Fetblek skrev:Jag har den monterad så långt från kaminen som möjligt, nämligen på andra sidan huset i köket. Kanske inte optimalt men funkar bra. Finns enligt mig inget bättre ställe.
Vadå cirkulationspumpen? Har en Grundfos type UPS 21-60 F 120. Den har 3 lägen och går på läge 3. Visste inte ens att den var justerbar. Men nu vet jag det.
Så vad kan man göra med den och vad händer?
Tack för svaren förövrigt! Är väldigt intressant detta...
Ja, vår fungerar också som bäst så långt kaminen som möjligt. Den sitter faktiskt på en yttervägg, bredvid ett fönster (med radiator under) rakt emot vad som föreskrivs i installationsråden.
Nu är väl vårat system lite speciellt kanske, då vi har ett enrörssystem utan termostater. Det är dessutom "trögstartat"/stor värmeförlust då rören går direkt från cirkulationspumpen ner i den oisolerade plattan.
Jag upplever ju att vårt system blir mycket "ryckigare" ju högre hastighet cirkulationspumpen går på, och ju högre tillåten utgående temperatur som CBJ:n är inställd på. Normalt går vår cirkulationspump på läge 1, vid minusgrader dygnet runt på läge 2. Läge 3 används bara vid riktigt bister kyla (typ över -15 dygnet runt).
Så för att inte få CBJ:n att stänga helt när vi eldar i braskaminen så kan man väl säga att jag manipulerar lite med termostatens funktion genom att ex. låta den stå inställd på 22 grader, men bara shunta ut max 50 gradigt på lägsta hastigheten på pumpen. Detta ger att temperaturen inte når 21-22 grader förrän då vi har eldat färdigt i braskaminen. Övriga dygnet "orkar" systemet inte mer än till typ 19-20 grader. Vilket är den tempertaur vi vill ha på dagarna (när ingen är hemma) respeltive på natten.
Den utläggningen blev kanske lite lång..
Men jag vet vilket j-a trixande det var innan jag och CBJ:n kom överens..

Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.