Pelletsbrännare i CTC 1100

vatsug
Energiprofet!

Pelletsbrännare i CTC 1100

Inlägg av vatsug »

Hallå, alla pelletseldare i CTC 1100. Hur ofta askar ni ur, hur ofta ekonomi-sotar ni ? Problem,mm. Hör av er !
Tacksam för svar.
Mvh Vatsug
Blivande pelletseldare. (400 l kvar)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Använder med sök och ange CTC1100 eller aska, så kommer det flera inlagt och läs dit.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

CTC 1100 måste vara en av Sveriges vanligaste pannor för just den pannan dyker upp otroligt ofta. Som Manin sa: sök på CTC 1100 så har du flera dagars intressant läsning. :D
Charlie
Stor entusiast!

Re: Pelletsbrännare i CTC 1100

Inlägg av Charlie »

vatsug skrev:Hallå, alla pelletseldare i CTC 1100. Hur ofta askar ni ur, hur ofta ekonomi-sotar ni ? Problem,mm. Hör av er !
Tacksam för svar.
Mvh Vatsug
Blivande pelletseldare. (400 l kvar)
Räkna med att sota ur pannan en gång i veckan på vintern. Efter snart 3 månader har jag inte märkt några problem. Snarare är jag positivt överraskad över att kalkylen verkar hålla, som det ser ut nu kommer jag att tjäna ca 7700kr/år jämfört med oljan. Förbrukade ca 2,5m3 olja.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Sveriges Provnings- och Forsknings Institut har testad Värmebaronen Viking Bio och CTC 1100/1200 pannan med fantastiskt bra resultat... och CTC rekommenderar Viking Bio. Valet är väl därmed enkelt. Tycker jag i alla fall!
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

sveno skrev:CTC 1100 måste vara en av Sveriges vanligaste pannor för just den pannan dyker upp otroligt ofta
Det finns nog en hel del CTC 1100 och Nibe City pannor ute i stugorna. Förmodligen beror det nog på att de som oljepannor är helt suveräna... :D Men säg den lycka som varar... :evil:
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag sotar en gång i veckan..... hade olja förut... ca 2,5 kubbisar per år........e helt kalas med pellets.... man får mer värme i källaren oxå när man kör med pellets eftersom man har en större hysteres när man eldar pellets.... o det är det inte så många som räknar med........ STORSUMMAN= En varmare murstock och ett varmare hobbyrum!!!
Ante
Gallringsobjekt

Nibe City & CTC 1100

Inlägg av Ante »

Värmebaronen har en speciell lucka (lika original fast med en distans) för Viking Bio till CTC1100.
Gör att brännaren fungerar kanonbra i pannan.

Nibe City: går att göra om originalluckan & dess isolering om man är lätt på handen. Fungerar åxå väldans bra (kräver lite täta uraskningar/ tubrensningar bara, då eldstadsutrymmet inte är byggt för fastbränsle).

Oftast inga problem att köra med samtliga turbulatorer kvar, ev får de kortas lite om skorstenstempen blir onödigt låg.

Som sagt Viking Bio fungerar kanon i dessa båda förnämliga pannor
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
slaskman
Fröträd

Inställningarna då ?

Inlägg av slaskman »

På min CTC 1100 kör jag min viking bio med följande

till på 60 grader från på 78
4 turbolatorer
start dos 30 sek
Uh-eld 3,5 och 50 sek
skruvmatning 3,5drift 9,8 paus
Knappt synlig rök.

Detta har lett till inte farligt mycket aska på en vecka samt en ett tunnt lager rostrött sot på turbolatorerna,
Ett stopp pga för stark böj på slangen, annars inga problem. Kan jag vinna något på att ändra på parametrarna ?
Intrycket är att det gått en hel del pellets men det har också varit duktigt kallt.

Vad är lämplig rökgastemp i pannan och 1 meter ner i skorstenen.
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Ante
Gallringsobjekt

Inställningar Viking Bio?

Inlägg av Ante »

Regel nr 1 för effektiv pelletseldning:
Inställningarna görs med rökgasinstrument!
Finns ingen genväg. Du kan få de flesta brännarna att starta och bränna pellets, men under vilka förutsättningar?
Du skall ligga på följande riktvärden koldioxid ca 13-14%, syre (O2) ca 7% och skorstensdraget skall vara måttliga 15 Pa (1,5 mm vattenpelare) för att ge optimal prestande (verkningsgrad).
Ibland kan det vara hopplöst att mäta på gamla otäta pannor som släpper in tjuvluft (ger högre syrehalt i rökgasen och därmed falska värden till instrumentet). I dessa lägen får man då försöka täta till pannan (luckpackningar oftast, men även andra otätheter kan förekomma).
Om pannan läcker tjuvluft (som åxå ökar vid högt drag) får vi göra som vi gjorde när vi i 15-årsåldern varvade mopederna på skolgården och vred på ställbara munstycken :wink: Testa, kolla, justera,testa, kolla....
Ett annat viktigt instrument vid kontroll av en brännare är sotprovet.
En pump suger rökgas genom ett papper och färgar papperet. Utslaget jämförs med en skala 1-10. Bör vara ca 3 på skalan
En seriös installatör har dessa instrument och kunskapen så jag rekommenderar varmt att hålla god kontakt med en servicekille som varje höst eller efter pelletsleverantörsbyte kommer och mäter av anläggningen. Räkna själv på skillnaden mellan 70 % verkningsgrad och 85 % om huset behöver 30.000 kWh för värme & tappvarmvatten.
Energivärdet för pellets är ca 4800 kWh/ ton........................
Yes skillnaden i mängden köpt pellets är:
30000/0,7-30000/0,85=7563 kWh medför 7563/4800=1,57 ton :shock:
Med ett pelletspris på 2200 kr/ ton (säck) så torde en timmes injustering vara en bra affär, dessutom slipper du kanske sotande anläggning om du ligger med en fet blandning (som du aldrig kan avgöra genom att klocka skruven). Beträffande Biking Bio så kör den på läge "modulerande" för minsta antalet start & stopp. Panntemp kan vi återkomma till vid ett senare tillfälle. Praxis vad gäller rökgastemp är ca 70 °C en meter ned i skorstenen, dvs mät från toppen av skorstenen 1 m ned. Detta har med kondensutfällning & påföljande frysskador på skorstenen att göra.
slaskman
Fröträd

Inlägg av slaskman »

Hepp

Här var det en som visste mer än jag, tackar !
Ante
Gallringsobjekt

Inlägg av Ante »

Har fuskat ett antal år inom energiteknikens område.................. :oops:
Årsmodell på PV:n.....tidig -sextiotalare?
slaskman
Fröträd

PV

Inlägg av slaskman »

En duvblå -62, första med B-18 och 12 volt. Skapelsens krona om nån frågar mig. Sen finns det en 53:a, en duett pickis 57 ,en duett 210 och rätt lite tid...
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Re: Inställningar Viking Bio?

Inlägg av Agerod »

Ante skrev:Ett annat viktigt instrument vid kontroll av en brännare är sotprovet.
En pump suger rökgas genom ett papper och färgar papperet. Utslaget jämförs med en skala 1-10. Bör vara ca 3 på skalan
Ett rökgasinstrument mäter CO som är ett alternativ till sotprovet så den gamla sotpumpen kan vi väl lämna hemma numera.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ante
Gallringsobjekt

Sotprov

Inlägg av Ante »

Helt rätt att sotprov och CO är i princip samma sak, MEN....
instrumentet med gällande kalibrering som du mäter med kostar en bra slant och instrumentet kan ta stryk om du utan att kolla stoppar in sonden i rökgaskanalen. Jag kollar alltid med sotprov före så vet jag att jag inte riskerar att knäcka mätcellen eller i alla fall förkorta livslängden på cellen i instrumentet pga en brännare som ligger heltokigt i bränsle/luft-förhållande.
Som sagt det är valfritt.
Skriv svar