Hur justera pelletsförbrukningen?

Fetblek
Späd planta

Hur justera pelletsförbrukningen?

Inlägg av Fetblek »

Har idag en shuntmotor, CBJ med rumsgivare. Men som väderleken är nu så tycker jag det går lite för mycket pellets, över en säck om dagen. Har en utetemp på +6 till -6 ca.

Rumsgivaren är inställd på +18, dag som natt. Problemet ligger i, enligt mitt tycke, att iom att jag eldar i vedkamin så stryper ju shunten tillförseln på systemet vilket i sin tur leder till att allt vatten ute på systemet blir kallt, som sedan resulterar i att så fort shunten öppnar igen så spolar det ju in kallt (+17/+20) vatten i pannan.

Tycker mig ha en bättre förbrukning vid kallare väderlek eller om man shuntar manuellt.

Har testat lite olika temperaturer på pannan men tycker inte det ger resultat.

Nån annan som tycker sig känna igen sig och vill dela med sig eller har jag bara glömt nåt? Är för övrigt grön på detta med pellets... :oops:
Nykläckt pelletsanvändare.

Har:
Panna: Euronom A25F -90.
Brännare: Ariterm Bequem 15 -07.
Shuntmotor: CBJ 25 -02.
Kamin 1: Jötul -04.
Kamin 2: Vattenmantlad noname från tidigt 80.
Kunskaper: Nästan inga, men söker ivrigt.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Fetblek
Späd planta

Inlägg av Fetblek »

Ja där ser man. Kan ju vara så att man stirrar sig lite blind på den aktuella dagsförbrukningen.

Kan det löna sig att strunta i CBJ´n och istället köra med termostater på radiatorerna?

Eller kan man man höja tempen på rumsgivaren ett par grader för att få ett jämnare flöde i system eller går det upp i ett?

Värmekretsen är på 165 liter. Har det någon betydelse? Eldar till 70 grader nu. Tappvatten gör vi inte av med nämnvärt.

Har:
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi kör också med Termomtaic CBJ med innegivare, har braskamin och jag känner väl igen det du beskriver.

Det jag upplever som viktigt är termostatens placering. Likaså justerar jag utgående temperatur ibland med hänsyn till temperarturväxlingarna ute, liksom cirkulationspumpens hastighet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Fetblek
Späd planta

Inlägg av Fetblek »

GoForIt Pellets skrev:Vi kör också med Termomtaic CBJ med innegivare, har braskamin och jag känner väl igen det du beskriver.

Det jag upplever som viktigt är termostatens placering. Likaså justerar jag utgående temperatur ibland med hänsyn till temperarturväxlingarna ute, liksom cirkulationspumpens hastighet.
Jag har den monterad så långt från kaminen som möjligt, nämligen på andra sidan huset i köket. Kanske inte optimalt men funkar bra. Finns enligt mig inget bättre ställe.

Vadå cirkulationspumpen? Har en Grundfos type UPS 21-60 F 120. Den har 3 lägen och går på läge 3. Visste inte ens att den var justerbar. Men nu vet jag det.

Så vad kan man göra med den och vad händer?

Tack för svaren förövrigt! Är väldigt intressant detta...

Har:
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Vad är det egentligen som du upplever som problem, förutom förbrukningen.
Blir tappvattnet kallt när shunten öppnar?
Eller blir det kallat i rummen som är långt från kaminen?
Jag tycker att shuntstyrningen gör vad den ska.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Fetblek
Späd planta

Inlägg av Fetblek »

Shakespeare skrev:Vad är det egentligen som du upplever som problem, förutom förbrukningen.
Blir tappvattnet kallt när shunten öppnar?
Eller blir det kallat i rummen som är långt från kaminen?
Jag tycker att shuntstyrningen gör vad den ska.
mvh
Jag tycker jag har för hög pelletsförbrukning. När jag eldar i kaminen så klipper ju CBJ´n helt och elementen blir kalla. Sen när huset svalnar så öppnar ju CBJ´n igen och då är ju hela system kallt. Jag får för mig att man borde få en mindre förbrukning om man har ett jämnare flöde på systemet så det cirkulerar tillbaka varmt vatten i panna.

Men jag kan ju såklart vara ute och cykla... Jag kan ju trots allt inte speciellt mycket om detta.

Har:
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Om shunten är öppen samtidigt som du eldar så får du en högre innetemp och en högre förbrukning. Det tror jag i alla fall.

Kan sambandet mellan eldandet och högre förbrukning hänga bero på något annat? Kanske eldar ni mer när det är kallare eller råare väderlek och att den högre förbrukningnen ochså beror på vädret?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Fetblek
Späd planta

Inlägg av Fetblek »

Shakespeare skrev:Om shunten är öppen samtidigt som du eldar så får du en högre innetemp och en högre förbrukning. Det tror jag i alla fall.

Kan sambandet mellan eldandet och högre förbrukning hänga bero på något annat? Kanske eldar ni mer när det är kallare eller råare väderlek och att den högre förbrukningnen ochså beror på vädret?

mvh
Kan så vara. Grejen är ju det att jag eldar i kaminen när jag är hemma från ca 17.00 till 22.00 och det ska ju vara lite kallare ute den tiden hur man än vänder och vrider på det. Iom det så tycker jag att det ska gå åt mindre pellets än vad det gör nu. Men som sagt. Kanske stirrar mig blind på styck säck. Har inget att jämföra med då jag satte in brännaren när vi flyttade in.

Har:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har lärt mig följande:
* Det förbrukas en väsentlig del av årsförbruket under en ganska liten del av året.
* Det går åt avsevärd mer pellets än jag trodde vid "bara lite kyligt" ute.
* Blåst kostar en hel del pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Fetblek skrev:Jag har den monterad så långt från kaminen som möjligt, nämligen på andra sidan huset i köket. Kanske inte optimalt men funkar bra. Finns enligt mig inget bättre ställe.

Vadå cirkulationspumpen? Har en Grundfos type UPS 21-60 F 120. Den har 3 lägen och går på läge 3. Visste inte ens att den var justerbar. Men nu vet jag det.

Ja, vår fungerar också som bäst så långt kaminen som möjligt. Den sitter faktiskt på en yttervägg, bredvid ett fönster (med radiator under) rakt emot vad som föreskrivs i installationsråden.

Nu är väl vårat system lite speciellt kanske, då vi har ett enrörssystem utan termostater. Det är dessutom "trögstartat"/stor värmeförlust då rören går direkt från cirkulationspumpen ner i den oisolerade plattan.

Jag upplever ju att vårt system blir mycket "ryckigare" ju högre hastighet cirkulationspumpen går på, och ju högre tillåten utgående temperatur som CBJ:n är inställd på. Normalt går vår cirkulationspump på läge 1, vid minusgrader dygnet runt på läge 2. Läge 3 används bara vid riktigt bister kyla (typ över -15 dygnet runt).

Så för att inte få CBJ:n att stänga helt när vi eldar i braskaminen så kan man väl säga att jag manipulerar lite med termostatens funktion genom att ex. låta den stå inställd på 22 grader, men bara shunta ut max 50 gradigt på lägsta hastigheten på pumpen. Detta ger att temperaturen inte når 21-22 grader förrän då vi har eldat färdigt i braskaminen. Övriga dygnet "orkar" systemet inte mer än till typ 19-20 grader. Vilket är den tempertaur vi vill ha på dagarna (när ingen är hemma) respeltive på natten.

Den utläggningen blev kanske lite lång.. :roll:
Men jag vet vilket j-a trixande det var innan jag och CBJ:n kom överens.. :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Icecap skrev:Jag har lärt mig följande:
* Det förbrukas en väsentlig del av årsförbruket under en ganska liten del av året.
Det skriver jag under på direkt, och tillägger att
* Väderomslag påverkar, i synnerhet om isoleringen är begränsad
Fetblek
Späd planta

Inlägg av Fetblek »

GoForIt Pellets skrev:
Fetblek skrev:Jag har den monterad så långt från kaminen som möjligt, nämligen på andra sidan huset i köket. Kanske inte optimalt men funkar bra. Finns enligt mig inget bättre ställe.

Ja, vår fungerar också som bäst så långt kaminen som möjligt. Den sitter faktiskt på en yttervägg, bredvid ett fönster (med radiator under) rakt emot vad som föreskrivs i installationsråden.

Nu är väl vårat system lite speciellt kanske, då vi har ett enrörssystem utan termostater. Det är dessutom "trögstartat"/stor värmeförlust då rören går direkt från cirkulationspumpen ner i den oisolerade plattan.

Jag upplever ju att vårt system blir mycket "ryckigare" ju högre hastighet cirkulationspumpen går på, och ju högre tillåten utgående temperatur som CBJ:n är inställd på. Normalt går vår cirkulationspump på läge 1, vid minusgrader dygnet runt på läge 2. Läge 3 används bara vid riktigt bister kyla (typ över -15 dygnet runt).

Så för att inte få CBJ:n att stänga helt när vi eldar i braskaminen så kan man väl säga att jag manipulerar lite med termostatens funktion genom att ex. låta den stå inställd på 22 grader, men bara shunta ut max 50 gradigt på lägsta hastigheten på pumpen. Detta ger att temperaturen inte når 21-22 grader förrän då vi har eldat färdigt i braskaminen. Övriga dygnet "orkar" systemet inte mer än till typ 19-20 grader. Vilket är den tempertaur vi vill ha på dagarna (när ingen är hemma) respeltive på natten.

Den utläggningen blev kanske lite lång.. :roll:
Men jag vet vilket j-a trixande det var innan jag och CBJ:n kom överens.. :)
Det är ju helt otroligt. Mitt hus stämmer med ditt till 100%. Enrörssystem utan termostater och oisolerad platta. Ska kanske "kopiera" dig då och se vad som händer. Tackar så mycket för ditt utförliga inlägg! :lol:

Har:
Fetblek
Späd planta

Inlägg av Fetblek »

Icecap skrev:Jag har lärt mig följande:
Detta skall läggas på minnet. Tack!

Har:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Hur justera pelletsförbrukningen?

Inlägg av André »

Fetblek skrev:Har idag en shuntmotor, CBJ med rumsgivare. Men som väderleken är nu så tycker jag det går lite för mycket pellets, över en säck om dagen. Har en utetemp på +6 till -6 ca.

Rumsgivaren är inställd på +18, dag som natt. Problemet ligger i, enligt mitt tycke, att iom att jag eldar i vedkamin så stryper ju shunten tillförseln på systemet vilket i sin tur leder till att allt vatten ute på systemet blir kallt, som sedan resulterar i att så fort shunten öppnar igen så spolar det ju in kallt (+17/+20) vatten i pannan.

Tycker mig ha en bättre förbrukning vid kallare väderlek eller om man shuntar manuellt.

Har testat lite olika temperaturer på pannan men tycker inte det ger resultat.
Att det går mycket pellets nu beror bl.a på att det är fuktigt ute o att man inte får nån hjälp av solen, Blåser det så blir det ändå sämre...

Ju mer tid av dygnet som shunten är stängd ju billigare/mindre förbrukning får du...

Du kan aldrig få det bättre genom att shunta manuellt..

Håll pannans start temp på 65° då får du minsta förlusterna från pannan..

Du kan ju kolla genom att köra med elpatron nått dygn o kolla elmätaren för att få en hum om det är nått galet med din pelletsförbrukning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar