Keramikinsats CTC Vemax

Här diskuteras allt kring vedeldning
Åskar
Prima virke

Inlägg av Åskar »

Vanligt eldfast bruk är för att mura eldfasta tegelstenar och håller inte länge om man tänker gjuta delar eller andra eldfasta formationer.

Blir ungefär som att gjuta en plint med C-bruk eller Gullex..
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Åskar skrev:Vanligt eldfast bruk är för att mura eldfasta tegelstenar och håller inte länge om man tänker gjuta delar eller andra eldfasta formationer.

Hmmm, misstänkte det kunde vara så på något sätt. Det kanske blir en askkopp jag kan ge bort i present istället. :wink:
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

acsMike skrev:
Åskar skrev:Vanligt eldfast bruk är för att mura eldfasta tegelstenar och håller inte länge om man tänker gjuta delar eller andra eldfasta formationer.

Hmmm, misstänkte det kunde vara så på något sätt. Det kanske blir en askkopp jag kan ge bort i present istället. :wink:
Hej alla
Skulle det vara så enkelt att fixa eldfasta stenar eller eldfasta gjutningar
av elfasta cement typer som finns i bygg varuhus, nä så enkelt är det inte
Jag har egen erfarenhet av eldfasta matrial, här finns något 1000 tal olika
eldfasta gjutmassor att välja bland, några tål höga temeraturer och skall isolera bort värmen så den inte får vidarespridning och kan ske inte så höga krav på att de skall tåla stötar, det är bara lite om skillnader,

Jag har något som heter Plicast LX-58 som vi gjuter elfasta plattor/stenar av för ett värme skydd till en kamintyp, men jag tror inte det är rätt gjutmassa för pannor även om de klarar över 1200 °C.

Jag åter kommer med mer info så fort jag själv fått mer info om de olika gjutmassor som kan tänkas vara lämpliga.

Det svåra att blanda till pullvret är att vatten mängden som får användas är så liten för att bruket/massan är nästan torr vid gjutningen.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Olle45 skrev: Jag åter kommer med mer info så fort jag själv fått mer info om de olika gjutmassor som kan tänkas vara lämpliga.
Då väntar vi på det Ruben. Tack.
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

acsMike skrev:
Åskar skrev:Ser att ni diskuterar eldfasta gjutmassor för egen keramik! Skulle själv vilja prova att testa lite olika varianter.

Undra om denna skulle funka? Schiedel brukar finnas på Beijer. Man kanske skulle höra om de kan ta hem och vad den kostar?

http://www.schiedel.se/produkter/eldfasta-produkter/

Eldfast Gjutmassa

Chamottebaserad massa för gjutning ochh reparationer. Blandas med vatten till önskad konsistens, ca 14 liter vatten till 100 kg torrt material.

Max temperatur: 1475° C
Max kornstorlek: 5,0 mm
Förpackning: 25 kg, säck
Åtgång: 2150 kg/m3
Intressant. Jag prövar just nu "Maxit" eldfast bruk som jag hittade på Beijer:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3659

Det är väl skillnad på "bruk" och "gjutmassa" men jag har gjort en liten test för at i varje fall se att det tål värmen. (Ska tåla 1300C, men det måste ju också tåla en belastning av 20kg ved också.)

Jag kontaktade CTC häromdan och beställde de två plattor som gått sönder. Priset för dessa var 1500 inklusive moms & frakt, så detta var då en snabb lösning. Jag tänker dock fortsätta experimentera. Det kommer att dyka upp fler behov för min del.

Om Beier skulle visa sig ta hem gjutmassan du hittade så skulle jag också vara intresserad så berätta gärna vad du kommer fram till.
Hej
Rättelse!
Klart att det är skillnad på cement och gjutmassa och eldfast lera mm

Gjutmassan innnehåller ingen cement! det var bara jag som kallade gjumassan så.
Åter kommer i ämnet när jag fått mer info ifrån mina leverantörer som tillverkar denna gjutmassa ( eldfastamatrial )

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar