Vill inte starta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Vill inte starta

Inlägg av DeG »

Hej på Er alla.

Min KMP PX21 är 3 år och har funkat utan anmärkning tills nu.
Det händer en till ett par gånger per dag att den inte vill starta. Det är visserligen bara att trycka AV och PÅ den så funkar den. Först trodde jag att det var tändelementet som jag har fått byta varje år och nu hade det gått ett år men denna gång hjälpte det inte.

Jag har inte ändrat på mina inställningar så det borde inte vara något med startdoser eller liknande för det har ju funkat så bra tidigare.

Förslag på åtgärder?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hör du att den tänder pelletsen?Kanske fotocellen är skitig eller trasig :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Jag tittade på pelletsen som ligger i brännaröret efter ett stopp och då är det bara ett fåtal pelletsbitar som har blivit lite brända av all den pellets som matas fram vid en uppstartsfas.

Var sitter fotocellen?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du bytt pellets nyligen?Det kan vara att du måste öka startdosen om den har gjort 2 försök och sen slår av för att det är för lite pellets.Kan också vara tvärtom,att det är för mycket,så stänger den också av.Lyser röda lampan?
Fotocellen sitter innanför brännarrören ovanför tändmodulen.Du får ta bort båda rören och kika in i "huset"
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Va nere vid pannan precis nu och då hade den stannat. Trycke bara av den och sen trycket på igen. En stund senare blev det en mindre "explosion"(poff). Har läst lite om det på forumet här. Inte alls bra. Jag får väl ringa till en servicesnubbe. Verkar som det kan bero på ganska många saker. Startdoser med mera. Konstig tycker jag att det bara börjat efter en lång period utan fel.

Jag har kört med samma pellets en längre tid (typ ett år). Den röda lampan lyser ja.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Kan det vara så att elementet blockerar luftflödet i elementröret
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Ibland har tändelementen en benägenhet att gå ihop så att avståndet mellan tändspiralerna minskar. Det ska ge sämre tändeffekt (troligen för att det blockerar luftflödet in genom konan. Fick en gång ett råd från KMP att se över det och ev försiktigt bända isär dem till 5-6 mm avst om de kommit för nära.

Om du fick rökgaspuff en gång när du startat om brännaren efter driftsstopp betyder det nog att du hade rökgaser i pannan som inte ventilerats ut. Du skapade det kanske genom för tidig omstart. Värre är om det blir poffar vid omstartsförsök brännaren gör själv. Då kommer det att hända med jämna mellanrum.

Kolla:
Tändspiralen så att den inte blockar luftflödet.
Startdosen så att den är som den brukar.
Mät upp fotocellen vid drift (vill minnas att min ska ge ca 2V vid full drift, finns i annan tråd här).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Jag har kollat startdosen och den är ca 2,5dl. När jag gjorde en ny omstart så började det brinna och rökgastemperaturen gick upp och allt verkade frid och fröjd men efter en stund så gick temperaturen ner och till sist stannade brännare och det lyser rött.
När den hade stannat så märkte jag att det fortfarande brann i röret och då måste det bara vara flamvakten. Ska byta den om jag hittar någon verkar vara svårt att få tag i.
Ska koll avståndet på tändelementet också.

Tack för Era förslag.
Jag skriver senare och berättar hur det går. Det måste vara flamvakten annars blir det kallt i julhelgen. Inte lika lätt att få tag i folk som kan eller vill hjälpa till när julbordet är dukat.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Håller med om att det verkar vara flamvakten. Mätte du upp spänningen över den vid gång?
Om den ligger över 4,5 V (vill jag minnas det var) för lång tid tror brännaren att det inte brinner och då stannar den.
Har hört att flamvakten kan bli sotig om man har fel inställning och att en spritavtorkning då kan hjälpa. Min var dock defekt och byttes i vintras (låg oftast mellan 4 och 4,5 V vid full drift varför det aldrig fungerade med lågfart eller mndre störningar i matningen).
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

DeG skrev:Jag har kollat startdosen och den är ca 2,5dl. När jag gjorde en ny omstart så började det brinna och rökgastemperaturen gick upp och allt verkade frid och fröjd men efter en stund så gick temperaturen ner och till sist stannade brännare och det lyser rött.
När den hade stannat så märkte jag att det fortfarande brann i röret och då måste det bara vara flamvakten. Ska byta den om jag hittar någon verkar vara svårt att få tag i.
Ska koll avståndet på tändelementet också.

Tack för Era förslag.
Jag skriver senare och berättar hur det går. Det måste vara flamvakten annars blir det kallt i julhelgen. Inte lika lätt att få tag i folk som kan eller vill hjälpa till när julbordet är dukat.
Här kan du köpa och få på andra dagen :idea: http://www.pelletsbilen.se/br-nnare-pel ... are-2.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Du har väl en i Sävsjö(MILTONS HEM & VäRME) , som håller på med dom brännarna? Är ju inte så långt , såg att det finns i Eksjö med
EKBOMS BYGG & INDUSTRI AB . Men det kanske du känner till?



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Har nu bytt flamvakten. Fick igång pannan men på natten stannade den igen. När jag mätte upp den ny flamvakten så ligger den och pendlar mellan 3 och 4 V i driftläge. Vad kan jag göra åt det?
KMP PX21 v.7,3
Pannan är en Parca Norah 3000 från 1988.
Eldar med Smålandspellets.
Huset är byggt -36. 2-plan á 92m² + källare.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

DeG skrev:Jag har kollat startdosen och den är ca 2,5dl. När jag gjorde en ny omstart så började det brinna och rökgastemperaturen gick upp och allt verkade frid och fröjd men efter en stund så gick temperaturen ner och till sist stannade brännare och det lyser rött.
När den hade stannat så märkte jag att det fortfarande brann i röret och då måste det bara vara flamvakten. Ska byta den om jag hittar någon verkar vara svårt att få tag i.
Ska koll avståndet på tändelementet också.

Tack för Era förslag.
Jag skriver senare och berättar hur det går. Det måste vara flamvakten annars blir det kallt i julhelgen. Inte lika lätt att få tag i folk som kan eller vill hjälpa till när julbordet är dukat.
Har du ojämn pelletsmatning jag har själv lite ojämn först lite ,sen nästa cykel mycket ...det kan inte vara så att den släcker elden med en rejäl dos eller nåt...Helst med så liten startdos som 2.5 dl (jag har ställt upp min till 3 dl för jag har lite ojämn matning)

uppdat:Man har liksom aldrig rengjort veckoförrådet :oops:



Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

DeG..Hur har du det med starterna?...vart det flamvakten eller startdosen...?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Jag kan inte sätt fingret på exakt va det är eller var. Jag fick ett tips angående mina puffar. Det visade sig vara att jag hade för dåligt drag i pannan. Fick justera en plåt.
Eftersom jag har bytt ut både tändelement, flamvakt och laborerat lite med startdosen så vet jag inte vad det var/är. Direkt efter bytet av flamvakten gick det inte heller så bra, jag tror att draget i pannan var den största boven. Den har bara stannat en gång (givetvis på nyårsafton) sedan den sista justeringen.

Jag ska ta hit en servicekille som ska få kolla på inställningarna noggrant.

Man kanske ska byta processor också?
Har idag V5.3.
Senast redigerad av DeG den ons 02 jan, 2008 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
KMP PX21 v.7,3
Pannan är en Parca Norah 3000 från 1988.
Eldar med Smålandspellets.
Huset är byggt -36. 2-plan á 92m² + källare.
Skriv svar