Bästa panna för eldning mot 750L acktank
-
- Pannrumsnisse!
Hej! Jag skulle sätta brännaren i övre luckan iaf , och låta keramiken sitta kvar. Kör man då brännaren mot acktankar och får långa brinntider kommer keramiken att bli glödgad som då reducerar till att kondens problemen elimineras. Blir liksom som en efterförbrännings kammare även vid pelletseldning..
Hur kör du brännaren? Använder du pannans termostat eller kör du brännarens start och stopp via acktankens temperaturer??
Mvh Ved Profilen...
Hur kör du brännaren? Använder du pannans termostat eller kör du brännarens start och stopp via acktankens temperaturer??
Mvh Ved Profilen...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
70-75% av märkeffekten vid vedeldning bör brännaren ha så kring 21-23 kW, Brännaren ska sluka ca 4,6 kg pellets/tim..Ved Profilen skrev:En fråga.André skrev:Det ända som händer om du kör med högre effekt än vad pannan är avsed för är att du får sämre verkningsgrad/högre rökgastemp...
Men om du ska köra brännaren på 25 kW så ska pannan klara minst den effekten för bra verkningsgrad, Man vill ju inte ge mer än nödvändigt till kråkorna..
Jag har en Baxi Solo+30. Funderar på att köpa en pelletsbrännare till min panna som ger lägre effekt än vad som står på skylten på pannan. Pannans märk effekt är 30Kw.
Vilken brännare tycker ni passar bäst till min panna. Jag vill ha så hög verkningsgrad som möjligt.
Ved Profilen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Aktiv O2? Menar du lambda-styrning? Det har jag i min brännare.. den styr fläkten med en PID-kurva mot ett börvärde baserat på inmatad effekt respektive verkligt värde. Jag har alltid en utmärkt färg på lågan!
Det gäller dock att se till att man inte drar tjuvluft nånstans i primär/sekundär/tertiär luftspjäll för då blir det fel
/Jörgen
Det gäller dock att se till att man inte drar tjuvluft nånstans i primär/sekundär/tertiär luftspjäll för då blir det fel

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumsnisse!
Hej André!! Dessa riklinjer är bra att utgå i från men märkeffekterna på pannorna stämmer sällan. Som i mitt fall Pannans märkeffekt är 30 Kw men ligger på ett snitt på 40 till 45 Kw. Det är ju även flöden man skall ta hänsyn till. Jag tycker att man i stället skall titta på vattenvolymer/eldstadsvolymer och även rökgasvägarnas ut formning i pannorna. Man bör nog inte stirra sig blind på bara märkeffekten på pannan.André skrev:70-75% av märkeffekten vid vedeldning bör brännaren ha så kring 21-23 kW, Brännaren ska sluka ca 4,6 kg pellets/tim..Ved Profilen skrev:En fråga.André skrev:Det ända som händer om du kör med högre effekt än vad pannan är avsed för är att du får sämre verkningsgrad/högre rökgastemp...
Men om du ska köra brännaren på 25 kW så ska pannan klara minst den effekten för bra verkningsgrad, Man vill ju inte ge mer än nödvändigt till kråkorna..
Jag har en Baxi Solo+30. Funderar på att köpa en pelletsbrännare till min panna som ger lägre effekt än vad som står på skylten på pannan. Pannans märk effekt är 30Kw.
Vilken brännare tycker ni passar bäst till min panna. Jag vill ha så hög verkningsgrad som möjligt.
Ved Profilen..
Det är ju vida kännt att dom bästa pannorna som eldas mot tank har så liten vattenvolym som möjligt...
Ved Profilen...
Tror man ska ha brännaren i nedre för vedmagasinet har nog inte tillräcklig kylning för att elda i det. Men skulle vara kul o höra hur det funkar om nån vill prova.Ved Profilen skrev:Hej! Jag skulle sätta brännaren i övre luckan iaf , och låta keramiken sitta kvar. Kör man då brännaren mot acktankar och får långa brinntider kommer keramiken att bli glödgad som då reducerar till att kondens problemen elimineras. Blir liksom som en efterförbrännings kammare även vid pelletseldning..
Mvh Ved Profilen...
Jag styr enbart från översta dykrör i acken. Låter konstigt men det funkar utmärkt utan externstyrningen, efter lite trixande med laddpump-hastighet o start/stopp-temphysteres.
Ha de'
Aha det fanns redan, dåligt påläst om andra fabrikat jag.joeri91942 skrev:Aktiv O2? Menar du lambda-styrning? Det har jag i min brännare.. den styr fläkten med en PID-kurva mot ett börvärde baserat på inmatad effekt respektive verkligt värde. Jag har alltid en utmärkt färg på lågan!
/Jörgen
Ha de'
-
- Pannrumsnisse!
Hej igen!! Jag vill nog påstå att vedmagasinet har för mycket kylning än för lite. Rymligheten är det i alla fall inget fel med.OeTroll skrev:Tror man ska ha brännaren i nedre för vedmagasinet har nog inte tillräcklig kylning för att elda i det. Men skulle vara kul o höra hur det funkar om nån vill prova.Ved Profilen skrev:Hej! Jag skulle sätta brännaren i övre luckan iaf , och låta keramiken sitta kvar. Kör man då brännaren mot acktankar och får långa brinntider kommer keramiken att bli glödgad som då reducerar till att kondens problemen elimineras. Blir liksom som en efterförbrännings kammare även vid pelletseldning..
Mvh Ved Profilen...
Jag styr enbart från översta dykrör i acken. Låter konstigt men det funkar utmärkt utan externstyrningen, efter lite trixande med laddpump-hastighet o start/stopp-temphysteres.
Ha de'
Det är därför Baxi själva rekomenderar att placera brännaren i nedre luckan,för att rökgaserna går då mera rakt upp i tuberna ( pannans Konvektions parti ) För att förhindra kondens problem. Baxi har nog haft mycket problem med just denna panna med pelletseldning. Det är ju trots allt en vedpanna med långa rökgasvägar. Varav rekomendationen blir att installera pelletsbrännaren i nedersta luckan. Jag personligen kommer att installera pelletsbrännaren i den övre. Alltså i vedluckan..
Ved Profilen......
Sot och aska fastnar inte lika lätt i stående tuber, i liggande så lägger sig askan och täpper till lättare, så detta skapar ju tätare rengöringsintervaller i vanligaste fall då.Fabian-Bom skrev:Vet inte skillnaden på stående och liggande tuber. Har inga tuber i min nuvarande panna. Är det enklare och sota stående tuber, effektivare panna?
Några exempel: Ariterm Bionet, men har en liten effekt mot vad du vill ha. Combifire, har för visso lite mer vattenmängd, kan beställas utan varmvattenslinga, sedan beror det på i detta fall om du har en ren acktank utan beredare, så kan du använda en annan typ av laddomat och få det fungera lika bra fast pannan har en större vattenmängd, men då skall du ha slingan i pannan. Pannan är en ren pelletspanna och kan även beställas med spaksotning, från VedSol AB. Roca P30 gjutjärnspanna är gjord att elda mot acktank och är även en panna för pellets och spannmål mm.Fabian-Bom skrev:Utvidgar tråden lite. Finns det några bra rena pelletspannor utan "egen" brännare (dvs jag kan koppla på min b30gl) som klarar lite högre effekt 20-30kW. Som är avsedd för eldning mot acktank (egen liten volym).
Om man nu har bestämt sig för att köra mot acktank vilka fördelar/nackdelar finns med vedpannor, oljepannor, pelletspannor. Jag har endast tänkt köra med pellets men jag tycker de pannorna är för dyra och jag har inget behov för vvb och shunt i pannan.
Om man skall se till nackdelar med ved, olja och pelletspannor som några exempel:

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ok. tja jag kan ju inte svara på varför Baxi anger en lägre effekt än den ger men är det som du säger är det en brännare på 30 kW du ska ha.. Iof så går ju många brännare få ur 25 kW o då är det 60-65% av effekten..Ved Profilen skrev:Hej André!! Dessa riklinjer är bra att utgå i från men märkeffekterna på pannorna stämmer sällan. Som i mitt fall Pannans märkeffekt är 30 Kw men ligger på ett snitt på 40 till 45 Kw. Det är ju även flöden man skall ta hänsyn till. Jag tycker att man i stället skall titta på vattenvolymer/eldstadsvolymer och även rökgasvägarnas ut formning i pannorna. Man bör nog inte stirra sig blind på bara märkeffekten på pannan.André skrev:70-75% av märkeffekten vid vedeldning bör brännaren ha så kring 21-23 kW, Brännaren ska sluka ca 4,6 kg pellets/tim..Ved Profilen skrev: En fråga.
Ved Profilen..
Det är ju vida kännt att dom bästa pannorna som eldas mot tank har så liten vattenvolym som möjligt...
Ved Profilen...
Men som t.ex kompisens Ctc V35 så sa han att han trodde oxå den gav kring 40-45 kW då han kollat brinntid med vad han stoppat in men när primärluft stryptes så det blev bra blålåga så blev det nog snarare 35 kW den ger, Rökgastempen sjönk 10° till 160° o det tar längre tid att bränna en panna men mer värme i acktanken blir det iaf... Nu är detta inte kollat genom massa mätare mm uten bara genom att vägt veden o kollat fukthalten samt hur mycket tanken laddas...
Förbränner din panna 135 l ved på ca 3 tim då??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Ja det stämmer rätt så bra. Brinntiden / vedinlägg hos mig är ca:2,5 till 3 timmar då rymmer eldstaden 155 Liter ved. Det skiljer sig naturligt vis på ved kvalite men jag eldar nästan uteslutande bara renodlad björkved.
Ser även att jag måste rätta mig själv. Jag har skrivit snitt effekten på min panna. Jag menar naturligt vis Max effekten. Även den sämsta kan göra fel.....
Ved Profilen..
Ser även att jag måste rätta mig själv. Jag har skrivit snitt effekten på min panna. Jag menar naturligt vis Max effekten. Även den sämsta kan göra fel.....
Ved Profilen..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Är det en Baxi solo plus du har?Ved Profilen skrev:Ja det stämmer rätt så bra. Brinntiden / vedinlägg hos mig är ca:2,5 till 3 timmar då rymmer eldstaden 155 Liter ved. Det skiljer sig naturligt vis på ved kvalite men jag eldar nästan uteslutande bara renodlad björkved.
Ved Profilen..
Inte en innova??
Enligt Baxi har plus 30 kW 115 l eldstad o 40 kW 150 l

Innova 30 kW har 135 l eldstad
-
- Pannrumsnisse!
Ja visst jag blandade i hop vatten volymen med eldstadsvolymen. Jag skrev vattenvolymen i all hast..André skrev:Är det en Baxi solo plus du har?Ved Profilen skrev:Ja det stämmer rätt så bra. Brinntiden / vedinlägg hos mig är ca:2,5 till 3 timmar då rymmer eldstaden 155 Liter ved. Det skiljer sig naturligt vis på ved kvalite men jag eldar nästan uteslutande bara renodlad björkved.
Ved Profilen..
Inte en innova??
Enligt Baxi har plus 30 kW 115 l eldstad o 40 kW 150 l![]()
Innova 30 kW har 135 l eldstad
Vedvolym= 115 Vattenvolym 155 Rätt skall vara rätt...
Ved Profilen.