Dålig förbränning med sekundärluft??

Här diskuteras allt kring vedeldning
lennart wiklund
Lärjunge!

Dålig förbränning med sekundärluft??

Inlägg av lennart wiklund »

Ja,den frågan ställer jag nu.
Somjag skrev i en tråd förut så har jag alltid eldat ved med sekundären stängd,bara nedre dragluckan öppen.Innuti tuberna samt på turbulatorerna har det lagt sig en vit fin aska.Detta tycker jag har sett bra ut.Så läste jag under tråden som Olle 45 startade om att elda sin panna rätt!
Smorde upp den runda ratten på pannans vedlucka så det gick att öppna.
Har eldat med denna öppen samt reglerat farten med dragluckan,säkundärratten har stått va 1.5-2cm öppen.
skruvade upp sotluckan samt drog ur retardrarna idag för att sota.Märkte igårkväll att så segt att elda upp tankarna har det aldrig varit,rökgastempen låg på 3-350c vid ganska lågt drag!!
Idag fick jag förklaringen!
Har aldrig någonsin varit så igengeggat i tuberna.Fet svart aska,så svart den kan bli!,såg ut som skägg som satt fast på retardrarna...
Hur i hela friden kan det bli så??skall det inte bli bättre förbränning med sekundären öppen :(
Som jag ser detta så var det bättre med denna sekundärratt stängd!
Hoppas någon kan ge mej en vettig förklaring!
Mysko är det iallafall.
Ds eldar bara riktigt torr björkved,lagrad i två år!

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

menar du 300 till 350c i rökgastemp???och dina motstånd var fulla med kära????som skall rengöras mellan varven
lennart wiklund
Lärjunge!

Jägarn skrev:menar du 300 till 350c i rökgastemp???och dina motstånd var fulla med kära????som skall rengöras mellan varven
Javisst menar ja 300-350c i rökgastemp.Helt klart en kass färbränning med denna sekundärratt öppen.Har kört viskan med diesel på borrmaskinen idag,trodde aldrig jag skulle få rent i tuberna.Satt säkert 3mm med beläggning på tubväggarna,skall nu prova att elda igen med säkundären stängd,detta tills nästa sotning av tuberna.Ungefär 14dagar,sedan skall jag se hur det ser ut.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Spånar bara litegranna nu.

Tidigare med sekundärluften stängd, lämplig grovlek på vedklabbarna mm. så kanske du tidigare har fått upp tempen och haft ett lämpligt luftöverskott så det har funkat hyfsat.

När du öppnar sekundärluften så sänker du luftflödet genom veden/bränslebädden, då blir det kanske sämre "hets" och kanske för låg temperatur i "elden" så att alla gaser inte antänds och brinner upp, utan det blir kraftiga beläggningar i tuberna. Har du provat att ha sek.luftratten öppen kanske 1cm. eller mindre? Det kan vara jättesvårt att hitta balansen mellan draget/prim.luft/sek.luft.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

man reglerar primär o sekundär beroende på mjukt eller hårt vedtyp...optimal rökgas är mellan 170 till 200c....problemet med kära uppstår ju oftast vid låg temp....
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Dålig förbränning med sekundärluft??

Inlägg av Olle45 »

lennart wiklund skrev:Ja,den frågan ställer jag nu.
Somjag skrev i en tråd förut så har jag alltid eldat ved med sekundären stängd,bara nedre dragluckan öppen.Innuti tuberna samt på turbulatorerna har det lagt sig en vit fin aska.Detta tycker jag har sett bra ut.Så läste jag under tråden som Olle 45 startade om att elda sin panna rätt!
Smorde upp den runda ratten på pannans vedlucka så det gick att öppna.
Har eldat med denna öppen samt reglerat farten med dragluckan,säkundärratten har stått va 1.5-2cm öppen.
skruvade upp sotluckan samt drog ur retardrarna idag för att sota.Märkte igårkväll att så segt att elda upp tankarna har det aldrig varit,rökgastempen låg på 3-350c vid ganska lågt drag!!
Idag fick jag förklaringen!
Har aldrig någonsin varit så igengeggat i tuberna.Fet svart aska,så svart den kan bli!,såg ut som skägg som satt fast på retardrarna...
Hur i hela friden kan det bli så??skall det inte bli bättre förbränning med sekundären öppen :(
Som jag ser detta så var det bättre med denna sekundärratt stängd!
Hoppas någon kan ge mej en vettig förklaring!
Mysko är det iallafall.
Ds eldar bara riktigt torr björkved,lagrad i två år!

lennart
Hej Lennart
Beskriv lite hur du eldar hur du tänder eller startar upp eldningen, nya
vedinlägg mm + vilken panntyp du har
Det finns alltid svar på ditt varför det går snett vid förbränningen
Det är en konst att elda rätt för att maximera förbränningen

MVH
Ruben
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

primär 5-10mm hårda träslag...mjuka trädslag 15-20mm

sekundär 5-10 hårda träslag...mjuka trädslag 2-5mm....

ved ska klyvas lagras i 2år..

ved med 20%vatten har ett värmevärde på 4kwh

ved med 60% har ett värmevärde på 1,5kwh

färskved får pannans efekt att sjunka med 50%...

tänd på med lite törre och tidningpapper med överförbräning när det väl brinner lägg lite större klampar i botten och så man inte täker luftintagen helt o hållet...

SEN FYLL PANNAN TILL TOPPEN ALTSÅ TAKET I ELDSTADEN....folk är rädda att elda och håller på o pyr eldar

och optimala rökgaser mellan 170 till 200
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Jägarn skrev:primär 5-10mm hårda träslag...mjuka trädslag 15-20mm

tänd på med lite törre och tidningpapper med överförbräning när det väl brinner lägg lite större klampar i botten och så man inte täker luftintagen helt o hållet...

SEN FYLL PANNAN TILL TOPPEN ALTSÅ TAKET I ELDSTADEN....folk är rädda att elda och håller på o pyr eldar

Hej Jägarn
Nu vet jag inte hur Lennarts panna ser ut,
Kan ju vara så att det inte går att elda hans panna proppfyld med ved utan problem med tjära på grund av utebliven sekundärluft = typ distilering / KOLMILA
Det måste också finnas plats för gasernas slutförfränning i pannan !!!!
i annat fall kan lågen till och med nå några meter upp i skorstenen om man har otur. Hög rögastemp som följd.
Mer exakta råd kan jag ge när jag vet hur hans pannas förbrännings utrymme ser ut.
Jag kan tänka mej att sekundären kan vara förlågt monterad i hans panna
så den får förmycket av primärlufts karaktär det vill säga att sekundär luften uteblir kanske till 100%, som jag vet är det en konst att elda 100% rätt, varje anläggning har sin speciella karaktär i hur den eldas bäst.

Jag vet att skundär luft är mycket viktigt för att inte släppa ut oförbrända gaser, om det skall vara helt rätt skulle det vara 2 st sekundärluft intag till förbränningen, "ett litet varför".

Veden förgasas i tre olika steg och det som skiljer stegen åt är temperaturen på de bränbara gasern enkelt utryckt.
Fast det är också gasernas sammansättning som avgör hur bra det går att elda veden.
Den teknik jag beskriver lite här är ämnet Blålåge förbränning.
Helt sot o tjärfri förbränning. här är temeraturen i de olika stegen viktig.

Lite om vedens fuktighetens påverkan på förbränningen.
Vad innehåller fukten i veden ??
Vatten i liten mängd kallas för fukt inte sant ??
Vatten består av syre och väte eller hur ??
Fukten övergår till vattenånga som delas till väte och syre och tillsammans med de svårbrända vedgaserna bildar de tillsammans en bränbar gas
Typ som gengasen framställes, denna teknik så brinner veden mycket långsamt med en under hålls temeratur på ca 850°C
Denna teknik sker med underskott av primärluft och rikligt med sekundär
för gaserna skall ju brinna ut i pannan i detta fall.

Själv var jag inte så gammal, men bil med gengas har jag åkt,
min morfar körde hans bil med gengasagregat ända fram till 1950. och då var jag 5 år, bränslet som min morfar gillade bäst var tallkott.
Tallkott har jag själv varit med ute i skogen och plockat till gengasagregatet.
Så nog vet jag hur gengas tillverkas, även acetylen gas tillverkad av karbid o vatten att körabil med min far var med att utvekla en oljelubrikator som oljeförser gasen för att kunna köra tvåtaktsmotorer på gasbränslen, men den utvecklingen var före mej.

MVH
Ruben
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Olle45 skrev:

Hej Jägarn
Nu vet jag inte hur Lennarts panna ser ut,
Kan ju vara så att det inte går att elda hans panna proppfyld med ved utan problem med tjära på grund av utebliven sekundärluft = typ distilering / KOLMILA
i annat fall kan lågen till och med nå några meter upp i skorstenen om man har otur. Hög rögastemp som följd.
Mer exakta råd kan jag ge när jag vet hur hans pannas förbrännings utrymme ser ut.
så den får förmycket av primärlufts karaktär det vill säga att sekundär luften uteblir kanske till 100%, som jag vet är det en konst att elda 100% rätt, varje anläggning har sin speciella karaktär i hur den eldas bäst.

Jag vet att skundär luft är mycket viktigt för att inte släppa ut oförbrända gaser, om det skall vara helt rätt skulle det vara 2 st sekundärluft intag till förbränningen, "ett litet varför".

Veden förgasas i tre olika steg och det som skiljer stegen åt är temperaturen på de bränbara gasern enkelt utryckt.
Fast det är också gasernas sammansättning som avgör hur bra det går att elda veden.

Fukten övergår till vattenånga som delas till väte och syre och tillsammans med de svårbrända vedgaserna bildar de tillsammans en bränbar gas
Typ som gengasen framställes, denna teknik så brinner veden mycket långsamt med en under hålls temeratur på ca 850°C

min morfar körde hans bil med gengasagregat ända fram till 1950. och då var jag 5 år, bränslet som min morfar gillade bäst var tallkott.
Så nog vet jag hur gengas tillverkas, även acetylen gas tillverkad av karbid o vatten att körabil med min far var med att utvekla en oljelubrikator som oljeförser gasen för att kunna köra tvåtaktsmotorer på gasbränslen, men den utvecklingen var före mej.

MVH
Ruben
mm du verkar ha bra koll på läget..själv tampas jag med för låg rök gas
tem har en atmos gse dc 40 2300l vatten 6m rostfri 160mm rökgasrör ..eldar med rätt fuktig ved..ligger på cr 160c hur ska jag fu upp den??
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Jägarn skrev:
Olle45 skrev:

Hej Jägarn
Nu vet jag inte hur Lennarts panna ser ut.

MVH
Ruben
mm du verkar ha bra koll på läget..själv tampas jag med för låg rök gas
tem har en atmos gse dc 40 2300l vatten 6m rostfri 160mm rökgasrör ..eldar med rätt fuktig ved..ligger på cr 160c hur ska jag fu upp den??
Hej Jägarn och alla andra här är lite tips
Angående fuktig ved,

Nu vet jag inte vilken typ av förbränning din panna har,
Över eller underförbränning, försökte hitta lite info om atmos data.
Om din panna har överförbränning börja att lägga in ved i botten på rostret sedan får du prova dej fram hur mycket ved som är lämpligt att lägga in, sedan tänder du veden med torr klenare ved ovan på, precis som man gör med stearinljus i veken ovanpå ljuset ej i botten,
Detta förfarande så kanske du tillomed får vatten/ fukten ångan att dela sig och också bli en bränbar gas, denna metod torkar den fuktiga veden i takt med förbrukningen, men klart att det finns en övre fuktgräns som bara inte går att elda med bra resultat.

Underförbränning tändes i omvänd ordning med torr klenare ved vid rostret och grövre ved ovanpå.

Mina egna studier i ämnet visar att mindre vedmängd man värmer upp genom att elden går igenom den inlagda veden i pannan ju längre brinner varje in lägg också bästa förbränningen av ved ligger i temperaturområdet runt 850°C

Har jag mer info hur pannans eldstad/eldutrymme ser ut med primär och sekundärluft lite mått emellan primär och sekundärluft intag.
Över eller underförbränning, hur man eldar dessa olika pannor på ett bra sätt, även om jag kan det här med vedeldning så finns det många pannor som man måste lära sig att elda på ett sätt som passar pannan i fråga.
Även lika pannor kan skilja sig i eldnings förfarande.
olikheter i skorstenar o terängförhållanden öppet eller skyddat läge mm

MVH
Ruben
lennart wiklund
Lärjunge!

Lovad att återkomma.

Nu är pannan sotad idag igen,alltså 14dagar sedan detta inläggs början.
Har bara eldat med primären öppen nu.Lättsotat,ren fin vit aska på turbulatorerna,minimalt med beläggning i tuberna.Jävligt mysko,helt klart har jag inte lärt mig att elda med sekundären.........

När jag tänder upp gör jag följande.
Näver längst ner,finare klyvd ved uppe på denna,tänder brasan låter denna ta sig.primären fullt öppen.När pannan gått upp i temp samt börjat att ladda tankarna fyller jag upp med ved enda upp.sänker primären till ca3cm öppen i nederkant samt stänger rökgasspjället till hälften ca för att få ner rökgastempen.Frågan är om jag skall öppna sekundären där några mm. :roll:

Pannan är en gammal Diom el och ved 25,med fyra liggande tuber.två korta samt två långa tubrör.
tomas_n
Frö

Inlägg av tomas_n »

Hej

Jag tror att felet är att du sätter för mycket ved i pannan, rökgasena måste ha utrymme att förbrännas. Testa att fylla två tredjedelar av pannan med ved så tror jag att det fungerar bättre.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

tomas_n skrev:Hej

Jag tror att felet är att du sätter för mycket ved i pannan, rökgasena måste ha utrymme att förbrännas. Testa att fylla två tredjedelar av pannan med ved så tror jag att det fungerar bättre.
Hej
Vist måste ved gaserna ha plats att brinna i pannan, en propp fylld panna och elden kanske måste ta till skorstenen för att ha plats till förbränningen.
Det med att elda med sekundär luften stängd är helt fel, enda förklaringen till att han får tjära med öppen sekundär luft är att han har matat pannan med mer ved än den är avsedd för, och att sekundärluft intaget hamnat på en nivå som gör denna luft till ett andra primärluft intag, har man otur kan lågan bli mer än 5 meter lång och det är ju inte önskvärt eller hur.

Ja det är en hel vetenskap att kunna elda rätt och varje anläggning har sin
egen värld som man måste lära sig hur allt hänger samman.

Tänk så här när ni fyller en vedpanna som har överförbränning,
se efter i vilken höjd sekundärlufintaget sitter fyll aldrig pannan ända upp till sekndärluft intaget utan lämna 10 till 15 cm för att ge förbränningen ett utrymme att förbränna vedgaserna i.
10 till 15 cm var bara ett antaget mått som kan ses som en utgångspungt
för att kunna prova sej fram ifrån för att utvärdera om måttet kan ljusteras uppåt eller nedåt för att ge en så bra förbränning som möjligt!

Sedan om det skulle gå att ha sekundären 100% stängd utan att få tjära eller oförbränt i pannan eller skorstens muren mm
Kan tyda på att inmatningsluckan redan är så otät så att sekundär luften
räcker till ändå.

Det var lite av mina tankegångar i ämnet.

MVH
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

lennart wiklund skrev:Lovad att återkomma.

Nu är pannan sotad idag igen,alltså 14dagar sedan detta inläggs början.
Har bara eldat med primären öppen nu.Lättsotat,ren fin vit aska på turbulatorerna,minimalt med beläggning i tuberna.Jävligt mysko,helt klart har jag inte lärt mig att elda med sekundären.........

När jag tänder upp gör jag följande.
Näver längst ner,finare klyvd ved uppe på denna,tänder brasan låter denna ta sig.primären fullt öppen.När pannan gått upp i temp samt börjat att ladda tankarna fyller jag upp med ved enda upp.sänker primären till ca3cm öppen i nederkant samt stänger rökgasspjället till hälften ca för att få ner rökgastempen.Frågan är om jag skall öppna sekundären där några mm. :roll:

Pannan är en gammal Diom el och ved 25,med fyra liggande tuber.två korta samt två långa tubrör.
Hej Lennart
Har ett bra tips lägg in grövre ved först fyll upp pannan till ca 10 till 15 cm
under sekundär luft intaget i inläggnings luckan
Lägg sedan in lite papper att tända den små Klyvna veden som du lagt ovan på pappret som ligger ovanpå den grövre veden.

Ved inlägget varar längre med denna eldningsmetod.

som tex. ingen vänder på ett stearinljus för att tända på ???
Här tänder vi stearinljuset ovanpå och bränslet är under själva förbränningen. att elda ved på samma sätt är nästan gångbart med bra resultat. här finns bara ett problem, den varama glöden som trillar ner och får så småningom eld på mer av det inlaggda bränslet, men inte lika fort som om man låter lågorna gå igenom hela den inlagda bränslemängden.

Det är lite av mina egna erfarenheter som är värda att prova !

MVH
Ruben
lennart wiklund
Lärjunge!

Hmmm...
Värt att prova.
När jag eldade med sekundären öppen så var jag noga med att aldrig lägga fullt upp till denna,höll mig faktiskt dessa 10-15cm under ratten.
nåväl vi skall fortsätta exprimentera :wink:
Tack iallafall Ruben för svaren,värt en heldel

Har önskat en Solo innova av jultomten :lol:

Lennart
Skriv svar