller vad det nu än må vara så är det till allas fördel att man använder rätt benämningar/enhet för att allt skall bli så tydligt som det bara går.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Tänkte börja med att be om ursäkt. Mina inlägg från igår ser onödigt elaka ut :oops:

Jag skulle gärna vilja förstå vilka mätningar som gjorts och hur du kommit fram till resultaten.

Den sparade energin är den bästa energin (eller hur var det du skrev). Det håller jag delvis med om. Vi måste få ner vår energiförbrukning. Tilläggsisolera, byta fönster, bygga nya superisolerade hus etc. Men målet behöver inte alltid vara att ha så små förluster som möjligt. Byter man till annat energislag i befintligt hus så kommer många andra faktorer in. Direktverkande el har inga förluster, i stort sett all energi kommer huset tillgodo. Med en pellets eller vedpanna eldar man alltid lite för kråkorna, det kan man inte komma ifrån, men det blir ändå billigare energi. (jag skrev nästan "...och mindre miljöpåverkan" men då skulle säkert någon opponera sig så det tog jag bort).
Värmpumpar finns i många varianter (l/l, l/v, bergvärme, ytjordvärme, sjövärme) och kan vara bra alternativ i många fall.
Solvärme anser jag vara ett bra komplement till ved och pellets men kanske inte till en värmepump osv osv

Dessa faktorer kommer jag på direk, fyll gärna på med fler:
* Ekonomi
* Komfort
* Global miljöpåverkan
* Närmiljö
* Praktiska förutsättningar

mvh
ps W=effekt, Wh=energi ds
:wink:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

(jag skrev nästan "...och mindre miljöpåverkan" men då skulle säkert någon opponera sig så det tog jag bort).
Att någon annan beklagar sig över vad man skriver är väl ingen anledning att inte skriva det, så länge man själv anser att det är korrekt så... här finns väl plats för allas synpunkter :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

micke_932 skrev: ... här finns väl plats för allas synpunkter :lol:
Jo, det är det jag menar. Det låter jag dig avgöra själv, jag vill inte skriva att det är si eller så.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Roli skrev:Olle45:

Lite "tjatiga" svar här väl.

Är onödigt att besvara 5 olika inlägg med SAMMA inklippta svar. När det hade räckt att skriva ETT svar.

Det ligger en hel del i det som du tar upp med att det går att spara energi om man ser över sin anläggning. Men när man sedan skall redovisa sina egna erfarenheter/mätningar/besparingar eller vad det nu än må vara så är det till allas fördel att man använder rätt benämningar/enhet för att allt skall bli så tydligt som det bara går.
u
Hej lite mer utförligare om testerna ??? hade jag själv haft svar
hade jag inte behövt fråga eller hur ??
Är det möjligen så att mina enkla prov visar galna värden ???
Ok de värde som är intresant är varför så stor avikels att få samma värme !!
Proven utförda med bara 1st El element i varje prov !!!
1 Referens värde EL element med och utan fläkt i olika effekter
1st freon kovektor på 400W
1st Fläkt kovektor på 1000W Svenska Element ( Frico )
1st Fäkt element Elbjörn 5000 Watt

Klockad gång tid i alla prov
Olja i liter / i värmanläggning


Rökgas förlust ca 10% den kan man mäta upp
Anläggnings förlust som i " OBS mina mätningar " uppgår till 30 till 40%
Sedan radiator förluts, fläkt sänkte i mitt fall ca 25%
Jämförelse med LVI med samma effekt 25% mer energi en med fläkt.

Mätta värden i 2 olika lokaler 1st 17m² 1 st 75m²
dessa två är mätta på likvärdigt sätt
Sedan har jag gjort samma test i min villa
Alla har ungeför samma höga anläggningsförluster

Jag vet inte varför det är så, det är anledningen till detta inlägg.
vet att sår man något kanske man kan skörad = min fråga varför

Räcker inte de här värdena ?
Men till mina slutsatser är El kaminen med fläkt är mest efekt snålt
i mina tester ! oavset vilken lokal jag provat i.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 27 aug, 2007 08:45, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Effektsnåla"???

Kanske den mest energieffektiva uppvärmning ett 17m² rum men det är ju så: el som värme har 100% effektivitet, därom ingen tvivel men "effektsnål" är fel ord i denna sammanhang.

Min panna är inget under i effektivitet men jag motsätter mig kraftigt transportförlusten på 30%, de varma rör värmer upp min kåk också (när det behövs), VV beredningen kostar en viss mängd energi och självklart förlorar jag effektivitet i rökgasen, uppstart osv.

När du kan visa mig skillnaden (i ett normalt hushåll) på el, pellets (och evt. andra sätt) kan vi räkna på ekonomin också men att el är den effektivaste energiform är till viss grad sant.

"Till viss grad"??? Varför då? Jo, du mätar den el du får in "genom dörren", inte vilken energimängd som har gått åt för att producera den! Jag vägrar att tro att elverket har 100% effektivitet i deras produktion men jag har tyvärr ingen tal på den verkliga effektivitet och fram till detta är känd är det lite fel resonomang över det hela.

Vilka är förlusten i transport av el? Jag har sett tal på 7% om inte mitt minne sviker mig alldeles, vad du har mätt är det el du effektivt har använd "inom huset" exklusiva tillverknings- och transportförlust mot pellets inklusiva transportförlust.

Ganska fel och ojuste jämförelse faktisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Fast olle45 har nog mätt och jämfört "innanför sin egen dörr" dvs utan att väga in sämhällstekniska bitar som förluster i elledningar.
Det kan man knappast begära av en hempulare.....

Vad "kostar" 1kwh pelletsvärme i totalt antal kwh från skog till radiator ?
Vad "kostar" 1kwh oljevärme i totalt antal kwh från arabien till radiator ?

Det är ju inte faktor 1:1 där heller.

Just i pelletsfallet har jag för mig att tillverkarna höjt priset 1 gång pga stigande oljepris för transporterna av råvara och färdig produkt.
1 gång har jag även sett höjning pga stigande elpriser.

Det går nog åt en hel del energi för att göra även pellets är jag rädd...

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Icecap skrev:"Effektsnåla"???

Kanske den mest energieffektiva uppvärmning ett 17m² rum men det är ju så: el som värme har 100% effektivitet, därom ingen tvivel men "effektsnål" är fel ord i denna sammanhang.

Min panna är inget under i effektivitet men jag motsätter mig kraftigt transportförlusten på 30%, de varma rör värmer upp min kåk också (när det behövs), VV beredningen kostar en viss mängd energi och självklart förlorar jag effektivitet i rökgasen, uppstart osv.

När du kan visa mig skillnaden (i ett normalt hushåll) på el, pellets (och evt. andra sätt) kan vi räkna på ekonomin också men att el är den effektivaste energiform är till viss grad sant.

"Till viss grad"??? Varför då? Jo, du mätar den el du får in "genom dörren", inte vilken energimängd som har gått åt för att producera den! Jag vägrar att tro att elverket har 100% effektivitet i deras produktion men jag har tyvärr ingen tal på den verkliga effektivitet och fram till detta är känd är det lite fel resonomang över det hela.

Vilka är förlusten i transport av el? Jag har sett tal på 7% om inte mitt minne sviker mig alldeles, vad du har mätt är det el du effektivt har använd "inom huset" exklusiva tillverknings- och transportförlust mot pellets inklusiva transportförlust.

Ganska fel och ojuste jämförelse faktisk.
Tack för visat intresse
Ps: Mina mätningar utifrån in köpt el värme ssom är lätt att kontrolera enegi innehållet i, det är varför jag valt just el ! bara för det är enkelt
att jämnföra andra olika uppvärmnings system och hur man utnytjar energin i inköpt bränsle..och verkningsgrader mm .
MVH
Ruben
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

elvis: helt sant! All energi kostar mer än man får ur den så att säga. Att priserna har höjts för att ojla/el har gått upp kan jag förstå men det går inte så fruktansvärd mycket olja/el till varje kWh pellet heller, detta baserar jag på att vi konsumenter ju får betala alla kostnader + förtjänst på pelletsen och krävde varje kWh pellets lika många kWh olja för att tillverka/transportera hade priset varit som olja + matrialkostnad + fabrikskostnad osv.

Vad jag menar är att det är som att jämföra äpplen och päron: med el mätar man bara slutproduktet (netto) och frånser "fabriken + transport" (tara), med pellets mätar man hela fabriken (brutto), dessa tal är ju INTE jämförbara (tyvärr), kunde man få tag på effektivitetstal från elverket hade det varit en annan sak, jag misstänker dock kraftigt att det ligger en del högre än en pelletspanna då det ju är dels byggd för det och dels betyder bättre intjäning.

Hela räknebiten har alltså ett antal okända faktorer och fram till de är kända säger dessa mätningar enbart något om rummens energibehov men ingen annan slutsats kan dras av detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Icecap skrev:elvis: helt sant! All energi kostar mer än man får ur den så att säga. Att priserna har höjts för att ojla/el har gått upp kan jag förstå men det går inte så fruktansvärd mycket olja/el till varje kWh pellet heller, detta baserar jag på att vi konsumenter ju får betala alla kostnader + förtjänst på pelletsen och krävde varje kWh pellets lika många kWh olja för att tillverka/transportera hade priset varit som olja + matrialkostnad + fabrikskostnad osv.

Vad jag menar är att det är som att jämföra äpplen och päron: med el mätar man bara slutproduktet (netto) och frånser "fabriken + transport" (tara), med pellets mätar man hela fabriken (brutto), dessa tal är ju INTE jämförbara (tyvärr), kunde man få tag på effektivitetstal från elverket hade det varit en annan sak, jag misstänker dock kraftigt att det ligger en del högre än en pelletspanna då det ju är dels byggd för det och dels betyder bättre intjäning.

Hela räknebiten har alltså ett antal okända faktorer och fram till de är kända säger dessa mätningar enbart något om rummens energibehov men ingen annan slutsats kan dras av detta.
Hej

Vad jag mäter är skillnader på olika uppvärmnings-metoders-energi åtgång och energiförluster. Genom att utföra samma uppvärmning av ett specifikt utrymme.

De mätningar jag har gjort har passat mig och mina behov för min fastighet och mina lokaler. Så därför är mina mätningar bara en vägledning i energi förluster. Vad gör man för att få ut så mycket energi som möjligt ur insatt energi är det som är intressant, med olika uppvärmnings metoder.

När man kan göra åt 30m³ ved och andra 10m³ för att värma samma
yta. Så förstår man ju att det finns energi att spara.

Mvh Ruben
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jovisst är det så och som en skrev tidigare: den mest ekonomiska energi är den man inte behöver alstra vilket ger att isolering och väl vald ventilation är viktig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Husvärme Intresanta mätningar om att utnytja energi till

Inlägg av Olle45 »

Olle45 skrev:
Shakespeare skrev:
Olle45 skrev:Intresant!!
Hur många watt stoppas in i pannan ??
Jag stoppar inte in några Watt, jag stoppar in pellets som inehåller knappt 5kWh energi per kilo.
Olle45 skrev:Intresant!!
( minus tex 35% < till transport o (omvandling / konvektering)
( Element en inom hus här är förlusterna beroende av två ting
hur bra energivärde fönster har och temeraturen som lyfts förbi fönstrets yta) här kan 0 till 25% sparas beroende på hur bra eller dåligt utgångsläget är..
35% låter alldeles för mycket. Den energi som går förlorad från pannan till elementen kommer i de flesta fall huset tillgodo om du inte har ledningarna liggande utanpå huset. Och konvekterningen kostar inget om du inte har en fläktkonvektor.

Kan du förklara vad du menar med att elementens förluster är beroende av fönsternas verkningsgrad?

Hej
Hur bra fönsterytans genom gångs tal är ink tätningslister mm
som påverkar förlusterna, tex, 1, 2, 3 utan eller med energi glas mm
inne luftens och ute luftens temperatur skillnad i °C / m²
Element under fönster gör att lufttemperaturen blir hög förbi föntser,
Fläkt försett element kan minska lufttemperaturen förbi föntret
alltså det ger mindre förlust + bättre spridning av värmen.
MVH Ruben

Olle45 skrev: Hur mycket blir kvar ???
Efter att man räknat bort pannans förluster, husets värmeläckage genom fönster väggar ventilation etc så ska det inte bli något kvar. Skulle man stoppa in mer energi än man tar ut skulle temperaturen i huset öka.
Olle45 skrev: Tex. 1 kg pellets innehåller ca 4800watt /50watt/m² = 96m²
det är utan förluster !!!

I pannan räcker det bara så här långt
Pellets eldas i panna med hela anläggningen förluster = 39m²
Med förluster utan acktankar

Har någon en förklaring till så stor skilnad ???
Jag fattar inte hur du menar. Du eldar ett kg per timme och det räcker bara till 39m2? Eftersom du inte vet vad huset förbrukar vid det speciella tillfället är det omöjligt att utgå från 50W/m2 och få något vettigt resultat, det är som sagt bara ett riktvärde. En annan slutsats man kan dra av samma siffror är att du behöver isolera bättre.

Redovisa verkliga mätvärde med rätt enheter så kan man resonera utifrån dem istället.

mvh
Hej
Jag bara konstatrar att det finns stora skillnader
i ett o samma test utrymme vid de många olika enskilda mätprov
som jag gjort fått de här resultaten.
Själv provat på 100 tals olika sätt med samma resultat.
Huvud testena utförad i obebot utrymme ( 17m²)
Några tester utförad i ett annat obebot (75m²)
Några tester uförde där jag bor 120m²
PS. testena är gjorda under nära lika förhållsnde olika tester i samma utrymme / hus / lokal
Alla de här testerna visar nära samma värden = stora skilnader
Sedan glöm siffror det jag redovisat, de är bara en vägledning för att
visa att det går att spara energi, mitt frågetecken är varför det går åt
orimligt mycket energi att värma i en panna kontra en kamin / elfläkt i det värmda utrymmet ????? testa gärna själva..
Tänkte bara väcka nyfikenheten på att det finns energi att spara !!

MVH
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

elvis skrev: Vad "kostar" 1kwh pelletsvärme i totalt antal kwh från skog till radiator ?
Bra fråga! Är det någon som vet på ett ungefär?

Hur många kg koldioxid släpper jag ut per kilo pellets? Själva förbränningen ska ju gå på plus/minus noll iom att det är biobränsle men transport och produktion?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar