Koppla rumstermostat till cirkulationspump?
Förlåt om jag glider iväg lite i ämnet.
Min inne temp styrs via utegivare och motorshunt, det fungerar fint. Men om jag vill använda mig av natt sänkning, kommer det att fungera då med ute givare? Förstår den att den måste "brassa" på lite extra för att få upp tempen inne igen på morgonen? Vinner man nåt ekonomiskt med nattsänkning?
Min inne temp styrs via utegivare och motorshunt, det fungerar fint. Men om jag vill använda mig av natt sänkning, kommer det att fungera då med ute givare? Förstår den att den måste "brassa" på lite extra för att få upp tempen inne igen på morgonen? Vinner man nåt ekonomiskt med nattsänkning?
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
-
- Pannrumstomte!
Anders_J skrev: Intressant, vad är det för styrning du har?
Glömde skriva det. Siemens RVD130 tror jag den heter.
Ang nattsänkning så säger vissa att man inte tjänar något på det eftersom det tar så pass lång tid för huset att svalna och att man måste brassa på så mycket för att få upp tempen igen. Jag tror att om man lyckas sänka medeltemperaturen inne så blir det vinst med det. Jag kan se en annan vinst med nattsänkning och det är att om styrningen precis jagat upp tempen från 18 till 20 när jag kliver ur sängen så är golven extra varma och mysiga

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den mån 26 nov, 2007 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Hejhatte skrev:Förlåt om jag glider iväg lite i ämnet.
Har själv testat nattsänkning mitt mätresultat är ingen vinst för så kort tid
En veckas sänkning eller var gränsen går för att spara har jag ingen koll på för att besparingen skall bli till.
Tänk att jämn temeratur kräver minst i under håll inte en massa ton som kallnar och skall värmas upp igen, samma gäller ju bilkörning
ju jämnare fart ju mindre svajar bränsleförbrukningen på utfört arbete.
MVH
Ruben
Re: TERMOSTATSTYRNING AV CIRK.PUMPEN.
Jo, visst låter det lite ibland när värmen går på, men man vänjer sig!Håkan S skrev:Hej hade den konstruktionen i ett tidigare hus. Fungerade väl hyfsat men en nackdel var att det knäppte i ledningarna och elementen varje gång pumpen började köra in varmvattnet. Ledningarna expanderar ju av värmen så sover man lätt så kan man störas av ljudet. Mvh HS.

Olle 45: Tack för tipset, hoppas min är en sådan..! (Danfos)
Mvh Milla
CTC 260 från -63 med Iwabo Villa S1
Här http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19569353 finns en lite lyxigare hos Clas Ohlson för 279 kr med en veckoprogram.bränndal skrev:Jula har en 230V för 129:- och en med nattsänkning för 199.

Jag använder en liknande termostat för att slå på och av pelletskaminen. Den har 1 eller 2 graders (inställningsbar) hysteresis och har en reläutgång som har NO och NC kontakter.
Skulle tro att den funkade bra för att styra pumpen med.
/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
-
- Pannrumstomte!
Nej jag är inte säker efter jag inte har precis samma
. Det är alltså mkt möjligt att det är 0,2 eller 0,8 grad i denna.
Jag har en sån:

och där kan man välja mellan 1 eller 2 graders tröskel via dipswitcher, samt slå på en 5 min fördröjning för att se till att den inte slår på direkt efter den har varit av och en airco inställning.
Säljs fortfarande genom conrad art nr 615935, 319kr men jag köpte min på clasohlsson eller nått liknande jag för några år sedan.
Här http://www.made-in-china.com/showroom/a ... -510-.html är en väldig lik CO nuvarande termostat.

Jag har en sån:

och där kan man välja mellan 1 eller 2 graders tröskel via dipswitcher, samt slå på en 5 min fördröjning för att se till att den inte slår på direkt efter den har varit av och en airco inställning.
Säljs fortfarande genom conrad art nr 615935, 319kr men jag köpte min på clasohlsson eller nått liknande jag för några år sedan.
Här http://www.made-in-china.com/showroom/a ... -510-.html är en väldig lik CO nuvarande termostat.

/Aryan* Differential: +/- 0.5 Celsius Degree from set temperature (Optional +/- 0.2 Celsius Degree)
-
- Pannrumstomte!
Ska du använda den till pumpen eller nått annat?Shakespeare skrev: Jag läste förresten i värmepumpsforum att det var en dålig sak med den för den gick bara att ställa tempen i hela grader. Men jag ska köpa en ändå.
mvh
Min går att ställa in på halva grader, men hela grader skulle väll också fungera.
/Aryan
Jag har en TA210 U-HT reglercentral och den har funktionen att stänga av cirkpumpen över en viss inställbar utetemp. Är pumpen avstängd motionkörs den 1 minut per dygn.
Denna central är från mitten på 80-talet skulle jag tro och funkar mycket bra tycker jag. Kör med en ute och en innegivare.
Denna central är från mitten på 80-talet skulle jag tro och funkar mycket bra tycker jag. Kör med en ute och en innegivare.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
-
- Pannrumstomte!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Automix 30 har den funktionen http://www.acaso.se/svensk/automix30.htmAnders_J skrev:Intressant, vad är det för styrning du har?Shakespeare skrev:Min styrning kan dra ner shunten till noll och stanna cp:n över en viss utetemp. En gång i veckan startar den och motionerar.
mvh
/A
Dinvvsbutik säljer automix 30D med både inne o utegivare för 3200:-
http://www.dinvvsbutik.se/automix30d-sh ... 16651.html
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag kör med Siemens Villa 3 styrning och där finns detta option. När inne tempen stiger över brytpunkt så stänger shunten och lika så cirkulationspumpen. (detta händer bara om det är mycket överskottsvärme annars reglerar shunten ner) Sedan när innetempen är nere på börvärde igen så öppnar shunten och cirkulationspumpen startar.
CPumpen mortioneras 1 gång i veckan och är igån 30sek.
Funkar kanon , vi har väldigt exakt innetemp.
Har kört sedan juli 2006 med Siemens villa 3 styrning och är supernöjd.
CPumpen mortioneras 1 gång i veckan och är igån 30sek.
Funkar kanon , vi har väldigt exakt innetemp.
Har kört sedan juli 2006 med Siemens villa 3 styrning och är supernöjd.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.