13/12 uppdaterat Hög pelletsförbrukning
Jag har svårt att säga hur mycket jag förbrukar vid samma temp innan men jag skulle gissa att jag klarade mig iaf en halv vecka till på samma mängd. Det som jag tycker e lite konstigt är att vi har ca 19-20 grader varmt, sällan mer.
Pratade med han som installerat pelletsbrännaren nyss, han tyckte inte att förbrukningen lät konstig utan att iom att jag har ett sten hus så akumulerar huset värmen och då det va kallt för ca 1,5 vecka sen så "laddas" huset igen sedan dess, ungefär så beskrev han det.
Ska iväg till Rinkabyrör i ef och handla lite termostater till elementen samt en rökgastermometer så får vi se vad vi hamnar på det.
Pratade med han som installerat pelletsbrännaren nyss, han tyckte inte att förbrukningen lät konstig utan att iom att jag har ett sten hus så akumulerar huset värmen och då det va kallt för ca 1,5 vecka sen så "laddas" huset igen sedan dess, ungefär så beskrev han det.
Ska iväg till Rinkabyrör i ef och handla lite termostater till elementen samt en rökgastermometer så får vi se vad vi hamnar på det.
-
- Pannrumstomte!
Om man ska spara 10% på shuntstyrning så förutsätter det att man även sänker innetempen. Man kan kanske minska sina framledningsförluster med upp till 50% men eftersom man knappast har 20% framledningsförluster totalt (som inte kommer huset tillgodo) så kan man inte spara så mycket. Det är iaf min åsikt. Om styrningen däremot kan hålla en jämnare innetemp så kan man få lägre medeltemp och en lägre förbrukning.André skrev:Shuntstyrning kan hjälpa något (ca 10% kanske)
Det skriver jag under på.André skrev:termostater är bara om du har problem med att du får för varmt inne o inte orkar gå o ändra shunten manuellt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
10-15% va lite dåligt förklaratShakespeare skrev:Om man ska spara 10% på shuntstyrning så förutsätter det att man även sänker innetempen. Man kan kanske minska sina framledningsförluster med upp till 50% men eftersom man knappast har 20% framledningsförluster totalt (som inte kommer huset tillgodo) så kan man inte spara så mycket. Det är iaf min åsikt. Om styrningen däremot kan hålla en jämnare innetemp så kan man få lägre medeltemp och en lägre förbrukning.André skrev:Shuntstyrning kan hjälpa något (ca 10% kanske)
mvh

Har sätt i t.ex testet som va i råd o rön att besparingen på årsförbrukningen gör/kan göra så mycket vilket jag inte tvivlar på, Gör nog största besparingen på våren då man har mycket solinstrålning o shunten stänger...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Fröträd
-
- Pannrumstomte!
André,
Jag skrev lite väl tvärsäkert. Jag har också läst testen och jag har för mig att man enligt den skulle kunna spara rätt mycket. Men det jag ville få fram är att det just är sänkningen av innetemp som är den stora besparingen. Framledningsförlusterna kan inte vara speciellt stora. Kommer du ihåg om det stod något om det i testen? Jag minns att jag reagerade för att man i en normal villa skulle kunna spara upp till 4000 per år. Om man har ett dåligt utgångsläge så är det klart att man kan spara mycket men om man normalt sett hänger med utetempen och justerar shunten ofta så finns det inte så mycket.
Jag har ju nyligen monterat styrning själv och det är precis som du säger, man kan spara mycket på vår och höst. Tidigare var jag tvungen at dra upp shunten på 3an och det kunde bli 23-24 grader ibland i höst hade vi 20 grader konstant. Ibland stängde shunten helt, ibland eldar den på lite mer. Nu har vi fortfarande 20 grader men shunten stänger aldrig helt och jag tror inte heller det finns så mycket att spara. Fast förresten, i kWh räknat så kanske det är lika mycket, men mindre i procent eftersom förbrukningen är högre?
Fast nu handlade det väl knappast om några procent, tpsoft tyckte det gick dubbelt för mycket. Vi kanske kan ta denna diskusion någon annanstans
mvh
Jag skrev lite väl tvärsäkert. Jag har också läst testen och jag har för mig att man enligt den skulle kunna spara rätt mycket. Men det jag ville få fram är att det just är sänkningen av innetemp som är den stora besparingen. Framledningsförlusterna kan inte vara speciellt stora. Kommer du ihåg om det stod något om det i testen? Jag minns att jag reagerade för att man i en normal villa skulle kunna spara upp till 4000 per år. Om man har ett dåligt utgångsläge så är det klart att man kan spara mycket men om man normalt sett hänger med utetempen och justerar shunten ofta så finns det inte så mycket.
Jag har ju nyligen monterat styrning själv och det är precis som du säger, man kan spara mycket på vår och höst. Tidigare var jag tvungen at dra upp shunten på 3an och det kunde bli 23-24 grader ibland i höst hade vi 20 grader konstant. Ibland stängde shunten helt, ibland eldar den på lite mer. Nu har vi fortfarande 20 grader men shunten stänger aldrig helt och jag tror inte heller det finns så mycket att spara. Fast förresten, i kWh räknat så kanske det är lika mycket, men mindre i procent eftersom förbrukningen är högre?
Fast nu handlade det väl knappast om några procent, tpsoft tyckte det gick dubbelt för mycket. Vi kanske kan ta denna diskusion någon annanstans

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Nårga kommentarer om vad pelletsinstallatören sa som står i översta inlägget på denna sidan?
Har mätt rökgas temp idag, vet inte riktigt hur man gör men ajg stoppade in termometern precis efter pannan i ett litet hål och lät det sitta tills mätaren inte höjde sig mer och då visade den ungefär 190 grader celsius. är det normalt eller högt eller vad?
Har bytat termostaterna idag och ska låte det gå ett tag nu, ska fylla på förrådet ikv eller imornbitti så ska jag se hur mycket det går ett tag framöver, förrådet rymmer ju ungefär 25 säckar totalt.
Nån mer som har nåt tips eller råd?
Har mätt rökgas temp idag, vet inte riktigt hur man gör men ajg stoppade in termometern precis efter pannan i ett litet hål och lät det sitta tills mätaren inte höjde sig mer och då visade den ungefär 190 grader celsius. är det normalt eller högt eller vad?
Har bytat termostaterna idag och ska låte det gå ett tag nu, ska fylla på förrådet ikv eller imornbitti så ska jag se hur mycket det går ett tag framöver, förrådet rymmer ju ungefär 25 säckar totalt.
Nån mer som har nåt tips eller råd?
-
- Fröträd
190 är nog inte så farligt. Vad kan det då bero på? Går vattenpumpen för jämnan? Kanske läcka i varmvattensystemet?
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
-
- Pannrumstomte!
Hmmm... Några antagande:tpsoft skrev: Pratade med han som installerat pelletsbrännaren nyss, han tyckte inte att förbrukningen lät konstig utan att iom att jag har ett sten hus så akumulerar huset värmen och då det va kallt för ca 1,5 vecka sen så "laddas" huset igen sedan dess, ungefär så beskrev han det.
Ett hus på 150m2 i ett plan inehåller 50000liter tegelväggar.
Teglets värmekapacitivitet är 2Wh/K*l (chansar)
Med 10 graders tempskilnad lagrar väggarna 1000 kWh

Det är ju rätt mycket! I pellets blir det typ 16 säckar. Jag tänkte räkna ut det orimliga i uttalandet men det verkar som jag gjorde tvärtom. Är det något fel i min uträkning eller antagningar? Annars tänkte jag föreslå att regn och blåst påverkar mer.
Jag vet inte om jag sa det tidigare men jag har 200m2 tegelhus från 30 talet (dullelt tegel med luft emellan) i skåne. Förbrukning senaste veckan. var bara 15 säckar men jag har haft betydligt mer.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Fröträd
Att värma upp ett kallthus till varmt tar en del tid. Särskilt ett stenhus, de är värmetröga. Bra isolering utanför teglet ger ett mycket värmesnålt hus. Skulle man bygga ett hus för goda värmeegenskapers skull så skulle man välja välisolerad yttervägg sen /tegel eller liknande som innerväggar. Allt tungt lagrar bra, timmer och stående plank ala tidigt 1900-tal fungerar också bra, särskilt med lite isolering ytterst och lite mer på vinden.Det är ju rätt mycket! I pellets blir det typ 16 säckar. Jag tänkte räkna ut det orimliga i uttalandet men det verkar som jag gjorde tvärtom. Är det något fel i min uträkning eller antagningar? Annars tänkte jag föreslå att regn och blåst påverkar mer.
Blåst påverkar mycket i alla fall på ett otätt hus/självdrag
Panna: CTC 262K från 1963
sotarn var här i tisdags och sotade panna, skortsten och kanaler så bättre sotat än vad det är nu kan det knapt bli.
Lite info om huset i övrigt:
Vårt hus är konstruerat med tegel samt innanför dem är där några block (sipporex?) som inte väger så mycket och som är ganska lätta att slå sönder sen är där puts på dem. Fönstrena är äldre 2 glas (utom 1) som iofs kankse skulle behöva nya tätlister på några av dem (har bytt hälften i sommras när jag målade fönstrena). Dörrarna är äldre varianter av trä med enkelglas där den ena dörren är en dubbeldörr (en dörr till innanför) vilket kanske inte är det bästa men det står på att göra listan att byta dem(listerna är nya så de är täta iaf). På vinden är där isolerat med träspån en bit, skulle gissa ca 15 cm under det är där plank samt treetexskivor. Ventilationen består av självdrag. Det var lite info om huset iaf.
Ska som sagt hålla koll på förbrukningen nu en vecka framöver och se, har ökat läget på brännaren till 3:an efter att pratat med pelletsinstallatören samt bytt termostater i huset. Ska bli spännande och se. I övrigt tror jag allt annat i värmesystemet fungerar iaf så vitt jag vet.
Lite info om huset i övrigt:
Vårt hus är konstruerat med tegel samt innanför dem är där några block (sipporex?) som inte väger så mycket och som är ganska lätta att slå sönder sen är där puts på dem. Fönstrena är äldre 2 glas (utom 1) som iofs kankse skulle behöva nya tätlister på några av dem (har bytt hälften i sommras när jag målade fönstrena). Dörrarna är äldre varianter av trä med enkelglas där den ena dörren är en dubbeldörr (en dörr till innanför) vilket kanske inte är det bästa men det står på att göra listan att byta dem(listerna är nya så de är täta iaf). På vinden är där isolerat med träspån en bit, skulle gissa ca 15 cm under det är där plank samt treetexskivor. Ventilationen består av självdrag. Det var lite info om huset iaf.
Ska som sagt hålla koll på förbrukningen nu en vecka framöver och se, har ökat läget på brännaren till 3:an efter att pratat med pelletsinstallatören samt bytt termostater i huset. Ska bli spännande och se. I övrigt tror jag allt annat i värmesystemet fungerar iaf så vitt jag vet.
Bor själv i ett dubbel teglat hus med luftsplat imellan från slutet av 20-talet på cirka 260m2. Värmer upp nedersta våningen med gjutjärnskamin medans de andra två på cirka 150kvm med pellets. Min senaste förbrukning var cirka 13-13½ säckar på en vecka. Huset är ej tillägsisolerad och fönstren på mellanvåningen är vanliga 2-glas från 50-talet. Tycket själv att det var mycket förbrukning i början men när man hörde med andra som hade tegel hus m.m så visade det sig inte vara så mycket.
Observerade att min panna värmer upp vattnet hur effektivt som helst men sen så sjunker temperaturen rättså fort mellan 35-50min beronde kylan ute med 15 graders diff på brännaren. Med tanke på att mina rör till till radiatorerna går vid teglen så misstänker jag att mycket av värme förlusten försvinner ut i teglet innan det kommer fram till radiatorerna.
Observerade att min panna värmer upp vattnet hur effektivt som helst men sen så sjunker temperaturen rättså fort mellan 35-50min beronde kylan ute med 15 graders diff på brännaren. Med tanke på att mina rör till till radiatorerna går vid teglen så misstänker jag att mycket av värme förlusten försvinner ut i teglet innan det kommer fram till radiatorerna.
Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
EVR shuntrelgering med utegivare.
90 mm insatsrör på en 15m hög skorsten
CTC 1200 Family
Nibe VPA Ackumulatortank 200/70 (ej i bruk)
Dubbel teglad hus från 1920 3våningar på cirka 260Kvm +Källare.
Tigex dragregulator
EVR shuntrelgering med utegivare.
90 mm insatsrör på en 15m hög skorsten
CTC 1200 Family
Nibe VPA Ackumulatortank 200/70 (ej i bruk)
Dubbel teglad hus från 1920 3våningar på cirka 260Kvm +Källare.
Nej har inte kollat rökgaserna.
Har som sagt precis köpt det och får inte tillgång till det förrän 15 januari så det blir väl till att starta en egen tråd då. Tänkte bara försöka lära mig lite om pellets och sådant lite i förväg då jag tycker att bränna pellets för lite drygt 22000 kr/år på ett sådant litet hus verkar galet!
//David
Har som sagt precis köpt det och får inte tillgång till det förrän 15 januari så det blir väl till att starta en egen tråd då. Tänkte bara försöka lära mig lite om pellets och sådant lite i förväg då jag tycker att bränna pellets för lite drygt 22000 kr/år på ett sådant litet hus verkar galet!
//David