Onödigt komplicerad?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ifkas skrev:Jag vet inte om jag missuppfattat Roli men om du klickar på min profil så står det att jag jobbar som pelletsinstallatör, men du menar kanske att detta skall finnas med så att det syns när jag skriver ett inlägg???? :?
Du får ursäkta mig, men jag såg ingen profiländring när jag skrev mitt andra inlägg om regel 6b (men jag kanske hade pelletsdamm eller nått i ögonen :oops: ). Men vid det första inlägget så saknades informationen. :wink:

Det räcker alldeles utmärkt med informationen i profilen, tack för kompletteringen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

i min profil har jag inte ändrat något, enda tillägget jag gjorde är det som syns när jag skriver ett inlägg.
Jag hoppas alla är nöjda så att vi kan fortsätta diskutera det som tråden handlar om. :D
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
sm7tjc
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Då kan jag försöka dra lite slutsatser....
Thermians mer komplicerade konstruktion gör att jag kan få jämnare förbränning (?). Alltså är det en fördel med denna konstruktion.
Då skall jag forstätta med att förbättra min brännare så att den kommer att gå "felfritt".

Dessutom verkar det som att det blir problem även med de "enklare" brännarna p.g.a. dålig kvaliltet/dåligt materialval.
Tydligen är ALLA pelletsbrännare av undermålig kvalitet. Med tanke på användningsområdet så borde det vara rimligt att förvänta sig att delarna borde ha en livslängd på minst tio år, vid normalt bruk. Det verkar som att ingen brännare kan leva upp till detta.
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

sm7tjc skrev:Då kan jag försöka dra lite slutsatser....
Thermians mer komplicerade konstruktion gör att jag kan få jämnare förbränning (?).
Konstruktion av brännkammare på CTC/Ariterm/Ecotec sin brännare är utformad så att luften också blåser i riktning av matarskruv. För att effektivt undvika bakbrand finns en luftkanal med övertryck från fläkt direkt till matarskruv samt sluss. Denne lite mer komplicerade konstruktion ger ökad säkerhet men inte jämnare förbränning. Det är dock viktigt att luftkanalen inte tätas till samtidigt som slussen är ursliten. Den extra konstruktionen är nödvändig på denna brännartyp men ger efter min mening bra säkerhet mot bakvärme.

Jag har sen 2001 bytt slussvingar 2 gånger och brännarskål en gång. Mekaniken har fungerat mycket bra men kräver underhåll. Har aldrig haft bakbrand eller bakvärme men har extra lufttät sluss i vertikal matning.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar